Hår iFokus

Hår

Etikettoff-topic
Läst 2249 ggr
Faidra
2009-10-12 16:12
0

OT- Prao

Jag är i desperat behov av hjälp!

Jag går i 9an och ska snart ha prao, men har ingen praoplats! Jag har kollat hos Frida, men dom hade fullt, Elle och Chic tar inte emot praoelever.

Så nu är det alltså väldigt bråttom, förra året var jag på ett café, så helst något annat, men annars kan det vara i princip vad som helst. Helst inte mer än 1 timme från Stockholm, Solna, Sollentuna, Sundbyberg och så.

Snälla, någon som har några idéer?

Alex
2009-10-13 16:17
0

Vad är du intresserad av?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Faidra
2009-10-14 19:44
0

Det mesta :P

Alex
2009-10-14 19:58
0

Det hjälpte inte så mycket… Flört Är djur ett intresse? I så fall finns ju en hel del sånt, djuraffärer, hunddagis, stall…

Vanliga affärer, t.ex klädaffärer eller liknande också, men det är väl kanske inte så roligt… Fotobutik kanske, lära dig framkalla foton? Frisörsalonger går ju, men det lär ju bli mest hålla ordning, sopa osv… Dock kanske du kan få lära dig blanda Färger och sånt.

Dagstidningar brukar väl ta emot prao-elever.

Det är inget yrke du är intresserad av och/eller kan tänka dig att jobba med i framtiden? För det är ju det bästa, att hitta en sån praoplats och verkligen prova på.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Faidra
2009-10-14 20:03
0

Jag är hästintresserad,men valde bort stall ganska tidigt. Jag kan redan de flesta stallrutiner och så. I djuraffär har jag hört att man i princip bara får städa burar.

Klädbutik praoade min kompis i, hon hade nästan bara fått vika jeans.

Men gick till mitt gamla dagis idag, för att kolla om jag kunde vara där. Dock hade föreståndaren gått hem, och det känns lite onödigt at fråga någon annan. Ska gå dit imorgon bitti igen iaf. H*n började kl. 8 då :P Dock är det ju inte säkert att det går, men vi får se hur det blir.

Tack för hjälpen!

Alex
2009-10-14 20:16
0

Tyvärr är det väldigt sällan man får göra annat än skitjobben som prao-elev på högstadiet, oavsett vart man praoar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ellenfyrkant
2009-10-14 22:00
0

#5 På ex. dagis finns väl inga speciella "skitjobb" att ge praoeleven ?

Mvh Ellenfyrkant

Alex
2009-10-14 22:52
0

#6 Nej nej, inte på dagis. Flört Men de flesta andra. Men det har väl också mycket med att man inte vågar ge vissa ansvar till en ung person utan kunskap eller erfarenhet av det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Faidra
2009-10-16 00:03
0

Blir på mitt gamla dagis. Tack alla!

[Katteeen]
2009-11-08 01:17
0

Attans, verkar vara försent för fler tips? :P

Själv hade jag prao vecka 42, och jag var hos våra Distriktsveterinärer.
Kan bara säga att det var den bästa veckan i mitt liv!
De var såå snälla och varma där, jag kände mig verkligen som hemma.
Och de satte mig inte på en massa skit-göra, som alla andra har gjort.
Jag fick utföra en hel del av deras arbete, som att ge djuren sprutor på olika sätt, assistera vid kastreringar, avlivningar, kalvningar osv.
Och så fick jag kastrera fyra kalvar själv.
Snacka om dröm-prao… Skrattande

Faidra
2009-11-08 13:15
0

#9 Hur gammal är du? :P

[Katteeen]
2009-11-08 14:55
0

#10: 15, går också i nian :P

Faidra
2009-11-08 15:30
0

#11 oj, trodde inte man fick göra sånt när man e så ''liten'' xD

Alex
2009-11-08 16:26
0

På vissa ställen får man. Jag praoade också med en veterinär när jag gick i nian. Glad Är ju dock väldigt få veterinärer som tar emot så unga.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Katteeen]
2009-11-08 17:10
0

#12: Nej precis, trodde ju inte jag eller ^^ Blev lite förvånad när hon räckte mig kastreringstången, t.ex. Tungan ute

#13: Vad roligt! :)
Ja, vi fick faktiskt krångla en del för att få in mig där, tydligen berodde det lite på vem man frågade Obestämd
Men till slut gick det ju bra i alla fall. =)