Vad är Värmeskydd egentligen?
Man hör ju att man måste, måste, måste använda värmeskydd om man fönar/plattar/lockar håret med värme.
Men vad Gör egentligen ett värmeskydd?
Håret blir ju exakt lika varmt med som utan denna produkt?
Jag skulle vilja veta lite mer specifikt vad ett värmeskydd egentligen Gör.
Är det någon här som använder värmeskydd som kan ärligt säga att det gjort skillnad på deras hår?
Då räknas det inte om värmeskyddet innehåller Silikoner!

Tror inte de förhindrar att håret skadas, då det ändå blir lika varmt.
använder inte själv värmeskydd men hört av några kompisar att de skyddar håret mot slitage
Ja, jo, men Hur? :)
Alla säger att det skyddar håret osv, men ingen kan säga hur det skyddar.
Det ska ju skydda mot värmen, men håret blir ju lika varmt med som utan produkten.
Så då förstår inte jag hur det ska kunna skydda mot värmen när hårstråna blir lika varma som utan produkten.
Det känns ju ologiskt att det skulle kunna skydda.
Det enda jag kan tänka mig är att värmeskydd ofta har Silikoner i sig som lägger sig som en hinna runt stråna och håret då Upplevs som av bättre kvalitet än innan.

Plattar min lugg varje dag och har gjort det i flera år. Innan använde jag alltid värmeskydd men nu gör jag inte det. Märker ingen skillnad faktiskt.. Vissa värmeskydd kunde göra så att det höll sig rakt om det var var fuktigt ute.

Jag TROR att det e såhär att det blir ett lager utanpå hårstråt så istället för att du drar dom varma "plattorna" mot håret så skyddar lagret håret. Så har jag uppfattat det.
Jag använder det i topparna och jag tycker det blir mycket bättre. Det håller sej platt längre och ser friskare ut. Jätte bra ;)
Fast ibland orkar man ju inte ;)
Jo, det är ju det som är meningen med det.
Men ärligt talat. Stryk på värmeskydd på handen och tryck plattången mot huden så ser ni ju hur bra det skyddar ;P
Jag tänker inte prova men jag är säker på att man, trots värmeskydd, kommer bränna sig rejält.
OM värmeskydd har någon slags skyddande funktion mot värme så är den nog så Otroligt marginell att det inte gör någon skillnad iaf.
Jag tror att det folk upplever som bättre hårkvalitet av värmeskydd är pga silikonerna. Vilket i sig bara är en illusion iom att silikon "limmar ihop" hårstråna så att de känns och ser glansigare ut.
Tvättar du bort silikonerna från håret utan att applicera nya efteråt så kommer du se att håret inte ser lika fint ut längre.
Kluvna hårtoppar kan man inte vårda så att de blir okluvna, det enda man kan göra för att bli av med dem är att klippa håret.
Eller dagligen applicera Silikoner så att det limmas ihop och därmed riskera att kväva håret och i längden få sämre hårkvalitet.
Däremot att håret hålls rakt längre kan ju absolut vara sant iom att flera skriver att så är fallet för dem :)
Så då har ju värmeskydd Någon slags funktion iaf, dock inte den funktionen som den utger sig att ha.

6. Du bränner dej för att det blir varmt ;) inte för att det sliter på armen :) hehe
rolig jämförelse ;) hihi

#6 Poängen är att huden skadas. Hud och hår består nästan av samma sak.
#9 Vad var det för värmeskydd du använde då?
# 10
Använde syoss
Okej.
Kollade ingredienslistan och att ditt hår blev "sämre" när du slutade är för att det innehåller andra ämnen som fungerar på samma sätt som silikon.
Så återigen så är det inte för att värmeskyddet faktiskt skyddar håret. Det lägger sig som en hinna runt stråna och ger illusionen av att håret håller sig mer friskt och skyddas av värmeskyddet.
Som det verkar iaf, jag är ingen expert på detta.
Hur som helst så känns det för min del som slöseri med pengar då det inte skyddar mot värmen. Vill jag kapsla in mina hårstrån i något så kan jag köpa något som faktiskt samtidigt vårdar håret :)
# 12
Har för mig att det innehöll protein, är det de du syftar på? =)
Jag tror att värmeskydd har någon funktion, annars hade det ju varit falsk marknadsföring. Men, alla tycker och tror ju olika =)