På vilket sätt sliter hårspray/mousse?
Funderar på på vilket sätt hårspray och mousse sliter på håret?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det beror ju lite på vad hårsprayet och moussen innehåller. De flesta innehåller alcohol i någon form ganska högt upp i innehållsförteckningen, och det torkar ju ut håret och sliter därmed på det.

Okej, men om man i vanliga fall har problem med fett hår. Borde det inte slita minre då?

Jag är ingen expert på hår, men jag tror att det sliter lika mycket oavsett vilken sorts hår du har. Testa att ställa frågan i nåt forum där det finns frisörer, dom kanske har nåt "vetenskapligt" svar.
Det är inte bara alkoholen som sliter. Det faktum att hårstråna "klistras" ihop med varandra och sedan dras isär när du rör på huvudet eller borstar ur håret, gör att det yttersta lagret av håret dras bort. Här finns en bild som illustrerar hur skadan ser ut.
#4 Intressant, men om man blötlägger håret istället för att borsta ur sprayen, gör det mindre skada då?
Fast det feta utgår ju ifrån hårbotten, och sprids därifrån till resten av håret.

Underar som samma som #5
#5 #7
Ja det blir nog mindre skadat, men jag skulle tippa på att det inte är så mycket som skiljer.
#4 men isf borde inte mousse skada håret lika mycket? eller vax? för jag upplever inte att det klistras fast i varandra. Jag har ett vax som dessutom inte innehåller alkohol å så :P de e väl mindre skadligt?
www.strangegirlyouknow.blogspot.com
Nej mousse har väl inte riktigt samma funktion tror jag, men det är nog snarlikt. Vax är ju jobbigt i och med att det kan vara väldigt svårt att få ur håret.
Men i skadeskalan så är definitivt hårspray värst.