Få bestämma själv?
I vilken ålder började du få bestämma själv vad för frisyr du skulle ha? Vilken ålder fick du bestämma om hur du skulle färga håret? (om du vill/ville färga håret)
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Ja började få bestämma om jag skulle ha långt eller kort hår i 3e klass ungefär. Men lugg skulle jag ha enligt mamma. Den fick jag bestämma över i 6e klass ungefär. Men innan 7e klass så skulle mamma klippa mitt hår = aldrig frisyrklippt.
Med hårfärg så fick jag inte bestämma själv förens jag flyttade hemifrån när jag var 18. Innan dess så fick jag färga typ rött och slingor.

Jag har nog alltid fått bestämma ungefär hur jag ska få klippa mig. Min mamma blev nöjd så länge det inte blev något galet. ;)
Men färga har jag ju inte fått göra, ända tills i höstas.

#2 hur gamal var/är du när du får/fick färga? :)
Nar jag var typ 4-5 ar klippte jag mitt har sjalv for forsta gangen.
Da kopte mamma och pappa ett leksakskit med frisorgrejer till mig, haha.
Sen har jag alltid haft valdigt starka asikter om hur mitt har skulle vara. Kan aldrig minnas att nagon annan har bestamt farg eller frisyr.

mamma gick med på att jag skulel få klipp amej kort när jag var 9år. vid 11år så började jag klippa själv, både mej, kompisar och syrran. ett år senare fick jag även börja klippa mamma. haha. färgade första gången när jag var 13 år har jag för mej. i dagsläget fixar jag alltid håret själv när det gäller klipp/färg/extensions m.m.

Vi har aldrig diskuterat det. Jag har väl bara velat haft "vanliga" frisyrer som lugg eller snebena och det har jag ju fått. Jag kanske började intresserade mig för mitt hår ungefär i 10 års åldern innan gjorde alltid mamma mina frisyrer och jag brydde mig inte så mycket.
När jag ville slinga håret så var jag ungefär 13 och det fick jag, blev röda slingor. Sen har jag också slingat blont nångång.
Jag har inte velat färga eller slinga så mycket mer så jag vet inte riktigt vad jag får eller inte göra :P
- Medarbetare på studier.ifokus
Jag har alltid fått bestämma själv vilken frisyr jag har velat ha. Min mamma brukade klippa mig men det var alltid jag som bestämmde hur det skulle vara, fram tills jag var 12 var det någonstans mellan axlarna och en bit ner på ryggen och lugg ibland och ibland inte lugg. När jag var 12 skaffade jag en ganska kort frisyr och färgade det rött. Sen dess har det varierat vilken frisyr jag har haft.
Men, när jag hör om föräldrar som inte låter sina barn klippa sig som de vill blir jag så irriterad - det är den som har håret som ska trivas och jag ser inte poängen i att förbjuda vissa frisyrer eller Färger.
Någon förälder som gör det får gärna förklara för mig.
Samtidigt som jag blir irriterad blir jag tacksam mot min mamma då hon alltid har haft inställningen 'gör som du vill, det är ditt hår' och uppmuntrat mig att pröva nya frisyrer då 'det växer ju ut igen'

Jag tror aldrig jag och mina föräldrar varit oense om mitt hår.. Öht så är mina föräldrar väldigt.. tja, vad säger man? Dem har alltid litat på mitt omdöme så att säga. Dem har sällan sagt nej till något jag vill göra, men å andra sidan har jag sällan bett om något heller :P
Jag har aldrig varit något fan av att gå till frisören.. Har väl klippt mig på salong en handfull gånger i mitt 21-åriga liv. Jag är för lat, för snål, för feg.. :P Har alltid haft långt rakt hår. I högstadiet började jag med sidbena, klippte själv till en snedlugg, och började färga det mörkt (från ljusbrunt). Kan inte minnas att dem haft några invändningar, inte ens när jag kom hem med dreads en dag.. :P Sen satt dem bara i drygt en vecka, men ändå :P
Nä men som sagt, jag har alltid gjort som jag vill och mina föräldrar har varit väldigt förstående och tålmodiga :)
Jag fick klippa mig som jag ville när jag var liten. När jag däremot ville göra slingor i trean sa morsan nej, men till slut förhandlade jag mig till en slinga. (Hade en barnvakt som skulle göra.) Jag gjorde den supertjock. ;) Lyckades sedan driva igenom en blekning i fyran, hos frisör.
Jag började göra slingor i sexan och sedan att färga det i olika Färger i sjuan eller åttan. Så jag har i princip alltid gjort som jag har velat med håret. Fast jag har alltid varit väldigt envis också. ;)

För två år sedan hade jag världens tjafs med föräldrarna för att få tona håret mörkbrunt, nu gör jag lite som jag vill och de orkar inte riktigt bry sig längre. Jag får dock inte klippa det själv 
oj, det kommer jag nästan inte ihåg. väldigt tidigt iaf fick jag bestämma hur jag ville ha med åsikter från mamma. ville klippa mig superkort i tvåan-trean (ovanför öronen) men mamma tkte att årecis under öronen räckte innan jag visste om jag verkligen ville ha kort hår, innan hade jag långt. och TACK mamma säger jag bara, för jag var så onöjd med det korta håret då ;)
Vad jag vet har jag fått bestämma från det att jag ville. Sen jag var 13 har jag blivit klippt av en vän som utbildade sig till frisör, så hon fick göra i stort sett vad hon ville med mitt hår.
Och innan dess var jag väl inte i nåt större behov av att färga och hålla på.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Har alltid fått göra vad jag vill med mitt hår. Klipper mig själv och låter vem som helst klippa och färga det, jag bryr mig inte så mkt om håret, bara det inte ser alltför slitet ut. :)
Haha, aldrig tror jag! Mamma har alltid haft åskiter och färgat har jag aldrig fått göra, endast bleka. Men dessutom så tycker jag om mitt hår som det är så jag klagar inte.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
#15 Det var intressant, bleka sliter ju mer och är större risk att det blir fel och förstör håret än att färga… Varför har hon den åsikten? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Färgade underhåret rött när jag gick i trean, sedan tog det ett tag och senare i sexan började jag färga mitt hår svart. Mitt eget val och mamma hade väl inte så mycket att säga till om det, haha =)
Minns inte när jag fick börja bestämma över min egen frisyr. Jag var väl sex eller sju när jag ville se ut som Robyn, med "pottfrilla" och så fick det bli.
Ibland önskar jag att mamma hade stoppat mig.
Jag vet inte när jag själv fick bestämma över mitt hår, men jag tjatade mig till det mesta ändå i slutändan!
Men efter 6:an tror jag, flippade jag ur och det blev illrött och svart och lite olika frisyrer som jag oftast klippte själv. Sen hade de inte mycket att säga till om!
Jag förstår inte heller varför man inte ska få bestämma över sitt eget hår :/ Det är faktiskt en själv som ska trivas med sig själv.
jag är 14 år, får klippa mej hur jag vill men inte färga :/

Frisyr vet jag inte riktigt för jag ville inte byta frisyr för än jag gick i 8:an ändå.
Men i 6:an fick jag börja färga håret, skulle inte fått göra hela håret rosa. Men blonda slingor eller ett par färgslingor sådär. Så har jag ju aldrig färgat hela håret tyyp rosa heller och frågade inte direkt vid vilken ålder ddet var tillåtet av mina föräldrar men mellan 8:an och 9:an någon gång kanske.
Mvh Ellenfyrkant

Färgade mitt hår första gången när jag var 8. Klippningen får jag bestämma själv:D
MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

ja jag , klippte mitt hår kort, i kanske 3:je klass?
av andras vilja och min, så jag har alltid fått
bestämma hur mitt hår ska se ut!
men därimot, får jag icke färga håret blont, förens jag är 18
och jag är 14 nu , och jag har nyss fått börja färga och slinga mitt hår.
just nu är det mörkbrunt!
vill inte bleka håret
jag gjorde slinger en gång, det total förstörde mitt hår fick klippa av jätte mkt
jag har nog fått klippa mig hur jag vill sen jag började klippa mig x'D har nog inte vart så noga men tror inte jag sa hur jag ville ha det när jag va 6 år, så min mamma sa nog hur det skulle vara =) 
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Jag skulle gissa på att det blir runt 30-årsåldern ungefär. Sen att jag nu gör det i alla fall är väl en helt annan sak.
Better to ask forgiveness than to ask permission! ;P
Jag brydde mig inte riktigt om min frisyr förrän jag var 12-13 år. Då fick det växa sig långt. Jag färgade inte håret förrän jag fyllt 18, då jag började tredje året på gymnasiet. Då hade jag pratat om att färga håret svart i 4-5 år, så mina föräldrar var väl förberedda.
jag är väl nästan fått välja hur jag vill ha jämt. iallafall så länge jag kan minnas, sen ettan, tvåan eller nått sånt. färga gjorde jag första gången i trean, och då valde jag också själv :)
Alltid med mammas åsikt, men ändå har jag fått välja själv.
Jag har alltid fått bestämma hur jag vill ha mitt hår :) Färgade håret gjorde jag första gången när jag gick i 5:an.
Nu har jag bara blekt hår och ingen speciell frisyr.
jag får göra precis vad jag vill med mitt hår ^^
det har jag fått sen jag var ungefär 10 år och började tröttna på mitt hår :)

jag har nog fått bestämma frisyr sen jag var liten egentligen, men då brydde man sig inte så mycket, så då fick mamma bestämma ;)
färga håret började jag med i 7an :))
Jag har alltid fått göra precis vad jag vill med håret :)

Fick inte bestämma förens min mamma gick bort
Mvh Caroline
Medarbetare på Svåra Tider
Jag fick börja bestämma över mitt hår när jag var tio. Färgade det mörklila :P Sen rött.. Sen jordens alla Färger, har alltid haft färgat hår känns det som…
Innan har mamma klippt mig jämt, men numera och nåt år tillbaka så klipper jag själv. Har aldrig klippt hos frisör.

Tror jag alltid fått välja själv. Vid 11års ålder färgade jag håret mörkmörkbrunt (var svart färg, men använde lillebrorsans "rester", så blev fläckigt, men brydde mig inte). Min syrra färgade håret blått och klippte av ca hälften i 9:an. Lillebror färgade svart från blont vid 9-10 års ålder, och fått ha det hur han vill.
Så får göra vad jag vill med håret, men väljer ändå att ha det naturligt. Men mamma är korthårig, så tror inte hon skulle gnälla ifall jag skulle vilja klippa kort.
Jag började färga håret när jag omkring 11-12. Men fick göra slingor när jag var nio.
Det var först när jag var omkring 13-14 som jag började extrem färga mitt hår i alla möjliga olika Färger. Jag bryr mig inte vad min mamma säger, det är ju ändå mitt hår. :)
Ska raka av skiten nåndag! 
Färga håret gjorde jag första gången när jag var 10. Slinga första gången vid 9. Sen vid 13 började jag färga håret hela tiden.
Gick till frissan första gången vid 7 år, fick bestämma helt själv hur jag ville ha det då. Har alltid fått göra det.
Jag klippte sällan håret när jag var mindre, när jag väl klippte så valde jag själv. Första gången (som jag minns XD) var när jag gick i 2an :)
Jag fick bestämma själv när jag skulle börjar färga & sånt själv för drygt 1½ år sedan. Mamma gav upp. haha, nu gör jag lite färg då sen lite någon annan vecka. Men nu senaste tiden hade jag brunt. Nu är de rosa igen ^^

tonade det första gången när jag var 10. sen fortsatte jag att tona för det var de enda jag egentlien fick göra för mami men så hittade jag ibland Färger som var snyggare när jag var runt 13 och färgade iaf haha. så klippte jag mig och började ha extensions och grejer. asså… det är nu som jag börjat använda örthårfärger för efter all färgning och blekning och plattång utan värmespray (ja jag sket i det många gånger) och gammalt lim som jag använde i början på mina extensions så har jag väldigt kort hår^^ haha

kan ju tillägga att mamma inte var så himla glad över att jag färgade och hade mig men hon lärde sig att jag ville göra som jag ville med mitt hår och hon gav upp xD
Har fått bestämma över mitt hår ända sedan jag var.. 6, tror jag? Jag får göra vad jag vill med mitt hår, bara mamma slipper göra det ;)
Mina föräldrar bryr sig inte om vad jag göra med mitt hår. Klipper mig själv numera. Fast jag kan ju direkt säga att de inte skulle gilla läget om jag färgade typ rosa eller ngt, men de skulle inte förbjuda mig, hallå, det är faktist mitt hår :o