Hår iFokus

Hår

Etikettprodukter
Läst 2353 ggr
Elshira
0

Vattenlöslig silikon?

Jag ver nere och klöpp mig här om dagen, och frågade hur frissören ställde sig till Silikoner. Tvärt emot var det, med ett litet undantag!

Hon berättade att det finns "konstgjorda" Silikoner, och "naturliga" Silikoner (främst gjort på kiselemolusion). De "naturliga" skulle dessutom vara vattenlösligt och därmed inte få den skadliga lager på lager effekten som "vanligt" silikon gör.

Och när jag kom at tänka på det så har faktiskt min silikonspray här hemma (till hästarna) som jag så bedyrat trots mitt "silikonförbud" fått vara kvar. Och jo, tro det eller ej - det var kiselemolusion i det! = vattenlösligt. Kisel = silicate på engelska i.af.

Anledningen att detta ändå fått vara kvar är för att av andra schampon/balsam osv osv med silikon så har mitt hår blivit som en risboll och torrt som fnöske… Men inte med min silikonspray, jag förstod aldrig riktigt varför - men det hjälper enormt med att hålla mitt hår lätt att reda ut (kan få riktiga trasselbon när jag rider på vintern med höga kragar).

Frågan är nu bara - vet ni något mer om detta? Och i sådana fall HUR vet man vilka som är vattenlösliga, och vilka som inte är det…?

Hakuna matata!

ladymiss
0

kolla på lockig.nu :)

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

paronskrutten
0

Vad står det i innehållsförteckningen?

Det finns Silikoner som är vattenlösliga i flaskan men som inte är vattenlösliga när håret torkat sen typ.

Helena