Hår iFokus

Hår

Etikettövrigt
Läst 8572 ggr
MajaaR
0

Permanenta håret hemma

Hej! Jag har länge funderat på att permanenta mitt hår (lockigt), men sedan såg jag att det kostade runt 1500 kr att göra det på salong, vilket är lite dyrt enligt mig :/

Men härom dagen var jag i mataffären och då gick jag bort och tittade bland hårfärger, och då såg jag att man kunde köpa en grej så man permanentade håret själv? Jag tror det var som en färgning fast istället för att håret blir färgat så blir det lockigt, eller vad man ska säga ;) Ett alternativ som passar min plånbok mycket bättre!

Vad tror ni om detta, något som rekommenderas eller kommer det bara att bli misslyckat?

Tacksam för svar! :D

Elshira
0

Det är ju inte bara att kleta i det och vänta på att det ska bli lockigt precis (jag vet inte om du bara missade att skriva det eller om du missat det med spolar)

Man måste ha spolar i pasande storlek till de lockar man vill ha, vill man ha pudel eller glam? Vill man ha dess "Hollywood lockar" så det väldigt svårt att få till med permanent - även för en frissör.

Det är väldigt lätt hänt att det bli för lockigt och bara ett stort "fluff". Och man får tänka på att det tar många månader innan det börjar räta ut sig igen (om man inte tar de svagare då, men å andra sidan ska det göras om stup i ett vilket minst sagt sliter på håret).

Har du väldigt slitet hår så är permanent inte att rekomendera efter som det i allmänhet gör håret väldigt torrt, så man måste vara noga med inpackningar efter man permanentat sig.

Det är en hel konst att permanenta hår och få det snyggt. Jag skulle aldrig i mitt liv våga göra det själv när jag vet hur många frisörer som inte ens får till det som det var tänkt.

Vill du pröva så visst kan du göra det, men räkna inte med att det kommer bli perfekt och som du tänkt dig.

Hakuna matata!

MajaaR
1

#1 ok, tack för svar! :)

Alex
0

Jag skulle inte råda någon att göra det hemma som inte har totalkoll på vad man sysslar med. Samma sak med hårfärg egentligen, på tok för många som misslyckas pga att de inte vet hur håret och olika Färger reagerar i olika lägen utan tror att det bara är att följa instruktionerna på pappret så blir det bra…

Och när det gäller permanent avråder jag betydligt kraftigare, för det kan skada håret mycket mer och är svårare att rätta till i efterhand.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst