Hår iFokus

Hår

Etiketterfärgblekningtoning
Läst 22896 ggr
mollycrimson
57

HJÄLP MED HENNA!

Jo, nu är det så att jag för första gången (konstigt nog, eftersom jag har hållt på med hår redan som liten) ska prova på hennafärg.

Jag är nästan alltid rödhårig och tänker nu fortsätta med det, problemet är att jag har färgat hår (rött) sedan innan nu och har läst lite om att man inte ska färga då?

Min första fråga är:
Varför kan man inte färga med Henna över vanlig hårfärg?

Min andra fråga är:
Hur gör jag för att få typ den här färgen:
http://yousonice.files.wordpress.com/2008/12/redhair.jpg
(den färgen är väldigt lik den jag trivs bäst i annars så om jag kan åstadkomma det så vill jag kunna få den med Henna!)

SÅ, ALLA VANA HENNAFÄRGARE, HJÄLP MIG!

Lena1971
1

Henna krockar med vanlig hårfärg och det blir grönt!

Det hände mig när jag var 20 år tror jag. Jag hade kastanjebrunt hår och färgade rött med Henna. Och det blev rödbrunt, fast med gröna skiftningar.

Jag tycket det var supersnyggt, så jag behöll det ganska länge, men om du inte är beredd på grönt hår ska du nog inte prova! Skrattande

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

wolfgrin
0

Henna brukar bli som färgen på bilden när den tvättats ur. Blir mörkare och Väldigt glansigt av Henna, känns som man har riktigt modellhår utan att använt vax :)

Det enda tråkiga är ju att håret behöver växa ut om man inte vill ha det längre, går ju inte att färga över då färgen inte fäster :s  ..och så luktar det riktigt illa, urk.

Men se till så det är riktig Henna du får tag på.

Ge mer än du förväntar dig att få.

Chamy
0

tänk på att Henna blir börkare ju fler gånger du färgar samma område med det. Det går inte att tvätta ur/bleka osv. det är en VÄLDIGT permanent färg.

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

mollycrimson
5

jag vill ha en permanent färg, eftersom jag ändå alltid är rödhårig oc Henna är mer skonsamt än vanlig färg.

men om jag är rödhårig redan nu, blir det ändå grönt?

Lena1971
1

#4 Fråga där du köper Henna för säkerhets skull. Jag tror det är stor risk (chans!) för det.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

mollycrimson
1

Haha ja det vore rätt illa om det blev grönt ><

Sagakeramik
0

Hej

Jag har färgat över vanlig hårfärg med Henna utan att det blev grönt. Sen beror det nog lite på vilken grundfärg man har i  sig själv + vad du har färgat det med innan.

Om du vill ha så ljus Henna som hon på bilden kräver det nog att du är rätt blond från början.

Jag brukade blanda Henna med Olja, vin, kaffe och/eller te för att få olika nyanser.

Smörj in områden i nacken , öron osv med nån fet kräm. Låt färgen sitta i så länge som du bara orkar, gärna över natten (om du vågar, med tanke på missfärgningar som kan ske i nacke osv). Färgen djupnar och blir snyggare ju längre den sitter i. Täck håret med plast och sedan håll det varmt med typ en mössa ovanpå (ja, man ser väldigt märklig ut när man färgar håret på det här viset;)

mollycrimson
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag lägger in en bild på hur min hårfärg är nu.

jag vill ju vara rödhårig, det är ju det jag har varit mest liksom. visst har jag förstört mitt hår med blekningar men det var för över ett år sedan och det var för att kunna få ljusare röd färg.

om jag färgar med Henna kommer jag inte ångra mig angående det permanenta eftersom jag ändå inte kommer vilja ha en annan hårfärg, och då känns det mest lämpligt att använda något som inte sliter lika mycket på håret som vanlig hårfärg, men som ändå sitter i längre än toning! :)

LinaN
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är råttblond med dragning åt rött och såhär såg jag ut efter några månader med Henna i håret.

en envis utväxtrand.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

LinaN
0

visst hennan bleks, och blir ljusare och blandas in i håret mer och mer.

Jag färgade över min Henna efter 2 år, det vart svårt att få färgen att fästa men det gick. då färgade jag med mörkt mörkt brunt.

Idag har både den bruna färgen och hennan blekts oerhört mycket och jag har numera en ganska så nära färg från mitt naturliga, dock inte nere i topparna på håret och ca 30-40 cm uppåt som fortfarande drar åt riktigt rött men utan att se helt fel ut.

mollycrimson
0

Okej!

Ska prova med örthårfärg istället, se hur det blir :)

LinaN: Lajvar du?

LinaN
0

#11 inte längre, gjorde förr i "mina ungdomens dagar" :) Är vikingafighter och hantverkare numera och känner att man hittat hem :)

Du vet att medeltiden.ifokus finns va? där är många diskussioner som lajvare har nytta av. :)

Örthårfärg? menar du avkok då eller något annat? *känns som om jag missat nått här ^^*

mollycrimson
0

#12 det är typ en färdig hårfärg, har beställt hem och ska färga i veckan!  sök på google, Logona örthårfärg!

[R-eviresco]
0

Hej! Jag funderar också på att färga håret med Henna (är svartbrunt just nu) och vill ha det rött.

13 # Hur blev ditt hår efter din örthårfärg (som ju oftast innehåller Henna tillsammans med andra örter för att få en annan nyans)?

mollycrimson
0

jag använde det 3 gånger. det blev en naturlig vacker färg. det jobbiga var att färgen inte blev likadan efter varje färgning.. därför slutade jag med det nu.

chilihead
0

hej mollycrimsc, jag är ute efter exakt samma nyans som på bildlänken till du lagt in ovan (hon med långt långt hår), en intensiv rödorange färg, och är sjölv lite mörkare askblond, men nu avfärgad, slingblonderad och rödfärgad. känner att jag skulle vilja fortsätta vara det utan att köra med frisörernas starka produkter, gärna Henna, men om jag skulle börja färga med Henna nu så lär ju det hår som har min egen utväxt under bli mörkare röd. hur kan man göra för att få den ljusare hennaröda färgen om man själv är askblond?

chilihead
0

Undrar även om någon vet om det skulle vara möjligt att dra upp blonda slingor på ett hennafärgat hår och sedan färga dem med Henna, just för att få den rätta intensiva rödorangea tonen, som jag inte skulle få på mitt mörkaskblonda hår??