Hårfärg som släpper i duschen!!
Nu är det så att jag färgade håret för ca 5 dagar sedan från brunt till blondare och rött på det för att få en riktigt röd färg.
Färgen blev skit fin och jag blev jättenöjd.
Men efter några dagar hoppade jag in i duschen och insåg att vattnet var helt rött vissa perioder pga. av att håret typ släppte färg och nu har mina toppar blivit mycket ljusare och missfärgade än i hårbotten. Hårbotten är fortfarande samma röda som jag ville ha.
Finns det något sätt att motverka att färgen släpper? Vill ju inte att färgen ska släppa varje gång man duschar så håret blir helt knas färg!
om du har blonderat håret jämnt borde det inte vara några problem, jag har själv haft rött hår, det har sett mycket bättre ut och blivit jämnröd färg om jag blekt det mycket och jämnt, sen tar ju håret upp lite olika mycket färg… har typ hört någonstans att håret kan vara "överbelastat" av färg och då släpper det mer men röd brukar i regel släppa ganska mycket färg men det går inte heller ut lika lätt vad jag har märkt :P
www.strangegirlyouknow.blogspot.com
Vad knaasigt hår jag måste ha då, haha!
Ser helt missfärgad ut nu efer ett par tvättar -.-'
men blekte du det först så hårfärgen blivit jämn?
Jag vet inte.. Jämn? :p

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 Tog blekningen lika mycket på allt hår? Lätt att se om du hade samma färg i hela håret innan.
Mvh Ellenfyrkant
röd färg släpper oftast :) och blir matt efter ett tag, men finns schampoon med röd toning i som man kan använda för att den röda färgen ska hålla sig snygg :)
#5 : Nää tror inte. Utväxten blir ju alltid ljusare än resten av håret eftersom det var färgat tidigare.
#6: Bra å veta! :) Får ta och köpa sådan ^_^
Röd färg släpper nåt enormt. Det finns även inpackningar med färgpigment som man kan använda. Balsammetoden gör att färgen håller sig snygg längre.
Helena
hur lång tid tog det mellan blekningen och färgningen till rött? har hört att man ska ska vänta med att färga direkt efter blekning då det kan fortsätta blekas ett tag..
du kan tona håret rött också då och då för att behålla färgen
Helena

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#9 Fast om man nogrannt sköljer ur blekningsmedlet kan det ju inte fortsätta att bleka håret? Och väntar man för länge är inte håret lika skört och tar då inte upp färgen lika bra.
Mvh Ellenfyrkant
tror blekningen öppnar upp hårstrået och färgar du direkt (utan att använda balsamet/inpackningen som kommer med blekningen) efter så håller färgen bäst :) du använder balsam/inpackning till den röda färgen för att stänga in färgen till sist.
12# Jo men så gjorde jag! Tänkte oxå att jag skulle ta balsamet sist, efter röda ärgen alltså. Men ja, det blev som de blev och man ser fortfarande helt skum ut i håret! haha. Massa olika nyanser att rött/orange/brunaktikt. haha! väntar bara på pengar så blir det ny färg på sen
Okej konstigt, är du säker på att de va färgning och inte toning? :) ja färgade om mitt röda idag, blir riktigt blekt snabbt :(
från rött till blont blir sällan bra, du lär få orange tuggummihår :P
Helena
har själv gått från rött hår till blont, men det tog sjukt långt tid att göra det "naturligt" med inpackningar och låta färgen gå ur av sig själv… blekning behövs men efter ett lååååångt tag efter man genomgått denna processen helst. Helst en toning som bara bleker 1-2steg.
MEn om man blonderar typ en gång oc sedan färgar en ljusbrun / mörkblond på. Och sen låter solen bleka, skulle det gå tro?
Eller skulle det fortfarande se lite orange ut?
ja det tror jag absolut, om jag var du skulle jag bleka och använda silverschampo, eller tona det med askblont eller så… beroende på hur kall ton du vill ha :P Har själv gjort det från orange med (har haft mke orange i mitt hår… x)) så de blev ju lyckat, men ja det tror jag skulle gå!:) Men välj alltid en kall ton efter du blonderat ett orange hår, det neutraliserar :) (ja alltså man kan ju välja en varm ton eller medium men då blir det en sjukligt varm ton x)), ta hand om ditt hår efteråt, använd mycket inpackningar osv, klipp det gärna.. ;P annars blir det slitet x) (fast det vet du ju redan tror jag:P), om du vill få en ganska jämn färg så använd minst 2 blekningsmedel och sen en mörkare askton om det blir för ljust, för det är stor risk att några partier blir gula och några är ljusoranga… bara efter 1 blekning så blev mitt hår :P
En frisör sa till mig att när man bleker ett färgat rött hår puttas röda pigment in i hårstråt istället för att gå ur.
Du kanske kan bleka på naturligt sätt, med t.ex. citron eller kamomillte, och sen lägga en askblond färg/toning?
Helena
#20 : Jo jag bombar redan med massa inpakningar och massa skit för att få det må iaf lite bättre. Och snart är det ändå dags att klippa sig igen ^^
#21 : Åh kan man bleka så oxå? Visste jag minsann inte!
Hur fungerar det? Om du vet förståss^^
Jag har faktiskt aldrig provat, men det är kanske värt ett försök?
Finns massa på internet om du googlar lite. Citron ska bleka, kamomill ska verka uppljusande.
Helena
#23 : Då måste jag nog söka direkt! Tack! :)
#16 Får jag fråga varför du färgade håret rött när du ändå ville bli ljushårig?
#25 : Jag ville ha rött, men när jag insåg att man måst färga stup i kvarten så lessnade jag.
Och när det ändå var så ljust så blev jag sugen på ljusare.
#26 citron sliter lika mke som en blekning även om man inte tror det, så det är nog ingen idé ;P hehe x)
#27: Joo jag läste att det t.o.m. sliter mer än blondering, eftersom dt är jätte starka syror. Så skippar nog det ^^
Men har iaf färgat håret nu, blev för mörkbrunt tyvärr. Och de oranga lyser igenom på vissa ställen där blonderingen inte tog…. Så fortfarande missfärgad, fast typ värre :/
#28 vad färgade du det med?
#29 : Hårfärg? Haha nej skoja.
Men vad menar du ? :)
Minns inte vad det hette nu när jag började fundera på det.