Misslyckad röd toning
Jag har inte gjort nått åt mitt hår på 3½ år (blekte det då), för till en månad sen.
Tanken var då att det skulle bli rött men frisörer rådde mig att köra en kopparfärg först då mitt hår var helt obehandlat i det läget och kunde ha svårt att suga åt sig av pigmenten i toningen.
Koppartoningen gick bra förutom att jag ansåg att den blev väldigt svag.
I helgen, en månad efter det så rådfrågade jag en annan frisör på samma salong om jag verkligen vågade göra en ny toning så nära inpå som den första sa och det skulle inte vara några problem enligt henne.
Sagt och gjort, i med en riktigt röd intensivtoning. Till min förtvivlan så märkte jag vid slutet av tiden att jag kunde dra loss hår och började genast skölja ur det. Det lossnade redigt med hår i sköljningen och en stund efter. Men dagarna efter har jag inte märkt nån märkbar skillnad i hårborsten. Dock så märkte jag direkt efter toningen att en del av underhåret inte tagit upp toningen lika bra som det andra (har uppklippt) och det går som i ett "band" runt hela huvudet. Det ska noteras att jag var noga med att se till att hela huvudet var inkletat i toning!
Inatt, första duschen efteråt så la jag i en färgbomb som dom instruerat mig om. Jag har ingen aning om den funkade, men jag kan lätt säga att rejält med färg har försvunnit i underhåret och det är numera mera orange än rött. Dock så är jag knallröd på skallen med nån orange slinga.
Vågar jag köra en toning inom de 8 veckorna man ska vänta? Finns det nått märke som sitter bättre än andra?
Allmänna tips och råd till nån som vill ha sitt normalt, blonda hår rött istället?