Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 8245 ggr
Siimon
0

Från kort till långt?

Ok har bestämt mig nu. Jag måste skaffa långt hår. Har bara 4-5 cm nu som en vanlig kille typ.

Saken är att jag blekte från svart till silver så nu är håret rätt slitet. Jag klippte av ca 1-2 cm för en vecka sen. Men måste jag raka av allt om jag ska ha fint hår när det blir längre eller kan jag vänta 3-4 månader o klippa typ 2 cm då också?

Jag har börjat sköta håret. Jag duschar håret max 3 gånger i veckan nu, inpackning 2 ggr i veckan, silica tabletter och hårmassage i 10 min per dag. Jag använder inga styling produkter i det. Så nu är det bara till att vänta.

Men hur ser jag om jag har Kluvna hårtoppar? Nu känns och ser håret bara torrt ut.

Chamy
0

Får jag fråga dig varför du "måste" skaffa långt hår nu?

Det beror lite på hur kort hår du har, om du har kort hår så känns håret förmodligen bara torrt, vilket kan vara okej ett tag eftersom du inte kommer att ha problem med att reda ut håret, och då kan du ju strunta i att klippa dig för tillfället. Har du lite längre hår så kan det ju vara svårt att reda ut, vilket då oftast skadar det och det kan då vara bättre att klippa av ytterligare en bit tills det inte tovar sig. Eftersom du har genomgått sådanan extrema kemikaliebehandlingar för håret så kommer det vara slitet, och det kommer du att få klippa bort förr eller senare hur som helst, men det är ju upp till dig när du känner för det.

Här har du en enkel illustration på hur olika sorters kluvna toppar ser ut.

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

Siimon
0

Jag har försökt skaffa långt hår sedan tidigt 2008 men har alltid klippt det för att slippa typ beatles frisyr efter några månader. Men denna gång ska jag bita ihop. Så jag måst eegentligen inte :p

Men hon i min klass sa att håret liksom "äter upp" sig själv om man inte rakar bort allt slitet. Min utväxt är ca 2 cm nu och jag vill inte gå runt så korthårig :

Den länken du skickade så är mitt hår en blandning mellan fint glansigt, crinkle och right angle

idisen95
0

men när det är lite längre kan du ju skaffa löshår för att undvika beatles frisyr ;)

Chamy
0

#2 Okej då förstår jag. Det är bara att bita ihop. Använd mössa under den tiden eller något.

Håret "äter" inte upp sig själv, men har man en kluven topp så finns risken att den fortsätter att klyva sig så att skadan vandrar längre upp på hårstrået. Det kan vara bra att undvika om man inte vill att håret ska se tunt ut i topparna. Men med tanke på att du fortfarande har så kort hår så är det inget som du behöver oroa dig för på ett bra tag, förutsatt att du slutar misshandla ditt hår med kemikalier. :)

Chamy

Siimon
0

Jag  duschade varje dag innan men har den senaste veckan bara duschat 2 gånger + igår efter gymmet. Jag har börjat med Balsam metoden och la även i en klick "klick" efter jag duschade igår och redan nu känns håret bättre. Hårtopparna är inte torra längre och håret glänser väldigt mycket nu.

Så det var nog mer torrt än slitet så jag har ingenting att oroa mig för. Ska sluta bleka. Ska färga håret svart om 2-3 månader beroende på hur håret känns :)

Chamy
0

Alltså du kan ju dusha utan att blöta håret.

Ja men va bra då, då kan du sluta oroa dig för det, låt det bara växa. :)

Chamy