Hår iFokus

Hår

Etikettövrigt
Läst 3538 ggr
Sagakeramik
0

Fråga om klippmetod

Hej

Jag har en fråga om en klippmetod som en frisör jag nyligen gick till använde. Jag har långt hår (halva ryggen) och bad henne klippa topparna och sedan klippa upp håret. Eftersom jag har ett väldigt långt hår så blir det ju rätt tungt om det inte är uppklippt.

När hon skulle klippa upp håret tog hon sonika det översta håret , kalotten, skalpen eller vad man nu ska kalla det för, snurrade runt det till en toffs och sen klippte hon av toffsen. Är det här en vanlig metod att klippa upp håret på? Tyckte det kändes lite märkligt. Hon "naggade" till kanterna lite sen eftårråt.

Sen visar det sig att toffsens läng nu blev det samma som längden på luggen vilket gör att håret ser väldigt märkligt ut.

Förutom detta så kom vi överrens om att hon ckulle klippa ca 5cm av håret men efter att hon hållt på och klippa på längden också "nagga" i kanten blev resultatet närmare 15 cm.  Tycker ni att det är ok?

Gasoline
0

Om du menar att hon tog upp håret som en toffs på huvudet och sedan klippte så vet jag vissa som gör det, dock ej frisörer utan folk som klipper sig hemma. Det brukar inte se konstigt ut, min syster klipper sig så bla.

Hurvida det är normalt att någon proffesionel gör det vet jag ej, men det är inte ok att ta 15 cm istället för de 5 cm som du ville ha!

Alex
0

Jag tycker det låter väldigt knepigt. Är hon utbildad frisör ska hon kunna klippa upp håret på ett bättre sätt. Genom den metoden lär man ju ha väldigt dålig översikt på hur det blir.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Sagakeramik
0

Tack för tycke:)

Resultatet blev i alla fall två väldigt nöjda frisörer (hon som klippte mig var elev men hon stod under väldigt tight uppsyn av hon som var utbildad), en väldigt missnöjd kund, 15 cm kortare hår och en ful frisyr.

Jag bad henne klippa "sne lugg som ser lite spretig och taggit ut" och hade tänkt mig något som det här: http://www.emo-site.com/images/emo-hair/emo_hair_3.jpg

Det jag fick var något som liknade detta lite: http://www.folkbladet.nu/wp-content/uploads/2009/02/a-2414.jpg

Det sista hon gjorde innan jag gick vara att locka håret med locktång:/

Ellenfyrkant
0

Det är inte ok !
Vrf sa du inte på en gång att du var missnöjd ?

Mvh Ellenfyrkant

Sagakeramik
0

Jag vet inte riktigt. Det här med att uppklippningen var i precis samma läng dom min lugg upptäckte jag först när jag kom hem. Så nu ser det ut som en tjock toffs på en sidan eftersom resten av håret är i samma längd.

Sen såg jag inte riktigt hur mycket som var tagit på längden bak utan bara på sidorna. Jag kommenterade och sa att "oj, vad kort det blev" och båda frisörerna sa att nejdå, det var fortfarande långt bak, vilket det då inte är i min mening om man klippt av 15 cm.

Ja suck, inte går det att göra mycket åt nu, de kan ju gärna inte limma tillbaka håret och jag vägrar låta någon av dom ens röra mitt hår igen.

Ellenfyrkant
0

#5 Hur lång tid har det gått sen du klippte dig ? Handlar det om tyyp en vecka tkr jag absolut du kan gå tillbaka och förklara att du är missnöjd.

Mvh Ellenfyrkant

Sagakeramik
0

Det är en och en halv vecka sedan nu typ. Men de kan ju inte gärna klistra tillbaka håret:( och jag vill absolut inte att de rör vid det igen.

Alex
0

#7 Nej men du borde kunna få pengarna tillbaka eller liknande…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

EricaN
0

Jag måste säga att samma sak hände mig för ca 3 år sedan nu. fast den frisören klippte av 25(!) cm  och gjorde frisyren till en typ mössa på hjässan. jag grät i minst 2 veckor efter det.

Sagakeramik
0

7. Jo visst skulle jag kunna gå tillbaka, men de futtiga kronorna hjälper ju inte :( Sen vill jag verkligen inte träffa henne igen.

8. Åh, 25 cm! Det är ju typ två och ett halvt år!  Så har jag det precis nu. Som en konstig hjälm med kort hår och så tunnt långt hår som sticker ut under:( Jag försöker verkligen vänja mig mig… men jag ser bara helt dum ut i den här frissan. Som tur är går nästan allt hår att sätta upp i en toffs… så nu får det väl bli toffs i typ ett år eller så:(

EricaN
0

#10 Ja, det var rena mardrömmen och det är först NU som jag är näjd med min frisyr igen

regskylt
0

Tråkigt att det blev så illa.. Du har ingen bild du vill visa..?

Har också varit med om att allt blivit fel när jag klippt håret.. hår frisörsalongsfobi tack vare missöden.. Vem som hälst får inte klippa mig idag, tur att jag känner en frisör som jag litar på.

Hoppas att du vågar klippa om dig hos frisör och att inga fler missöden sker!

Elshira
0

Visst sätter man upp håret i en toffsaktig sak rakt upp för att få det jämnt på båda sidor, men inte sjutton snurrar man den :S

Hakuna matata!

Alex
0

#13 Att sätta upp det översta för att få undan det när man klipper det undre är en sak, vet inte om det var det du menade? Men i TS fall klippte ju frisören av det håret hon satte upp, och det är för mig helt oacceptabelt. Då har man ju noll koll på längd och jämnhet!

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Sagakeramik
0

12 Nej jag har ingen bild just nu. Kanske kan fixa en senare.

13 & 14

ja att alltså att sätta upp håret undertiden som man klipper det undre har jag ju varit med om flera gånger. Men inte att man tar allt överhår (skalpen/där män i 60 års åldern börjar bli flinits) och snurrar till en toffs rakt upp och sen klipper rakt av.  Hon "naggad" ifs lite i kanten  (ca 1-2 cm) men kanten är ju där i vilket fall som:(

Elshira
0

Nu menade jag att hon drar upp mitt hår så jag får värsta tuppkammen och klipper små bitar i taget ;) Men hon skruvar det defenitivt inte :P

Hakuna matata!

Alex
0

#16 Jamen det är ju en annan sak, då sätter hon ju inte upp det i en tofs och klipper rakt av. Dra upp/ut håret måste man ju göra för vissa frisyrer (eller åtminstone bör man göra!). Det är ju det bästa sättet att klippa upp ett hår snyggt på.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Sagakeramik
0

17

Nej men hon tog en enda stor toffs hela skalpen förutom luggen snurrade och sen klippte rakt av.

Visst bör man dra upp håret och klippa bitar av det men man tar väl inte en två cm tjock toffs och klipper rakt av?

Elshira
0

Nej precis =/

Hakuna matata!

Alex
0

#18 Nej, det var precis det jag försökte säga. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

mollycrimson
0

haha just sånt där är anledningar till varför jag INTE går till frisören^^ litar inte på frisörer :P

de enda jag skulle gå till är lärlingar, för de vågar inte göra något fel eller missnöjd ^^

kan säga att jag själv brukar göra så när jag vill klippa topparna, det blir ett snyggt fall, vad jag vet. däremot inte nagga av allt, det känns ju onödigt… ber di om 5 cm ska det vara 5 cm, inte 15. även om frisören säger att det är slitet osv osv, så om du säger annorlunda ska hon/han inte göra det motsatta. då ska du ha pengarna tillbaka.

mollycrimson
0

fysatan :o idioter…

[Golgadoth]
0

Jag var med om nåt liknande också, hade inte jättelångt hår, men långt nog för att vara jag ;P och jag ville att frisören skulle klippa till bara axlarna, men hon klippte upp mot typ öronen och rakade i nacken :/

Tror att antingen är dem inte utbildade, eller så gjorde dom nåt fel och måste klippa det kortare för att det inte ska synas.. Men pengarna borde du få tillbaka!

[MaNo]
0

jag klippte mej kring jul och sa att jag bara ville att hon skulle ta mera uppklippning och ändå toppade hon mej nästan 10 cm!!!! jag blev ganska arg men sa inget :/ sen sa jag till henne att jag sa inget om att hon skulle toppa det men då sa hon bara det var slitet och hon tog kanske en centimeter! ush, hatar flesta frissor -.-