Hår iFokus

Hår

Etiketterfärgblekningtoning
Läst 5403 ggr
Thl1
0

Från mörkbrun till brun

För ett tag sen förgade jag mitt hår mörkbrunt men känner att jag inte trivs i det och vill ha det lite ljusare.

Nu undrar jag hur man lättast går tillväga om man ska gå från en mörkare färg till en liten ljusare när man gör det hemma?
Vad måste man tänka på för att få ett så bra resultat som möjligt?

Just nu har jag färgen: Garnier Nutrisse 3 mörkbrunt, men vill ha den ljusare som heter brun.

Alex
0

Först och främst måste du bleka håret lite, du kan aldrig färga det ljusare. För jag antar att det är permanentfärg och inte toning?

Sen bara bleka en omgång, mer än då bör inte behövas. Vad som är viktigt där, när du ska färga brunt från blekt hår är att se till så det antingen finns röda pigment kvar i ditt hår efter blekningen (det borde det göra om du inte bleker så mycket). I så fall är det bara att lägga i den bruna färgen. Lyckades du bleka bort det röda, eller bara är orolig så bör du välja en brun färg med rött i, alternativt lägga i en röd toning innan du färgar brunt. Annars finns risken att håret blir grönt.

Något annat att tänka på är att om du har slitet hår (efter blekningen) så kan håret suga åt sig färgen mer, och det kan bli mörkare än vad du tänkt dig. Så där kan det vara smart att ta det lite försiktigt, och i så fall färga flera, kortare omgångar istället för en längre och riskera att det blir för mörkt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Gerbilflicka
0

Du kan valja att slinga ocksa sa slipper du bleka hela haret. Det blir ofta ett riktigt snyggt och naturligt resultat som kommer att se ljusare ut automatiskt.

Thl1
0

Okej tack för tipsen.

Chamy
0

Jag skulle definitivt rekomendera lite slingor. Jag hade svart hår för några år sedan, och när jag tröttnade på det så slingade jag det i flera omgångar så att håret kunde växa ut till sin naturliga färg utan en "kant".

Det blir det naturligaste sättet att få en snyggt ljusare färg

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus