Kan man ha för långt hår för att ha lösdreads?
Ja, en lite dum fråga men kan man ha för långt hår för att ha lösdreads? Blir det inte fult när man måste fläta in sitt eget hår ända till topparna? Lossnar det inte?
Om ni bortser från det långsamma arbetet att sätta i allt, skulle det vara snyggt.. själv har jag svårt att se det framför mig. Då jag är lite sugen på att skaffa dreads så undrar hur mycket man behöver kapa, nu har jag så det räcker några cm över midjan.
Vad tycker ni är den ultimata hårlängden för att sätta i dreads?
Många frågor blev det men hoppas att ni orkade läsa XD
Om det finns någon med lång man som satt i dreads får ni mer än gärna lägga in en bild.
Tacksam för svar.
Ge mer än du förväntar dig att få.

I stort sett så kan du aldrig ha för långt hår för det. Jag själv hade ner till svanskotan som längt när jag flätade i dreads. Mycket handlar om hur man flätar, och vilken fläta man använder sej utav.
Tyvärr så hittar jag ingen bra bild på dreadsen isatta och min längd på håret just nu….
Som #1 skrev så spelar det inte så stor roll hur långt ens hår är egentligen. Förutom när det är för kort då ;)
Jag brukar fläta en bit sen snurrar jag bara håret runt dreaden, så långt in mot hårbottnen som möjligt =)
På det sättet ser man knappt det riktiga håret alls tycker jag!
Tycker inte riktigt om när man ser det riktiga håret flätat så det täcker runt halva dreadsen :P
Den biten jag har ringat in här på bilden visar hur långt ner på dreaden håret kom och sträcket visar hur långt håret var ungefär :3
flätmetod; pinchbraid. googla så hittar ni tillvägagångssätt

#3 Fast såna flätor lär man inte vilja ha i och med att det är dreads ? Man vill ju inte att ens vanliga hår ska hänge ner med dreaden.
Mvh Ellenfyrkant
nej, det är inget hår som kommer hänga längs med dreden om du använder pinchbraid. flätan blir dessutom kortare än med vqnlig tre-fläta…

#5 Fast det ser ut så på det grönblåa håret som visas på ett flertal bilder om man googlar på det.
Mvh Ellenfyrkant
haha förlåt jag menar självklart blanket stitch braid. men i vilket fall så flätar du ju tills ditt egna hår tar slut och färster då med valfri metod. tex gummisnodd

#7 Ahaa, det är såna flätor jag har i mitt hår. :P Fast det är juh en vanlig fläta fast den är otroligt tight och flärmönstret finns bara på ena sidan.
Mvh Ellenfyrkant
det är en annan typ av flätmetod ja.
Oj, hade glömt bort den här tråden.. Tack för era svar!
Det där med att ringla upp håret verkar rätt bra, tråkigt med hårsnoddar som syns långt ner på dreadsen.
#7 vad kan man fästa med förutom gummisnodd?
#1 Synd att du inte hade någon bild för det är ungeför så långt hår jag har nu..
Skönt att det inte gör så mycket om man har långt hår.
Funderar på att kapa 20cm eller mer för att bli av med massa slitet hår(har blekt för att bli av med det svarta i håret) så flätningen kanske inte blir så jobbig iaf :)
Hm.. får klura lite, är lite sugen på en mohawk - vad är för kort hår för att sätta i dreads?
Skulle säga att det beror lite på hur du sätter i dem :)
Man brukar ju säga minst 10 cm. Mindre än det kan bli jobbigt och skulle tro att de ramlar av ganska lätt då.
Oki. Tack :)
Hehe jo det är klart, nog för jag brukar vara bra på pillergöra men någonstans måste man dra gränsen.

#10 Jag har ju dreadextensions isatta nu, även i luggen somär 5 cm lång. Så det funkar i kortare hår också om det är en skicklig "ifläterska".
Dock kanar lätt någon slinga ut när håret är så kort så på någon i min lugg har jag satt i en extra gummisnodd efter 2/3 av flätan, dock genomskinlig så den inte syns. 
Mvh Ellenfyrkant