Plattat hår
Jag börjar bli trött på att det knappt är någon idé att platta håret om man vill kunna räkna med att vara utomhus i mer än 2 minuter. *tjopp* så är håret sitt vanliga jag med självfall. Går det att få plattningen att hålla bättre med hjälp av någon produkt eller kaske köpa en ny plattång?
Fler än jag som upplever detta "problem"?
Mvh Ellenfyrkant
Det finns sprayer och krämer man kan ta i håret som gör att håret ska hålla sig rakare och även skydda mot värmebheandlingen. Prova det om du inte har gjort det:) jag använder alltid det innan jag plattar
Sayos har en hårspray som är något för "antifukt" men vet inte om det hjälper x)
För mig är det också så, men bara de uppklippta längderna i princip. Dock bara på fuktiga dagar, höst & vintrar, på sommaren är det inte lika eftersom det är torrt i luften (där jag bor).

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Du menar alltså att det finns produkter som rättar till problemet? Vet du om det blir så mycket bättre eller om det bara utger sig för att bli, eller hur länge det håller?
#2 Innebär antifukt att produkten ska hjälpa mot mitt problem?
Mvh Ellenfyrkant
#3 Jag antar det, det ska halla bort fukten och darmed haller haret sig rakare.

Intressanta svar, tack! Fler svar är välkommet. Vill gärna höra om någons erfenheter av likvärdiga produkter. :)
Mvh Ellenfyrkant
#3 Det sägs att det ska göra det och hålla håret rakt. av det jag upplever så håller håret sig rakare med produkten i håret. det blir inte lika lätt vågigt. om man inte utsätter det för regn såattsäga då blir det vågigt. Det ska hålla längre än om man inte har i produkten i håret.
Jag föredrar sprayen framför kräm. Sen tror jag det kan bero på vilken spray eller kräm man använder, men jag tror det är bra att rådfråga butiksbiträdet om man går till ett ställe som säljer flera märken av frisörprodukter. bellbox eller panache har en del.
Lanza´s spray är den som jag tyckte fungerade bra för mig. Nu har jag sen tidigare en spray som är från matrix som jag tycker fungerar sådär.
Jag brukar förresten spraya med hårspray sen också för att frisyren ska hålla sig ytterligare. jag platar mest bara om det är något speciellt för att det inte ska slita på håret.
lol Jag lider med dig Ellen!
Det är viktigt att plattången är bra. Keramikplattor på plattången gör att den inte slits och blir dålig.
Använd värmeskydd innan du plattar det. Jag rekommenderar Tresemmes värmeskyddsspray, som både luktar gott, fördelas lätt i håret och räcker länge, samt ger bra resultat. När du precis plattat det så kan du gnugga en väldigt liten klick av hårvax mellan handflatorna och applicera det i håret. Inte så att det varken syns eller känns, bara så att det finns där liksom. Inte några hårda stylingvaxer, utan något lätt som t.ex. Mudwax från Maria Nila.
Hårspray är också väldigt bra för att hålla håret rakt. Jag använder Got2B Smooth n' Chic, som innehåller UV-skydd samt gör håret lent och glansigt. Det lägger sig alltså inte tungt på håret som många andra hårsprayer. Jag hade precis samma problem som du, men när jag bytte plattång och började med värmeskydd så försvann det mer eller mindre.
Det beror dessutom mycket på årstiden, tänk på det! När det är fuktigt ute blir det lockigare. Åker du till väldigt varma länder så märker du nog att det lockar sig mycket mer, på grund av fukten.
Hoppas att jag var till någon hjälp!
(Hårsprayen jag rekommenderade kostar för övrigt 50 kronor på Ica Maxi, och värmeskyddet någonstans mellan 70-80 kronor. Så det är inte alltför dyrt! Tycker du dock att värmeskyddet ändå är dyrt så är Loreal Silk and Gloss för plattat hår också bra. Finns både som spray och kräm. Krämen ska göra håret lite plattare när det torkar också, samt skydda från plattänger och hårföner. Kostar lite mindre.)

#8 Tack för svar! Jag använder redan värmeskydd, vet dock inte om jag tycker det har hjälpt detta problem så mycket. Förmodligen inte tillräckligt för att jag skulle ha reflekterat över det. Värmeskyddet jag använder är Paul Mitchell Seal and shine. Har aldrig provat att hårspraya det plattade håret just för att hålla den raka effekten, värt att prova! Vad gäller vax blir jag lite nervös, det känns direkt som fett och stripigt.
Mvh Ellenfyrkant
# 9
Inte med mudwax! Jag lovar att du inte ens kommer känna av att du har det i håret. Det är lätt och det är inte till för att styla håret, utan bara för att ha i håret för att det ska hållas snyggt. Det är inte tjockt, tungt eller kladdigt.

#10 Hm, kan vara värt att prova! Vart finns det och till vilket pris ?
Mvh Ellenfyrkant
Jag använder det av Maria Nila, vilket tyvärr är ganska dyrt och finns i frisörsalonger och så vidare. Men det finns säkert något i vanliga affärer också, av andra märken! Leta efter något Mud wax, det innehåller typ fibrer och så. Om det finns tester så kommer du se att det är mycket lättare och inte lika hårt som vanligt hårvax.
Vill du använda det av Maria Nila (som jag rekommenderar, men som är dyrt) så får du nog lägga ned runt 150 kronor på det. Men eftersom man använder så lite av det så räcker det länge. Jag har använt mitt i flera månader och det är ännu inte slut.
Jag har precis samma problem som du >.< Alla frisyrer jag har haft de senaste 3 åren måste vara platta för att se bra ut, så nu håller jag på och sparar ut håret…brukar också bara hårspraya när jag har plattat

#13 Antar att det är ett ganska vanligt problem. Upplever du stor skillnad i hållbarheten när du har hårsprayat det eller inte ?
Mvh Ellenfyrkant
Har du testat Lee Stafford Poker Straight Dehumidifier?
Den funkar iallafall jättebra för mig även när det är fuktigt ute. Jag hade samma problem som dig innan jag började använda den. 
#14 Är det fuktigt ute hjälper det inte så mycket faktiskt, bara om man sprayar mycket och då blir håret så stelt och äckligt så det gör jag inte.
#16 För mig har det funkat jättebra med den. Men det kanske beror på vad man har för hårtyp. :)
#17 Jag skrev svar till #14 :) Ska absolut pröva sprayen du nämnde!

Tack för svar och råd! Kanske värt att prova den #15 nämner. Vart finns den och till vilket pris ? :)
Mvh Ellenfyrkant
#19 Den finns på Kicks iallafall, vet inte rikitgt hur myckte den kostar men inte så jättemycket iallafall. Läs bara på "flaskan" innan så att du tar rätt finns flera olika som ser likadana ut. :P