HENNA - hjälp
Jag funderar på att färga mitt hår rött med Henna. Eftersom jag alltid varierar mellan rött och svart hår så tycker jag att just Henna verkar passa bra.
- Hur länge håller färgen? Är den permanent så att den växer ut?
- Räcker en förpackning på 100 gram (har kollat på grongava.se) till ganska tjockt hår som går nedanför axlarna?
- Jag har tonat hår i svartbrunt med svart färg under det. Tror ni att hennan fäster ändå?
Tacksam för svar från er som har erfarenhet av Henna!
Hemsida: Röd henna

Henna är otroligt permanent! Den tvättas inte ur i princip och i mitt fall, detta beror såklart på din naturliga hårfärg, så blev min grå utväxt orange vid första färgningen och färgen har blivit mer och mer intensiv vid varje färgning. Så nu är det tomatrött längst ned och orange närmast hårfästet. Den orangea tonen har dessvärre en tendens att missfärga nacke, panna och öron, men det försvinner efter ett par dagar :)
100 g borde räcka.
Om du önskar ett riktigt rött resultat bör du låta hennan verka längre än hemsidan rekommenderar, gärna flera timmar, ju längre detso bättre 
Henna på mörkt hår gör så att håret skiftar i rött i solljus, men det har ingen uppljusande effekt. Så för att få ett rött resultat borde du överväga blekning eller låta din naturliga färg växa ut först. Henna kan dock reagera roligt på kemikalier, jag har ingen erfarenhet av detta men risken finns.
Hoppas resultatet blir som du hoppas! 
Tack för svaret! :D Jo, jag tänkte ha i en blekning som bleker 2-3 nyanser, istället för en del andra som bleker hela 6 nyanser. Då borde mitt hår bli typ orange/brunt vilket ju är närmare mitt egna hårfärg än den färgen jag har nu.
Tips: Helenas Henna
Och nej, det är inte min sida :P
Helena