Hår iFokus

Hår

Etikettövrigt
Läst 6719 ggr
Lena1971
0

Efter cytostatika

Hej på er! Jag har en fråga som kanske ligger utanför sajtens ämne, fast den handlar om hår. Obestämd

Jag genomgick cellgiftsbehandling för några år sen och tappade allt hår. Det växte i fint igen, men under ett halvårs tid tappade jag inget hår, inte ett hårstrå. Först efter sex månader eller mer började jag fälla igen, som man gör.

Är det någon som kan mer om hårväxt och kan förklara för mig vad det berodde på?

*bara nyfiken*

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Alex
0

Jag har faktiskt ingen aning. Vore intressant att höra om nån vet. Glad

Det enda jag kan tänka på är om hårstråna kanske bör bli en viss "ålder" innan de släpper eller nåt…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Chamy
0

Hårstrån har olika tillväxtfaser, vilket betyder att hårstrån byts ut när de har nått sin maxålder. Varje hår på huvudet har olika tillväxtfaser, och det är även därför som man tappar en viss mängs hår varje dag istället för allt hår var 6:e år tillexempel. Och eftersom du tappade allt hår pga cellgiftsbehandling så avstannade tillväxtfasen på alla hårstrån samtidigt och det hår som sedan växte ut behövde inte lossna eftersom det var så ungt.

Det är helt naturligt, men händer bara i de fall så allt hår har lossnat "samtidgigt"(under kort period) till följd av cellgift, inte om man t.ex har snaggat sig, ryckt håret osv.

Hoppas att jag var tillräckligt tydlig. =)

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

Lena1971
0

Jag kanske förstod…

Betyder det att en del hårstrån har en tillväxtfas på bara ett halvår, och andra på flera år?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Chamy
0

#3 Ja det är precis vad det betyder, "babyhår" har oftast kortare tillväxtfas än grövre hår, så det kan vara de som börjar bytas ut just nu.

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

Lena1971
0

Tack för förklaringen! Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus