Bleka håret med Honung
1 msk honung (australisk Jarra-honung,Ljunghonung eller Blandhonung. Inte Lindhonung)
6 msk avjoniserat/destillerat vatten (viktigt för rätt ph att inte ta kranvatten - då utvecklas inte peroxiden)
ev 1 tsk kallpressad olivolja
ev 1 tsk kardemumma
Honungsvattnet ska stå i ca en timme innan det sätts i håret. Då hinner peroxiden utvecklas. Sätts i torrt hår. På med badmössa och ev handduk för "rinnet". Låt vara 1timme. Håret får inte torka under tiden. Skölj eller tvätta. Man kan behöva upprepa några gånger för att få önskad effekt.
Hittade det här receptet i en biodlar tidning. Jag har inte hunnit prova på detta än men det stod att det fungerade väldigt bra och håret vart inte slitet av det utan glansigt och fint.

Kul :) Lägg upp en före och efterbild om du provar :D

Detta ska testas! ;D

kallpressad olivolja.. är det samma sak som vanlig olivolja som man har i matlagning? :)

Sitter med "färgen" i håret nu.. ;)

#4 Det ska bli jättekul att se :)

#4 Lägg upp bild och säg hur det gick =)
Vill testa :) men vad är avjoinserat/destillerat vatten för nått? Sådant man köper?

tror det är sånt vatten man köper på flaska i mack butiker. Tror det används främst till bilar.

Destillerat vatten används bla till att fylla på i bilbatterier - som #8 säger så borde det finnas på mackar :)
Avjoniserat/destillerat vatten är vatten som har blivit av med allt just utom vatten (mineraler osv)
#4 hur har det gått? ;;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
skulle vilja se en bild på någon som har provat detta? :)

Destillerat vatten är vatten som är kokat, så att det har blivit av med allt utom just vatten som #9 säger.
Det blev kanske liite skillnad, men knappt märkbart ;)

TS: Har du provat? Vore kul att veta hur det blev, även om jag inte har planer på att bli blond ;) Har även hört att rödvin tar bort gula nyanser i blont hår :)
hallå! hur har det gått?
upp med lite bilder.. :P

#13 Nej det vart å färga håret rött istället =) men ska prova någongång sen =) det var ju någon här som skrev hon skulle prova..
Hur går det?

Jag testade, men det blev nästan ingen skillnad ;)
Ska ha en hel vecka med blekande snart.
Bye brunt hår hallå blont ^^

#17 Med sån här blandning som tråden handlar om?
#18 Japp =)
Japp =) började idag ^^ Snart är jag på mörk,mörkblont ^^(blekte med citron för någon dag sen)
#20 funkar det att bleka med Citron? Vill gärna bli mellan blond, men vill inte ha orange hår.. Haha ;)
och hur gick det med honungen, blev håret mot orange hålet? =D
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#21 Neh asså jag tonade mitt hår svart i vintras och så blev jag brunhårig och får inte bort den.Men nej mitt hår är inte oranget men jag är påväg mot att bli mörk mörk blond nu.
Man tar citron och lite vatten man kan blanda i salt med för att de ska bleka fortare eller något.Sen häller man de i håret och låter det torka i solen.De funkar bra om man är blond men de går långsamare om man har mörkare.(det sliter på håret,men alla är olika så man kan inte säga hur mycket)
Sen kan man bleka håret med rabarberrot läste de i en bok,de ska tydligen vara den mest blekande grejen bland örter och sånt