Hår iFokus

Hår

Etiketterfärgblekningtoning
Läst 5597 ggr
becccy
0

Bot mot röd-oranget hår?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För 1 & ½ år sen ville jag fräsha upp min naturliga hårfärg (mellanbrun) med en brun toning med svag röd nyans i. Jag gick då till Panache för att få tips på en sådan toning… Jag gick hem och tonade håret senare på kvällen. När det torkat var det piss-rött/röd-orange!! Gråter

Jag tänkte att den fula röda toningen snart skulle tvättas ur men ack nej. Då tonade jag över den misslyckade toningen med mörk mörk brun toning. Det hjälpte inte, tvärt om - den förstärkte bara elendet och det röd-orangea blev bara mörkare.

Några månader senare gick jag till min frisör (INTE Panache) och färgade håret med en mörkbrun/svart permanent färg. Efter det har jag nog tonat håret 2-3 gånger med mörkbrun toning.

Jag är jätterädd om mitt hår eftersom jag sparar ut det till midjan/rumpan. I nuläget når det ner till armbågarna. Därför är blekning inte ett alternativ för att bli av med det röda.Jag undviker också helst att permanentfärga håret eftersom det också sliter mer på håret än vad toningar gör. Rätta mig gärna om jag har fel…

Jag vill verkligen få bort det kraftigt röda i mitt hår samtidigt som jag absolut inte vill slita på håret (mer än absolut nödvändigt).

Mina frågor är:

Vad skulle ni göra i mitt ställe? ALLA förslag är välkomna!!

• Köra med inpackning ofta och länge för att färgen/toningen ska släppa?

• Permanentfärg?

• Henna?

• Toning?

• Annat förslag?  

Om ni skulle välja att tona, färga eller Henna osv: Vilken typ, vilket märke & vilken specifik färg rekomenderar ni? Mörkbrunt med grönt - javisst, så långt är jag med. Men jag skulle som sagt vilja ha lite mer specifika råd.Glad

Tacksam för svar!

Alex
0

Henna är ju det absolut skonsammaste mot håret när det kommer till färgning. Dock finns det ju bara några få olika hennafärger, och du kan inte färga över med en vanlig kemikaliehårfärg efteråt om du skulle ångra dig. Men vet du vilken färg du vill ha (och inte bara tillfälligt, utan länge) och den finns i Henna, så är ju det ett av de bästa alternativen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

becccy
0

Är Henna även skonsammare än toning? Jag har kemikalisk toning i håret. Om jag lägger en henna-färgning över den kemikaliska toningen, kommer då resultatet att påverkas av det?

p.s. jag skulle allra helst vilja ha tillbaka min naturliga hårfärg, men det lär väl knappast hända när den röda toningen fortfarande sitter kvar efter 1 & ½ år? d.s.

Alex
0

Henna är skonsammare ja, det är ju helt naturliga ingredienser vad jag förstått. Hur det är att färga Henna över vanlig toning vet jag dock inte säkert, risken kan nog finnas att resultatet inte blir exakt som tänkt, men jag tror att det ska vara relativt riskfritt i alla fall.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

becccy
0

Tack Alex för dina givande och utförliga svar! De uppskattas mycket Glad

becccy
0

Förresten: vilken hennafärg hade du satsat på om du ville få bort en röd ton? På en hemsida (http://www.grongava.se/shop/category/35) hittade jag 3 st färger: brun, kastanjebrun och nötbrun. Vilken av dem bör jag satsa på? Eller finns det andra Färger på andra ställen som lämpar sig bättre?

Ang. frisörsaxarna: är en sådan frisörsax från jaguar för 500:- bra nog (det är endast jag som kommer att använda den på mina egna slitna toppar) eller lönar det sig i längden att investera i en lite dyrare variant?

Alex
0

#5 Rent spontant hade jag tagit brun, för att inte blanda in några andra nyanser alls. Men Henna är inte min starka sida, så du kanske kan få bättre svar i din andra tråd, av någon annan som kan det bättre. Glad

Köper du en frisörsax från Jaguar kan du vara helt lugn, där ska det vara kvalitet. Det som skiljer de billigare från de dyrare är väl främst modell och design, så funktionen ska väl vara densamma. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport