Håravfall + vita/gula toppar...
Okej det här känns som ett ganska fånigt inlägg, men men…
På senaste tiden har jag börjat tappa jättemycket hår, varenda gång jag borstar håret eller bara drar fingrarna genom det så följer det med kollosalt många hårstrån.
Det är ju inte så att det syns på huvudet eller så, men det känns som att håret är tunnare och jag tappar definitivt mycket mer än 100 hårstrån per dag, eller vad det nu sägs att "normalvärdet" är…?
Sen den andra grejen är att nästan varenda hårstrå jag tappar har som en vit eller ljusgul kula/boll längst ut… några mm stor och känns hård… påminner typ om talg eller nåt?? Varenda gång jag ser en sån i håret vet jag att det hårstråt är löst, bara man tar tag i det och rycker lite lätt så åker det ut.
I alla fall så har jag försökt söka på vad det kan vara för nåt, hittar inget på nån svensk sida alls och på engelska får jag bara fram att det antingen är ett kluvet hårstrå - vilket jag tvivlar på, jag har sett många av mina egna kluvna hårstrån och de har aldrig sett ut så förut, brukar kluvna toppar bli till hårda bollar? - eller hårroten, vilket verkar lite troligare men isåfall förstår jag inte varför mina hårrötter alltid är längst ner på hårstråt..?
Jag har inte klippt topparna på väldigt länge och håret är nog lite slitet, jag ska beställa tid för klippning snart men annars har jag inte gjort nåt särskilt med håret, jag färgade det brunt för två månader sedan men använder sällan plattång eller Locktång eller såna saker som sliter på håret, så det borde inte vara orsaken till håravfallet enligt mig…
Så vad tror ni? Någon som har tips eller vet vad jag pratar om/har varit med om samma sak?
Som sagt känns det här inlägget väldigt fånigt men jag är tacksam för svar! :)
Det finns egentligen inga "normalvärden" för hur många hår man ska tappa per dag, vissa tappar fem, andra 200. Om du däremot ser en skillnad mot vad du normalt upplever att du tappar så kan du ju hålla ett öga på det. Men det är helt normalt att tappa mer eller mindre hår i perioder, och inget att oroa sig för. Börjar du däremot få kala fläckar eller få mycket tunnare hår så bör du kontakta en läkare.
Det du beskriver som en vit boll på hårstråt låter som en hårrot. Inget att oroa sig för där heller, ibland vänder sig håren så att när ett hårstrå har släppt så ser det ut som att roten är riktad åt andra hållet(som en hårtopp helt enkelt), det är ett vanligt, om än lite konstigt fenomen som jag brukar skylla på hårfén. :)
Allt du skriver om låter helt normalt och jag tycker inte att du ska oroa dig.