Färga, permanenta, löshår
Har en ny frisyridée, kom på det plötlsligt tidigare idag och blev onekligen lite sugen. Jag har idag hår en dryg decimeter nedanför axlarna, blekt hätta-slingor några ggr (senast ca 2 månader sedan), röda slingor i underhåret, sidecut ca 10 cm, något självfall.
Resultatet av min idé var: Hårlängd ner till mitten av brösten, mahognybrunt, lockigt.
För att jag ska få den frisyren utan att behöva vänta i ca 1,5 år krävs hårförlägning. Jag behöver lockpermanenta håret samt färga.
Detta är dyyrt! 
Men funderar mest över hårförlägning, vill isåfall ha en lockig förlägning, gärna korkskruv, men funderar på vilken metod som ger bäst resultat (ej clips) samt hur det funkar med hårförlägning och en utvuxen sidecut på 10 cm. Hur långt behöver det håret bli innan man kan sätta i en hårförlägning och få det att se naturligt och snyggt ut ?
Mvh Ellenfyrkant

Har ganska tjockt hår och vill få en relativt jämn tjocklek på förlägningen som på mitt eget. Hur bedömer jag hur många slingor/ gram som kommer att behövas om jag väljer att göra förlägningen med slingor ? Kan se om jag hittar någon bild på håret.
Och hur ska jag tänka med antal slingor isåf på sidecuten för att det ska se bra ut ?
Mvh Ellenfyrkant

Weavingmetoden rekommenderar jag. Den är väldigt lättskött & sliter inte på håret. Om du inte köper lockigt löshår från början kan du annars använda Locktång eller spolar! Funkar prima på mina :)
10 cm brukar vara i kortaste laget, så det ska funka.

#2 Fast den måste man göra om ganska ofta ? Tror jag har läst var 5:e-8:e vecka. Tänkte också på med weaving att det täcker ju inget av min sidecut, eftersom det är för kort för att fläta. Är lite rädd för att locka löshår då det känns som att slitaget går på ett kick.
Mvh Ellenfyrkant

#3 man kan ha det väldigt länge om man sköter håret. flätorna är oftast inte problemet, utan löshåret. sitter löshår i väldigt länge blir det oftast tovigt osv (om man nu inte har råd med sånt som kostar flera tusen). som sagt så är 10 cm det man minst behöver för att kunna fläta, annars kan du ha clips just vid sidecut:en.
jag lockar mitt löshår & det jag har nu har jag lockat 2 ggr på 1 ½ månad, så aa… jag vet inte. hoppas du hittar något du gillar bättre!

#4 Fast i takt med att håret växer blir ju flätorna mindre tighta, fast en fördel är ju att det är hyfsat enkelt att fixa hemma, med lite hjälp. Till skillnad från att sitta och pilla med t.ex. keratinfästen.
Det med clips och sidecuten var onekligen en bra idé. Fast jag skulle ju behöva lgga det korta håret över spännen en liten bit. Då skulle det bli kort - låångt. Fast iofs är den ganska enjkelt löst genom att lägga om benan.
Mvh Ellenfyrkant

Överväger nästan att skippa permanenten, det är ca 1000 kr och det sliter! Blir kanske ingen rolig hostoria med tanke på att jag skulle behöva hålla efter håret med brun färg.
Men är väldigt sugen på lockigt löshår fortfarande dock. Tror ni att det skulle se konstigt ut med vågigt löshår (weaving-metoden) trots mitt vanliga hår som bara har lite självfall?
Använder man vanligtvis 1 eller 2 rader för att förlänga ? Tycker det borde räcka med 1 med tanke på att mitt hår är uppklippt men jag vet inte..
Mvh Ellenfyrkant

jag har aldrig haft problem med flätorna iaf, därför jag rekommenderar ;) men aa som sagt… man måste väl kolla det som passar en bäst.
njae, du behöver kanske inte lägga om den, du kan klippa upp håret på clipset så det liksom smälter in! eller ja, om du KAN lägga över benan är väl det kanske ett lättare alternativ :D
tja… du behöver minst 3 rader för att det ska se naturligt ut iaf.

#7 MINST 3 rader !?
Mvh Ellenfyrkant

yup, annars ser det jättefake ut!
tänk dig själv; har du en rad kommer ditt hår & sen kommer plötsligt en rad längre hår. en rad har man bara om man vill göra håret tjockare, två rader om man själv redan har långt hår men vill ha liiite längre. tre är det vanligaste om man ha din Hårlängd & vill få längre hår.

#9 Där ser man. Tack för rådet.
Mvh Ellenfyrkant

Jag skulle tyvärr inte rekommendera weaving till den frisyren du är ute efter. Keratin är då mycket bättre då du får ett naturligare resultat och kan även få till side cut håret så det blir långt.

#11 Tack för rådet. Du tror inte att keratin-fästena skulle synas? Hur många slingor skulle du rekommendera? Och hur länge håller det? Är det någon idé att försöka komma undan med syntet hår ?
Mvh Ellenfyrkant

Det är aldrig värt att lägga pengarna på syntethår tyvärr. Det kan vara väldigt fint i början, sen är det skit.
Fästena borde inte synas om dom placeras rätt.
Hur många slingor du behöver är väldigt svårt att säga då jag inte känt på ditt hår. Men jag brukar räkna på ca 80-120st för att göra ett hår tjockare, 140-200st för att göra ett hår längre. Sen är det självklart väldigt olika beroendes på kundens hår och önskemål. Har du för få slingor så finns risken att håret delar upp sej i slingor och det ser onaturligt ut.

#13 Shit vad svårt detta är… Hur ska jag själv veta ? Haha, vill ju inte köpa varken för få eller för många. Pengar växer inte på träd. Men räknar man bara antal slingor på nail eller gram också ?
Googlar jag så finner jag att ca 100 st brukar räcka för förlägning, men vad vet jag. Hellre att det blir några över… Men inte för flera hundralappar.
Mvh Ellenfyrkant

Du har precis gett svar till varför du INTE ska göra detta själv….
"Shit vad svårt detta är… Hur ska jag själv veta ?"

#15 Men går jag till en frisör för att be denne fixa allt åt mig blir det rätt många tusen dyrare än vad jag är beredd att lägga…
Mvh Ellenfyrkant

Därför försöker du hitta någon som jobbar hemmifrån. Finns många duktiga och billiga. kika på blocket, där lägger många upp annonser. Annars är det bara att leta på google, då får du t.ex. upp min hemsida.