Hur färga/slinga håret?
Hej
Jag brukar i vanliga fall lägga in ljusa slingor i mitt mörkblonda hår hos frisören, men efter att jag fick barn i mitten av juli vill jag inte ta med honom till frisören då det luktar så starkt där. Då det tar så lång tid att klippa och slinga håret är det även svårt om någon annan skulle ta hand om honom i fall att han skulle bli akuthungrig. Håret blev rejält mycket mörkare under graviditeten så utväxten har blivit mycket tydlig.
Jag försökte fixa det hemma själv med L'oréal ljus pärlemorblond, jag avbröt behandlingen innan jag la in slingorna då jag tyckte att grunden/färgningen blev så dålig, utväxten glänser i orange och resten av håret grådaskigt.
Hur ska jag göra?, vill gärna ha det åt det ljusare hållet men vill att det ska se naturligt ut. Jag har ganska långt hår och mycket tjockt (ganska tjocka strån och många).
Du skulle bara hafft den i botten ( på det mörka)
Dom flesta ljus frg kan man bara ljusa upp 3-4 steg i ljushetsläge & ligger du mörkare än 7 på nyansskalan ska du inte ljusfärga då finns det för mycke gula underliggande piggmen.Då är det bättre att bleka och sedan neutralisera det ev gula med en askig toning.
Sedan fungerar ljus färg endast om det får sitta "tiden ut" först ljusar den upp sedan färgar den in..
Att du blev gul i botten och grå på längden är därför inte så konstigt.
Längderna blev grå för att du var redan ljus där och då slog ljus frg över till grått (då frg du andvände har lila piggment som neutraliserar gult)
Å gult hadde du inte på längden.
Det är därför vi frisörer finns ;)
Hoppas du blev lite hjälpt.
Lycka till!