Slitet hår
Jag har Kluvna hårtoppar och slitet hår, och det sitter inte bara längst nere på topparna. Dom är i hela håret. Klipper jag av 1 cm är det lika slitet ändå. Det jag måste göra är att raka av mig håret för att det inte ska vara slitet. Hur ska jag göra när jag har slitna toppar precis överallt?
Ta det lugnt, du behöver inte raka av dig håret.
det du kan göra är att skaffa dig en frisörsax, det finns billiga på åhlens och till och med på apoteket. Lämna in dem på en bra skoaffär för slipning(jag litar aldrig på att de billiga saxarna ska vara bra slipade när de är nya) och sedan går du igenom ditt hår framför spegeln i starkt ljus, och klipper bort de enstaka toppar som är slitna. Det är en extremt utmattande process som tar flera timmar så jag brukar istället dela upp det, jag sitter kanske en kvart varje dag i två veckors tid, men när jag är klar så är mitt hår fritt från slitna toppar(jag får inte kluvna toppar, jag får konstiga böjar som gör att mitt hår trasslar, och det är det jag klipper bort för att kamen bara ska glida genom håret utan något som helst motstånd.)
Jag började med det här just eftersom det lilla som blir slitet i mitt hår är uppe i längderna, inte i topparna, vilket gjorde det helt lönlöst att gå till en frisör som bara klipper just topparna. så i princip så klipper jag bara bort tovor.
Tack för tipset! Jag har provat det faktiskt men ger upp efter ett tag då det blir för jobbigt. haha!
Jag vet, det känns verkligen som att man inte kommer någonvart. Men om man delar upp det i en viss tid/dag tills allt slitet är borta så känns det inte så farligt. Och man märker ganska snart skillnad.
Det finns ju olika sätt att göra det på också, ibland om jag är lat så delar jag upp håret i massor av små sektioner och snurrar håret, då sticker toppar ut längs längden och jag klipper av dem så (Jag vet inte om man förstår den beskrivningen, sorry). Det är inte en lika effektiv metod, men det funkar och det går snabbare.
det har jag faktiskt provat. men det kändes inte som om jag fick med något av det slitna överhuvudtaget då. så jag ska nog göra som du säger. måste det vara dagsljus eller kan jag använda mig utav en stark lampa? hur gör du?
Jag använder mig av en stark lampa, som jag riktar mot det område som jag håller på med för tillfället. Det funkar även väldigt bra i solljus, men vi bor som sagt i Sverige… ;)
haha ja! jag prövade att gå igenom en bit nyss. alltså, herregud. jag kommer verkligen inte kunna få bort allt. det är olika längder på varje hårstrå. helt sinnessjukt!
Jo det kommer du, men ta din tid, du behöver inte göra allt på en gång. Lägg lite tid varje dag tills du inte hittar något mer. Det kommer bli bättre. Och klipp bara bort det som är slitet, dvs kluvna eller brutna toppar samt knutar och missfärgningar.
Jag brukar göra det samtidigt som jag sitter och tittar på typ 2 and ½ men. Jag vet så väl vad som händer bara jag hör dem så lyssnar på serien och kollar på topparna^^ Blir så mycket roligare då!
Hakuna matata!
varför inte gå till en frisör och klippa sig istället?
#9 För att på det viset klipper man inte mer än nödvändigt, och kan hålla efter det hela tiden utan att behöva klippa bort allt skadat som helt.
Hakuna matata!
#9 På långt hår sitter inte det slitna bara i topparna, vilket gör att man måste klippa oerhört mycket mer än nödvändigt om man går till en frisör(som klipper just bara topparna) och då dessutom inte får bort allt det slitna. Vill man ha det ordentligt gjort så måste man göra det själv, ingen frisör i världen tar sig an det 3-10 timmarsjobb som det är att få bort varenda sliten topp i ett långt hår.
Och för mig är det väldigt användbart eftersom jag inte skulla klippa etapper/klippa upp mitt hår för allt smör i småland ;). Mitt hår är jämnlångt och jag vill behålla det så.
Dessutom, litar jag bara på att jag förstår precis hur jag vill ha det. OCH det är gratis! hehe
ÅÅh, jag har också gett på mig det en gång med en köks sax, men tillslut orkade jag inte vara så noga så jag bara klippte.. hehe, men nu ska jag testa med mammas frisör sax för jag har exakt samma problem som den som började detta inlägget.. En frisör drog sönder mitt hår för 2 år sedan…
Ajdå, en kökssax är inte särskilt bra att sätta i håret. De är nämligen inte utformade för så späda ytom som håret är, och håret snarare "slits av" än klipps, vilket bara skadar håret så att det lättare bildar en kluven topp.
Bra att du ska köra med frisörsax nu! =)
vad är en frisörsax för sax?
Mitt hår är väldigt slitet och jag hade tänkt klippa bara det slitna själv på det viset ni diskuterat i tråden men har ingen frisörsax och vet inte hur de ser ut .
Jag har också extremt slitet hår och funderar på det här med att skaffa en frisörsax och sitta och klippa igenom håret… Jag har tålamod nog så att jag skulle säkert klara det på en helg.
Men vad kostar en frisörsax och vad kostar det att slipa? Ska man göra det vill man ju ha en bra sax så man inte gör det i onödan, såklart…
#14 Frisörsaxar är helt enkelt saxar gjorda för att klippa i hår. Det utmärkande i utseendet är väl främst den lilla "pinnen" som sticker ut från ena fingerhålet som stöd. Finns massa bilder på Google som visar.
#15 En frisörsax kostar allt från några hundralappar till ett par tusen, beroende på vad du är ute efter. Finns en hel del internetshopar med frisörutrustning. Eller så gör du som jag och fyndar på Tradera…
Vad det kostar att slipa vet jag inte dock.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

när jag hade slitet över hela håret så vårdade jag håret jättemycket, klippte mig typ i omgångar för jag inte ville bli av med allt hår sen klippte jag lite själv hemma också! :)
Angående detta att klippa endast topparna en och en för att spara håret så mycket det bara går (och få hela håret toppat, inte bara "topparna") så sätt et framför datorn och öppna upp en ljus sida när ni sitter i mörkret (ifk fungerar väldigt bra ;). Då ser man alla hårstrån i profil som svarta mot den ljusa bakgrunden = perfekt! ^^ *sitter och klipper atm*
Hakuna matata!
Jag förstår inte riktigt, borde inte håret se ut som en katastrof när ni sitter och klipper lite hur som helst? Jag menar det borde ju vara hur ojämnt som helst eller?
#19 I och med att man klipper typ en halv cm på varje hårstrå och oftast mindre än det så syns det inte någon skillnad ju…förutom att håret blir mycket fräshare och inte lika frissigt. :)
#19 Det kommer ju se ut precis likadant som innan =)
Du klipper varje hårstrå ett och ett (eller ja bara de som du ser är trasiga i toppen). Och du klipper ju inte heller mer än vad som behövs. Du ser ju hur högt upp den är kluven/bruten och så klipper du några millimeter ovanför det bara ^^
Hakuna matata!
#19 Som niffen och Elshira skrev så är den enda skillnaden att håret ser mer välvårdat ut. Det är ju som sagt så lite som man klipper.
Mitt hår är jämnlångt, utan tillstymmelse till uppklippning, och jag älskar att ha det så, och jag har i flera år klippt mig såhär. Hade det påverkat formen på klippningen så skulle jag ha märkt det för länge sedan, men det är fortfarande lika tjockt hela vägen ner till topparna.

#18 jag förstår inte riktigt.. menar du att man ska ha en spegel bakom eller något då? :o
#23 Nja det är väll mer tänkt till långt hår ;) Dra fram det på sidorna, håll upp en liten tuss i taget mot skärmen (i det relativt mörka rummet) och klipp hårstråna som är slitna ^^
Hakuna matata!

okej! :)

Jag har samma problem. Jag har börjat använda Sunsilks "preparat" Care and Repair och det har delvis blivit bättre. Sen har jag alltid massa värmeskydd när jag fönar håret. Har slutat platta och blondera håret. Så nu är det på bättringsvägen. :)
#26 Sunsilks produkter innehåller dock silikon, så det bör du undvika om du vill vårda håret.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst