Hår iFokus

Hår

Etiketterfärgblekningtoning
Läst 8833 ggr
Ellenfyrkant
0

Frågor om toning.

Kommer troligtvis att tona håret om ett par månader men funderar på om det går att tona över toning ? Då jag hatar den grådassiga färgen som blir efter att den önskade färgen i toningen gått ur. Kan man föressten få bort den "fula" grådassiga färgen snabbt när den väl uppkommit, på något annat vis än att tvätta håret mycket ? Dessutom upplever jag att den trista färgen sitter i fruktansvärt länge innan håret återfår sin naturliga färg, är det någon mer som upplevt toningar på det viset ? Jag har ljusblondt hår nu, om jag tonar mörkbrunt är det då garanterat att jag efter ett tag faktiskt får tillbaka min tidigare hårfärg ?

Mvh Ellenfyrkant

Knittabilly
0

Att tona ett ljusblont hår mörkbrunt känns inte som något att rekommendera, risken är ganska stor för att det blir grönaktigt. Är nog bättre med en riktig färgning om du vill att håret ska bli så pass mycket mörkare.

Ellenfyrkant
0

#1 Varför är risken större att toningar blir gröna än färgningar ?

Mvh Ellenfyrkant

Knittabilly
0

Nu är jag ingen expert så jag vet faktiskt inte exakt varför det är så men jag skulle kunna tänka mig att det beror på att en toning lägger sig utanpå hårstrået och tvättas ur gradvis och antagligen inte innehåller lika mycket pigment. En färgning går däremot in i hårstrået och ska stanna permanent (vilket inte alltid är säkert att det gör ändå).

Exakt varför det är så är det nog bättre att nån som jobbar professionellt med hår svarar på.

Det jag vet är att jag har sett en hel del blonda vänner som har försökt tona håret mörkbrunt eller svart och resultatet har inte blivit bra och efter nån tvätt har det börjat se mer och mer gröntonat ut. En tjejkompis till mig tonade sitt ljusblonda hår mörkbrunt och efter en tvätt så var det mossgrönt.

Alex
0

Att blont hår blir grönt istället för brunt beror på för lite röda pigment. Har du blekt håret har du blekt bort de röda pigmenten och risken att det blir grönt ökar rejält. Vad man får göra är att vara noga med att använda en brun färg med rött i!

Ang. tona över toning så är det inga problem, så länge det är mörkare eller en annan nyans i samma "mörkhetsgrad". Dock ska du inte räkna med att färgen går ur helt när du är blond så du får tillbaka din vanliga hårfärg, speciellt inte när det är en såpass mycket mörkare färg. Du kan få det, men det är ingen garanti, en del av färgen kan mycket väl sitta kvar bra länge. Som den "grådassiga" färgen du beskriver som blir kvar, det är helt enkelt en del av toningen som inte riktigt vill gå ur.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

LinaIsabell
0

Har tonat i när jag haft min naturliga hårfärg och helt obehandlat hår. Då tonade jag knallrött, det försvann och min naturliga hårfärg kom tillbaka väldigt fort.

De gånger jag tonat nu efter att jag börjat färga håret då och då har det alltid blivit skit. Tonar man på blonderat hår kan man räkna med att toningen sitter i nästan som färg (ibland, ibland inte), och att den blir mörkare än förväntat. Blonderat eller slitet hår suger till sig färgen som bara den.

Enkomponentstoningar brukar dock gå ur lätt, och har fått ut sådana Färger ur hår som jag blonderat 12 gånger.

Ellenfyrkant
0

#4 Men vad klassar du som ett bra tag då ? Snackar vi ett halvår - mer, mindre ? Borde det annars gå att bleka över den "grådassiga" färgen ?

Mvh Ellenfyrkant

Alex
0

#6 Det ?r om?jligt att s?ga. F?r vissa g?r det ur n?r det ska, f?r andra sitter det en gnutta f?rg kvar som aldrig sl?pper. S? sen finns ju alla m?jligheter d?remellan… Bleka kan du sj?lvklart g?ra f?r att f? bort f?rgen om du vill det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst