Hår iFokus

Hår

Etikettprodukter
Läst 5246 ggr
pernillaa
0

SO silver...hur använda?

Hej

fick tips av en frisör att jag kunde använda SO silver-schampoo för att få håret lite ljusare och bli av med lite rödaktig ton sen en gammal färgning. Är blond naturligt. Har provat det 2 gånger nu, 1 dag mellan gångerna. Undrar lite hur man ska använda det. Mitt hår känns torrt efter att jag använt det nu. Har så tunnt hår så är också orolig att det ska slita på håret. Har rätt så långt hår och vill spara ut det. Toppar håret en gång/månad.
Hur länge ska jag ha i det? Det står ingenting om det på flaskan…
Hur noga är det med handskar och sånt egentligen? Om det nu är så naturligt och ofarligt som frisören sa så borde inte handskar vara nödvändigt egentligen… Eller?

Kram kram

Ha en bra dag! // Pernilla

Chamy
0

Känns det slitet efteråt så blir det slitet av det. Det spelar faktiskt ingen roll vad någon frisör säger, hur välutbildad hon/han än må vara, det är bara du som märker hur effekten blir på just ditt hår.

Är det shampoo så ska det väl shamponeras med det, ingen verkningstid.

Hur naturligt det är kan jag inte svara på. Men med tanke på att det ska ändra din hårfärg/göra det ljusare genom att bara tvätta håret, så skulle jag gissa på att det inte alls är så naturligt som din frisör försöker få det att låta.

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

[Wera]
0

Vrf toppa det så ofta när du försöker spara ut? Då klipper du ju bara bort det som hunnit växa under den månaden? :)

pernillaa
0

Nej jag har gjort så tidigare och det går absolut bäst tycker jag. Min storasyster brukar toppa mig. Jag har väldigt tunnt hår och det går av hur lätt som helst så om jag håller det fräscht så gör det ingenting att det tar lång tid att spara ut. Det viktigaste för mig är att det är fräscht och jämnlångt. är det slitet och tunnt i topparna får man ändå ingen känsla av att det är så långt som det är. ^^

Sen är det inte alltid som det finns mäöjlighet en gång i månaden. Utan vi tar det när vi träffas. =)

Jenahbella
0

jag använder so silver nu och jag tycker de sliter fruktansvärt mycket på håret :/ 

jag använder inga handskar när jag har i de eftersom ja bara schamponerar in de lite snabbt och sen sköljer ur. :)

pernillaa
0

Gick in till frisören och frågade lite mer ingånde hur man ska använda det. hon sa att det där med handskar inte är så viktigt som det låter på flaskan. Det är något dom skriver dit för att dom måste det, ungefär som att det på cigg-paket måste stå att dom är beroendeframkallande. Jag vet inte ja. Men det är väl lite sunt förnuft. Som någon sa tidigare, känns håret nött så är det nött. Mitt hår mår inget vidare av det.
Hur som helst ska man tydligen använda det varje tvätt till att börja med. Man schamponerar in så det löddrar sen ska det vara i några minuter. Typ 2-3 minuter eller så.

Jag har gjort så att jag schamponerar håret som vanligt först, har i Balsam några minuter, sen silver-schampoo, balsamera igen. Jag använder bara silver-schampot just sista 2 decimetrarna, för att slita på så lite som möjligt av håret. Sen var tredje tvätt så kör jag utan silver-schampot. Jag vill ju bli av med den röda nyansen som blivit kvar sen en färgning.

Använder man det för mycket för länge så blir det tillslut blå-aktigt så man får hålla koll på håret.

Nooon2
0

Att något sägs vara naturligt är ingen garanti för att det är skonsamt eller ofarligt eller någonting. De kan absolut vara lika potenta som kemiskt framställda ämnen - både när det gäller positiva och negativa effekter.
Uttorkande, frätande, allergiframkallande, ämnen med olika medicinska effekter och biverkningar… vad som helst… och så givetvis de rena gifter hos ormar och växter som vi alla vet om -  jättenaturliga! 
För att bleka något krävs starka ämnen. Det lär slita på håret oavsett kemikaliernas ursprung.

Hm… så det blir blåaktigt hår om man använder det för mycket… kan det då vara så att för mycket av schampot gör att du får silveroxid i håret. Tänker att det är det som är det det blåa. Silveroxid kan användas som rengöringsmedel vet jag. Vet inte vad det har mer för effekter

pernillaa
0

Alltså det här schampot bleker inte håret. det är typ "kristaller" eller något liknande i det som ska tränga in i håret och reflektera på något sätt. Det är alltså inte regelrätt blekning. Minns inte exakt vad hon sa. men alltså schampot är klarblått innan man löddrar in det i håret. Vad jag förstått finns det både blått och lila som typ reflekterar på olika sätt. :p

Nooon2
0

Intressant schampo…hm… jag blir ju liksom nyfiken på hur det egentligen funkar. Hur fastnar kristallerna och varför känns håret torrt och strävt… Hade vart kul att veta :)

Jenahbella
0

mitt blir slitet. men jag har de lila schampoot.