Hår iFokus

Hår

Etikettfrisyrer
Läst 20404 ggr
Chamy
0

Ha uppsatt hår i ett år

Jag har fått en idé från en amerikansk sajt, där det är några tjejer som har planerat att ha uppsatt hår i ett år eller några månader, olika för alla. Syftet är att de ska lära sig nya uppsättningar i och med utmaningen, samtidigt som de låter sitt hår växa i en uppsättning som skyddar håret.

Varje morgon sätter man upp håret på något sätt, och om man kan sova med uppsatt hår så gör man även det.

Jag ska i alla fall göra ett försök, börjar med en månad, sen får vi se vad som händer. Någon som är med mig i det här konstiga utmaningen?

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

Telefonkontakt
1

Jag hade jämt uppsatt hår när jag var ynge. Satte upp det direkt på morgonen och tog inte ner det förens jag skulle sova. Höll på så i några år. mitt har var jättefint.

Skulle gärna använda den metoden nu för att se om det funkar, men jag har tyvärr kort hår!

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Tilda08
0

Jag har faktist haft mitt hår uppsatt varje dag, från när jag går upp tills jag går och lägger mig, varje dag nu sen i September (?)!

Chamy
0

#1 Så då kanske det är sant att håret inte slits så mycket när det är uppsatt.

#2 Hehe, du är med andra ord med mig ;). Har du sett någon förändring i ditt hårs hälsa, d.v.s är det mindre slitet sen du har haft det uppsatt?

Chamy

giffan
0

Då jag hade långt hår kunde jag inte annat än att ha det uppsatt. PÅ sommaren alltid i fläta för att inte svettas ihjäl.

Man ska bara se till vad man sätter upp håret med, för vissa snoddar sliter på håret. Sova med flätor är bra för hår man inte vill tvätta för mycket, det håller sig nytvättat längre då.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

AidaHakimi
0

Jag är inte ett fan av uppsatt hår, då jag oftast behöver en medhjälpande hand för sådant Oskyldig

Men flätor, det älskar jag!

Med Vänliga Hälsningar

/ Aida Hakimi - www.aidahakimi.se

Chamy
1

#4 Ja det är verkligen något man måste tänka på,. Jag använder aldrig snoddar med metallskarvar. Bara helelastiska tygsnoddar.

Chamy

Bella-R
1

Jag har typ jämt uppsatt. Sover t.om med håret i hästsvans varenda natt. :)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Tilda08
0

#3 Det håller sig ju helt klart renare längre och dessutom så blir det inte lika mycket "tovor" och sånt. Borstar ju aldrig håret numera.

[Johanna84]
0

Jag gillar inte att ha mitt hår uppsatt på dagarna, bara när jag är hemma isåfall, då blir det oftast nån slarvig knut… Är inte bra på att göra schyssta uppsättningar… Flört

Innan jag går och lägger mig brukar jag däremot göra en hård inbakad fläta ibland, för att slippa trassel och slitage… superbra… Glad

[LucyInTheSky]
0

Mitt hår blev slitet just där hårrsnodden satt då jag jämt hade det uppsatt.. Inte fint alls tillslut..

Marija
0

#10 Samma här.

Fick en sån där ful "kant" precis där hårsnodden satt och jag hade inte äns uppsatt sååå ofta.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Mindfields
0

Jag har i princip alltid haft långt hår OCH uppsatt. Detta för att jag trivs i långt hår, men det är ju i vägen ;)
Om det inte vore för att jag tröttnade på det, så skulle jag klara mig med en klippning per år, jo, jag har under fattiga stunder provat det i mitt liv, så jag vet att håret överlever. Då är jag ändå ganska bra på att hålla det färgat hela tiden :)
Uppsättningar skyddar superbra!

Chamy
0

#10/#11 Det brukar bli så om man har hårsnoddar med metallskarvar, hade ni det?

Chamy

[LucyInTheSky]
0

#13 Ja, det hade jag nog, sådan billiga snoddar på HM..

Ylva_87
0

Mitt hår är uppsatt nästan hela tiden. Men jag ändrar uppsättningen under dagen, växlar mellan knut och fläta oftast. Håret blir för tungt om ja har det på samma sätt hela dagen, då får ja ont i nacken. Däremot sover ja med utsläppt hår på nätterna, klarar inte riktigt av att ha det uppsatt blir så obekvämt när man ska ligga på det. Så det blir mycket Balsam för att borsta det.

Chamy
0

#14 Ja de från hm är crap, haha. Undviker man plastskarvar och metallskarvar så tar håret ganska minimal skada av att vara uppsatt!

Chamy

destroyed
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag kan inte göra uppsättningar mer än hårsvans och fläta vilket inte går mid mitt hår då det är för kort.. någon som kan ge mej ett tips för hur jag kan göra uppsättningar med mitt korta hår??(ledsen om jag snodde tråden)

Chamy
0

#17 om du vill ha tips på frisyrer så kan du skriva en separat tråd om det!

Chamy

Buuc
0

Jag hatar att sätta upp håret och mitt hår är så kort att jag inte kan sätta upp det så värst snyggt. Så jag använder det som ursäkt.

Nu har jag dock haft uppsatt i två veckor, har det när håret börjar bli lite fett (mitt hår blir snabbt fett men det är ju inte nyttigt att tvätta det varje dag) så märker man inte så mycket. Jag antar att jag haft uppsatt för att "njuta" av mitt "långa" hår innan jag ska klippa av det. ;)

Alex
0

Låter spännande! Jag har dock väldigt sällan håret uppsatt, gillar att göra frisyrer när det är utsläppt. Men vore ju himla intressant att få höra hur det funkar! Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

NettanLindholm
0

vad för slags uppsättning är det man ska ha, eller spelar det ingen roll? :)

Chamy
0

#21 Jag har bara tänkt mig att testa det för att se om hårets hälsa blir bättre, och om jag kan lära mig några coola knutar, finns ju hur många som helst. Det blir två flugor i en smäll! Om du är med så bestämmer du ju själv om du vill ha flätor eller knutar, eller något ännu mer avancerat ;)

Chamy

NettanLindholm
0

#22 funderar nästan på att vara med. Låter spännande och se om det verkligen blir skillnad!
Funderade mer på om det var någon skillnad på typ flätor eller vanlig hästsvans? Om det kanske är bättre och köra på flätor än ngt annat t.ex :)

Chamy
0

#23 Ja absolut! För mig är det i alla fall så att jag vill skydda mina toppar, och jag kommer välja frisyrer som inte utsätter mina toppar för väder och vind, osv, jag kommer med andra ord undvika hästsvansar. Men var och en sätter ju upp sina egna mål, jag kommer säkert ha hästsvans någon gång ändå. :P

Chamy

[LucyInTheSky]
0

Måste ta och köpa bra snoddar =)

Fast mitt hår är tråk långt just nu.. Puhh, klippte det riktigt kort för att testa och trivdes ej.. Nu håller det på att växa ut så det är liksom ojämt och trist =/

NettanLindholm
0

#24 jo, så tänker jag med. så det kommer nog bli flätor största delen. Får bli start f.r.o.m tisdag för då börjar skolan igen!

Tavar
0

Har precis lärt mig att ha uppsatt och har det iaf några ggr i veckan…

Vill nog dock inte vara med i testet, en vännina till mig hade alltid håret uppsatt i en stram hästsvans och efter ett tag började det gnata så mycket där att stråna vid snodden började gå av :/

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Buuc
0

Ett tips!

Jag hatar platt hår (som ni kanske läst i de andra trådarna) och en av mina kompisar i skolan har långt, livlöst och tråkigt hår, och hon förvärrar det genom att bara ha en tråkig hästsvans som bara hänger. Så jag tvingar henne att "lyfta" hästsvansen! Alltså att den sitter högre upp. Helst ska håret var stramt och lite bakåtslickat-aktigt. Då ser man lite kaxigare och tuffare ut än en livlös hästsvans som bara hänger.

Har ingen bra bild som exempel.

spiritedaway
0

jag gillar tyvärr inte att ha uppsatt. Men det är väl dels för att jag inte kan göra nåt snyggt :P

Livzson
0

Jo, jag gillar att ha uppsatt i en slavig knut hemma.
Så mja, det kanske kunde funka.. =)

// Lisa, medarbetare på Twilight

[Fiction]
0

Jag har uppsatt hår ganska ofta, men det sliter tyvärr ganka mkt på håret med hårsnoddar och diverse andra hårattiraljer eftersom jag bleker det. Min lösning är därför att använda någon typ av stärkande för håret som jag inte sköljer ur.

Tussebus
0

Min fru har långt hår och har ofta tofs då hon sover för att inte tappa bort snodden eller för att håret inte ska bli trassligt. Själv tycker jag d e obekvämt att sova med uppsatt hår.

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Tin-Tin74
0

Är det så att håret växer bättre/slits mindre med uppsatt?

Har alltid försökt få längre hår men det blir så slitet att jag måste klippa det när det kommer ner mot axlarna.

Funkar snoddar av resår som man knyter ihop?

[liljuhvit]
0

Chamy

Jag skulle verkligen vilja göra detta. Men jag ser ju verkligen förjävlig ut i uppsatt hår! Hur går det för dig? Har du uppsatt hår hela tiden?

[luneri]
0

Det låter intressant:)

Däremot har jag så tunna hårstrån så varje gång jag gör en uppsättning så blr de en ganska mesig uppsättning. och när jag flätar blir det en väldigt smal fläta:/  jag gillar ju att det ser ut som mycket hår:(

Har någon tips på hur man kan göra fina uppsättningar med tunt hår?

Just nu är mitt hår en bit ner från axlarna när det är rakt. annars har jag sjävfall som gör att de oftast ser kortare ut.

Jag är intresserad av att vara med, men måste fundera först innan jag bestämmer mig :)

Förresten var köper man hårsnoddar utan metall och plastskarv? jag har bara sådana hårband:(

[liljuhvit]
1

jag köpte vanliga tygsnoddar på kiks, dock gillar jag dom inte så mycket men dom funkar och dom sliter inte lika mycket som vanliga hårsnoddar med metall eller plastskarv.

Chamy
0

#34 Jag tycker definitivt att du ska ge det en chans, du kan ju börja med en vecka och se hur det går, man behöver inte binda upp sig i ett år, börja mjukt. Sen får du testa dig fram för att upptäcka vilka slags uppsättningar som passar dig, möjligheterna är oändliga. Jag rekommenderar att du kollar på youtube efter olika tutorials, men välj med förnuft, det är så många tutorials på youtube som involverar en massa produkter och tupering, vilket förstör hela syftet med att ha håret uppsatt för mig.

Om du behöver fler tips så kan du skriva till mig så ska jag försöka hjälpa till! =)

Chamy

[luneri]
0

#36 jag upptäckte att det inte var så ovanligt med hårsnoddar utan metallskarv. jag hittade hårband i en lokal sminkaffär som var lämpliga.

#37 jag tycker det verkar som en väldigt rolig ide, framför allt när mitt hår blir så lätt skadat.

Jag ska iaf ge det en chans, och börja med en vecka och se sen vad jag tycker om det. De bästa är väl att man lär sig olika uppsättningar man annars inte hade lärt sig.

Jag föredrar en naturlig uppsättning som utan en massa stylingprodukter.

tack för tipsen:) jag ska kika runt efter tutorials :)

Chamy
0

#38 Ja, lycka till då och hoppas att det går bra!

Chamy

[luneri]
0

Jag har bara en fråga. hur är det med vanliga enkla hårspännen. kan man fortfarande använda dem utan att det sliter på håret.

Jag brukar nästan alltid ha hårspännen främst för luggen.

Chamy
0

Jag skulle inte använda hårspännen, hårnålar är bättre, alltså bobby pins. Men det gör man ju precis som man vill med, om hårspännet inte fastnar i hårstrån så är det ju självklart fritt fram.

Chamy

Elshira
0

Ett litet tipps till små, billiga och bra gummisnoddar (för flätor eller toffs för den med halvlångt hår) är hederliga gummisnoddar. Men inte vilka gummisnoddar som helst… För det har nog alla varit med om någon gång att när man tagit ut dem så följer halva håret med!

Gå till närmsta affär med häst saker och köp gummisnoddar som man flätar man/svans med. De kostar kanske 50 kr för ett paket på 500 st. Beroende på hur hårt du spänner dem räcker det till 1-3 ggr innan dom är slut, men för det priset tycker jag det är helt ok…

Grejen med dessa är att (i.af alla jag testat) håret inte alls fastnar i dem på samma vis när man tar ur dem, och är man bara försiktig så följer oftast inte ett enda hårstrå med! ^^ Och sedan är dem ju så små, så då slipper man att ha en "kluns" längst ut på sin annars tunna fläta.

Hakuna matata!

wolfgrin
0

Skulle inte rekomendera detta om det är helt hår man vill ha. Har jobbat innom vården var man måste ha håret uppsatt och det sliter väldigt mycket.

Vill man iaf göra detta rekomenderar jag hårklämmor och hårnålar då man får mest spridning på slitaget. Flätor är nog det som är bäst för håret.

Ge mer än du förväntar dig att få.

Tindrar
0

Vet någon var man kan hitta bra metall/plastskarvfria snoddar, i en inte allt för ovanlig affär?

[Golgadoth]
0

När jag var typ 7 så brukade jag alltid ha tofs, vet inte varför, men det var fint och håret kom aldrig i ansiktet om det blåste och så.

För ett tag sedan så blev jag arg på mitt hår så jag klippte av det - så nu är det för kort att ha tofs.

[luneri]
0

#41 hårnålar menade jag egentligen. skrev fel. men de är skönt att höra. jag använder såna väldigt ofta nämligen.

#42 vilket bra tips! sådana ska jag kolla efter.

Nu har jag haft uppsatt hår i en vecka redan!  Det har varit ett roligt experiment då man måste komma på en uppsättning varje dag. för egen del har det varit väldigt svårt att få till någon fin uppsättning pga att jag har så tunna hårstrån. när jag tex flätar det så blir det en väldigt tunn fläta istället för en tjock och fin. Egentligen ser inte mitt hår tunnt ut när det är utsläppt, iome att det är självlockigt.

Det har för det mesta bara blivit en enkla uppsättningar. Men jag jobbar på att komma på nya fina håruppsättningar och jag kommer definitivt fortsätta med att bara ha uppsatt hår när jag är redo igen.

Chamy
0

#46 ooh, jag skulle inte använda gummisnoddar i håret, det är upplagt för slitage. Har man obehandlat eller grovt hår kan det ju funka. Men jag skulle inte riskera det ens med de bästa av förutsättningar.

Chamy

Elshira
0

#47 Jag kan garantera att de inte sliter lika mycket som vanliga gummisnoddar =) Det fastnar itne i alls på samma vis som med de hemska vanliga man kan hitta i affären~

De är mer plastiga än gummiaktiga skulle nog säga. Jag Har ofta håret uppsatt med dessa (börjar med en först innan jag gör en fläta, samt att jag brukar ha håret i en toffs lite på sidan) och har inte mörk något särskiltl slitage på dessa ställen och jag har använt mig av dessa kontirnueligt i 2-3 år ^^

Hakuna matata!

Fiona
0

Hur går det för dig Chamy? :)

Skulle vara roligt att testa en vecka i alla fall, är ju inte roligt att gå med uppsatt hår jämt ;) Kan inte kolla youtube nu så finns det någon annan bra sida med håruppsättningar?

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Chamy
0

#48 Vad jag menar är att man inte bör ha något plastigt eller gummiaktigt i håret eftersom det endast funkar i undantagsfall. Om det funkar för dig så tycker jag att du ska fortsätta med det, men tyvärr så är det långt ifrån allas hår som tål sådana snoddar. Tygtofsar är det bästa om man inte har möjlighet att sätta upp håret med pinnar (som inte sliter något alls på håret).

#49 Det går jättebra, jag har aldrig haft så fint och friskt hår som just nu. Det har till och med gått så långt att jag inte längre känner mig bekväm med att ha utsläppt. Men det kan i och för sig ha att göra med att mitt hår har blivit så långt så att det fastnar överallt om jag låter det hänga och slänga. :D

Är du nyfiken så tycker jag att du ska pröva, du behöver ju inte ens sätta en tidsgräns, bara sätt igång och se hur det utvecklar sig.

Jag har ingen koll på några sidor med uppsättingar, men sök på google, där hittar du säkert allt du behöver. Berätta gärna hur det går sen!

Chamy

mollycrimson
0

har hört att den här metoden ska vara bra. alltså en tajt knut om dagen och sen släppa ut under natten, för att håret får "andas". eller hårbotten kanske…

Chamy
0

#51 Ja det är superbra, men ha inte för taighta uppsättningar eftersom hårbottnen tar stryk då. Hela tanken är ju att låta håret och hårbottnen vara ifred. Om du har ont i hårbottnen efter att ha släppt ut håret för dagen så har frisyren varit för taight. =)

Chamy

mollycrimson
0

nej nej, absolut inte FÖR tajt. det har jag själv aldrig ändå, haha mitt huvud ser så litet ut då xD

[liljuhvit]
0

nu har jag haft uppsatt hår hela tiden i nästan tre veckor. det går faktiskt bra och jag börjar trivas i det. jag tror inte det kommer bli några större problem med att ha det uppsatt såhär nu i några månader :)

Banankaka320
0

Min vän hade sitt hår uppsatt i två hår, det blev riktigt slitet så hon var tvungen att klippa bort det mesta :S

Chamy
0

#55 Som det har nämnts tidigare i tråden så hänger det hela på hur man sätter upp sitt hår. Man bör göra det på "rätt sätt", med "rätt verktyg", dvs. med hårvänliga metoder. Dessutom så reagerar inte alla hår likadant på allting, så man måste testa för att se om det funkar.

Något annat som är betydande är om man har samma frisyr hela tiden, det är också något som kan ge slitage, man bör variera frisyren för att hårbottnen ska kunna vila.

Hoppas att det gick bra för din kompis till sist!

Chamy

Moctezuma
0

Jag har haft mitt hår i fläta (räknas det som "uppsatt"?) eller hästsvans varenda natt i snart två år. Behöver aldrig reda ut en massa tovor på morgnarna :)

SannaLainen
0

Jag har ofta en fläta tycker om det och det funkar bra.. om jag har håret löst så fastnar jag överallt och det kommer i vägen.. !!Cool

Birke
0

Jag är ju så dålig på att göra snygga frisyrer, men håret måste bli jättefint juh :D får ha det när jag är hemma och på sommaren :P

nagontogmittnamn
0

Hur länge har ni hållt på med uppsatt hår nu?
TS skrev tråden för länge sedan, och nu har nästan ett år gått. Hade du det uppsatt hela tiden? :)

jag har mitt hår utsläppt varje dag, har yberkort hår. haha

JMax
0

Jag har haft mitt uppsatt i flera månader nu, dock samma frisyr varje dag…snurrat i hop håret o fäst med klämma. Har inte borstat det heller, bara reder ut det med Balsam i när jag duschar o det är ganska fint nu faktiskt.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

mollycrimson
0

jag har typ alltid håret uppsatt i en knut och det har växt skitbra :)

nagontogmittnamn
0

Coolt :)

Chamy
0

#60 Ja det har gått ett år, och håret har blivit mycket längre och friskare. Jag har haft utsläppt runt fyra gånger under hela den här tiden.

Chamy

Tove-
0

Chamy, kanske du kan skriva en artikel där du sammanställer tips, resonerar kring för- och nackdelar, skriver hur resultet blev, m.m?

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

Birke
0

#64 Är håret på din Avatar ditt? Får man se en bild på ditt hår? :P

Camomilla
0

Låter som ett riktigt intressant projekt! Det vore trevligt om folk kunde visa bilder på hur mycket deras hår vuxit under längre perioder av uppsättning Glad

Själv försöker jag att ha mitt lilla hår uppsatt hela tiden och vara snäll mot det, för att det ska växa ut till sagan-om-ringen-aktigt hår (haha!) efter att jag i princip snaggade det i februari förra året Rynkar på näsan