Hårproblem
Hej!
Ska försöka förklara så gott det går mitt lilla dilemma.
Min riktiga hårfärg (som jag hade när jag var yngre innan jag började tona/färga) var typ askblond/råttfärgat.
Under de senaste åren har jag tonat mitt hår ganska ofta. Har oftast varit brunett på vintern och blondin på sommaren, det mesta har skett med hjälp av toning och ibland hos frisören med hjälpa av slingor (antar att det inte är toning).
I höstas gjorde jag likadant, gick till frisören som ville ha mörka slingor i mitt hår, det funkade inte så vi la i en mörkbrun toning med rött i.
Sen köpte jag något shampo hos frisören som hette chokolat som tydligen skulle liva upp den bruna hårfärgen.
Det tenderade åt grönt så jag skippade det efter bara en gång.
Nu för ett tag sedan så ville jag ändra hårfärg igen. Jag köpte då en toning som var typ gyllenblond koppar. Det brukar funka på mitt hår. Har använt den serien alltid (loreal)
Men denna gången blev mitt hår ja, vissa kallar det rödblont, vissa kallar det orange.
Sen har dessutom en person försökt att visa mig att det tenderar till gröna skiftningar längst in i hårbotten runt hela skalpen. Jag kan inte se det, iaf inte lika tydligt som henne.
Nu vet jag inte vad jag ska göra. Vill ju inte ha orange hår och definitivt inte grönt. Hon säger dessutom att jag måste vänta flera månader innan jag gör något för annars om jag inte är försiktig så kan den gröna färgen förstärkas och sätta sig så den inte går bort (hemska tanke!). Stämmer detta verkligen?
Funkar silvershampo mot både grönt och orange/gult?
Har sett det på flera ställen men Silvershampo är ju lila/blåa toner i och blått+gult=grönt…
Någon som har några tankar om detta eller svar?

men färga/tona brunt igen ? :o
Funderar först och främst på om det är något i vattnet hemma hos dig som gör att det blir grönskiftande när du duschar i det? Finns olika metaller som kan finnas i vattnet och göra håret grönskiftande. Det ska dock finnas schampon mot sånt, men vet inte vilka.
Ett annat alternativ är att det är något med ditt hår, väldigt slitet eller så, att det inte tar åt sig färgerna på rätt sätt. Är det så, så bör du vänta ett tag innan du försöker dig på nåt igen, så håret får repa sig.
Har man blekt håret så har man blekt bort de röda pigmenten, och om man då färgar brunt utan rött i, eller har i rött först, så kan håret bli grönt. Men det verkar det ju inte vara i ditt fall eftersom du använt Färger med rött i…?
Ang. silverschampo så är det blått/lila då det är Färger som neutraliserar gula toner. Du får alltså inte grönt hår av att använda det på gult, och inte heller hjälper det mot grönt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst