Hår iFokus

Hår

Etikett: produkter
Läst 4840 ggr
Gasoline
2

"Skumrullar" - vart hittar man dom?

Har länge funderat på vart man hittar dessa rullar som är gjorda i skumm som användes i första halvan av 1900-talet för att göra bla "Victory Rolls". Någon som vet vart man kan få tag på sådanna?

Chamy
0

Det brukar finnas på åhlens. Lycka till i sökandet

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

Gasoline
0

#1 Ok, ska kolla där, har dock aldrig sett några sådanna =/

Angelclaw
0

inte jag heller, fast sådana där typ mjuka "papiljotter" brukar de ha , fast de borde funka också, om man bara klipper dem i önskad längd

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

Gasoline
0

#3 Tror inte att det fungerar, då man ska kunna sticka en hårnål igenom dom.

Om ni är osäker på vad jag menar så är det sådanna som tjejen i filmen använder http://www.youtube.com/watch?v=e2QyEWv4WDo&feature=related

Angelclaw
0

Jag vet vilka du menar, men de som de har är rejält mjuka :) borde funka!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Gasoline
0

#5 Jag får försöka ta mig till en åhlens när jag blivit bättre i ryggen, jag vill verkligen ha sådanna!

Angelclaw
0

Jag håller utkik, ser jag några hojtar jag till!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Gasoline
0
Link-
0

Åhlens har skumrullar, dock lite smalare än de i klippet.

Gasoline
0

#9 Ok, måste ta mig in till Åhlens =/

Har härt att de ofta använde strumpor. någon som provat?

Knittabilly
0

Ett ganska sent svar men förhoppningsvis kanske du läser det ändå…

Det du menar kallas för hair rats och jag har hört någonstans att de i Sverige kallades för lösvalk eller något liknande.

Det verkar tyvärr vara nästintill omöjligt att hitta hairrats i Sverige, har bara sett de säljas ett par gånger på Tradera och då har slutpriset på dem blivit ganska högt. På Ebay däremot brukar såna ligga ute hyffsat ofta.

På 40-talet (storhetstiden för victory rolls) så var det vanligt att man tillverkade sina egna hair rats genom att helt enkelt spara det hår som sitter kvar i hårborsten efter att du har borstat håret. När du hade fått ihop tillräckligt mycket hår la du det i ett hårnät och gjorde som ett litet paket som du formade till en rulle och använde som hair rat. På det sättet fick du dessutom en hair rat som var i exakt samma färg som ditt eget hår och risken att den skulle synas (vilket man så klart inte vill att den ska) blev väldigt liten.

Tycker man att det är äckligt att spara på gammalt hår så kan jag tänka mig att det borde fungera med löshår i ett hårnät också.