Hår iFokus

Hår

Etikett: tips-råd
Läst 15445 ggr
LillaLinn
8

Sova med uppsatt hår?

Sliter det ifall jag sover med fläta?

LindaKarlstrom
3

Jag tror det sliter mindre på håret att sova med det flätat faktiskt, men inget jag är helt säker på !

isay
2

Du rör dig i sömnen,  när du har nedsläppt så håller du på o gnugga det mot kudden osv. Därför sliter det mindre att sova med uppsatt tex fläta. :)

Gudris
2

Jag sover ofta med fläta eftersom håret blir mindre trassligt då, dvs det skyddar håret. Men tänk på att använda en snodd utan metallspänne då det kan skava på håret. :)

LillaBenice
0

jag svore med fläta och jag tkr att det är mycket bättre:)

Jinaum
1

De där har jag funderat en del på. Men då vet jag. Får införskaffa snoddar utan metal spänne å prova å sova med fläta. Börjar så få långt hår nu känner jag att de e lite jobbigt å sova med det när de vill sig till att man liksom inte är nöjd med något när man ska lägga sig. Speciellt när man har en pojkvän som inte är van vid en som har långt hår :P

Men då vet jag. Ska absolut prova å se om håret trivs bättre!

Gudris
0

#5 Tro mig, de vänjer sig inte… Har varit tillsammans med min kille i över ett år och hela tiden haft långt hår, han klagar fortfarande ;)

Jinaum
0

#6 Min klagar inte, han har bara en jäkla förmåga å lägga sig på det. Han är egentligen avundsjuk för han vill med ha långt hår *asg*

Birke
1

#7 Haha gulligt ^^

Min pojkvän har en formåga att lägga armen om mig och på så vis slita o dra idet ><

MoaW
0

jag brukar sova med en boll på huvudet Tungan ute Har inte så långt hår men det är en vana från när jag hade ner till midjan

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

silo
0

#9 varför har du en boll på huvudet när du sover??

MoaW
0

#10 alltså håret i en boll Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Flamman1
0

Jag säger som dom andra har sagt så länge det inte är något metallspänne på håret så sliter det inte;)

Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är

silo
0

#11 Jaha, okej Flört

[luneri]
0

jag har funderat om det sliter på håret när man flätar det varje kväll?

Nu har jag vant mig vid att sova med fläta och det är vad jag föredrar:) det känns bättre att ha det samlat. dessutom blir det så fint vågigt dagen efter:)

fayo
0

Allmän följdfråga till alla nu då, om man ska sova med uppsatt hår, vilken sorts uppsättning är bäst då? :) Själv har jag börjat sova med två inbakade flätor för det blir väldigt fint på morgonen. Men det finns ju olika lösningar, tex en tofs eller vanlig fläta, inbakad fläta, boll… ja :)

[luneri]
0

Jag funderar om det kanske är bättre att sova med två flätor istället för en. På morgonen har alltid en del hår där fram lossnat från flätan eftersom det är kortare.

Är det svårt att göra inbakat på sig själv? jag har funderat tidigare på att göra det någon gång, kanske det också sliter mindre på håret än en vanlig fläta om man sover med detObestämd

Jag har sovit med en knut i nacken och det är obekvämt. och det känns som att håret blir lite trassligare. Dessutom är knuten så obekväm i nacken om man sover på den, och det gör jag vilket som eftersom jag vänder och vrider på mig under natten.

LillaLinn
0

Sover med inbakad, jag tycker att det är enklare att göra på sig själv än att göra på någon annan.

Har klippt mig nu, så allt hår trillar numera ut ur flätan under natten. Ska prova två flätor inattFlört

fayo
0

#16 Jag provade att sova med två vanliga flätor inatt men det var en del överhår som trillade ut så inbakat tycker jag känns bäst och blir även snyggast på morgonen ;) Jag tycker det är enkelt att göra inbakat, en på vänster sida om huvudet och en på höger. Några centimeter bakom varje öra så att säga.

Vad du sa om knuten så håller jag med, men flätorna känns inget och är inte ivägen. Rör också på mig ganska mycket i sömnen och vaknar om det inte är skönt haha.

Om du vill se en video på hur jag gör mina flätor kan du kolla denna, hon gör så som jag gör och jag fick iden därifrån :) Vill jag att mina lockar på dagen ska hålla längre så brukar jag fukta flätorna/fläta håret fuktigt.

[Wera]
0

Förr när jag var mindre (ca 8 år) sov jag alltid med fläta i håret! Och mitt hår var aldrig slitet tycker jag, men slutade med det när jag var 11, nu är jag 17 och tycker att det är dags att börja med det igen haha :) slitet hår vill jag inte ha, särskilt när jag vill ha långt hår och sparar ut (har till tuttarna men vill ju ha längre!) ;)

Så som du redan fått svar på är det bättre att sova med uppsatt hår (fläta) ^^,

[luneri]
0

#18 tack för tipset:) Jag ska prova så som de gör på videon. kanske inte håret faller ut lika lätt när man gör två flätor.

tror ni att håret sliter mer om man göra hårdare flätor än lösa flätor? Jag fick för mig att håret skulle skadas om man flätar varje dag. jag brukar fläta nästan varje kväll.

zanpakuto
0

Det bästa är ju att byta örngott.

Ju glattare/lenare örngott desto mindre slitage på håret.

Glatt örngott = mindre friktion och håret glider över kudden istället för gnuggas och slitas. Säger ju sig självt :)

Så köp satinörngott så kommer håret slitas mycket mindre!

Är det för dyrt så brukar det finnas gamla blusar osv i glatta tyger på second hand som man kan köpa och trä över kudden :)

Att sätta upp håret minskar väl på slitage iom att mindre mängd av hår hamnar i friktion mot kudden. Men det bästa är ju att eliminera friktionen helt genom att byta ut örngottet :)

Lycka till med ert hår!