Hår iFokus

Hår

Etikett: tips-råd
Läst 16588 ggr
Tina
0

Jag vill ha rakt hår

Varning för långt inlägg, haha.

Mitt hår är helt hopplöst. 
Naturligt är mitt hår lockigt, eller krulligt kanske är ett bättre ord… Efter att jag duschat ser det ut som att jag har ett brunt får på skallen, jag avskyr det.

Jag plattar mitt hår varje morgon, men inte heller med plattång brukar jag lyckas få det helt rakt. Frisörerna brukar lyckas få mitt hår rakt med plattång, då de delar upp det väldigt bra.

När jag sedan ska cykla till skolan så är det smått krulligt igen när jag kommer fram. Spelar ingen roll om det är fuktigt ute eller inte, även om fukten bidrar till att det blir extra krulligt.
Ibland brukar jag sätta upp håret med två spännen bakom öronen och dra åt huvan på jackan rejält. Känns dock inte så attraherande att cykla till skolan på det sättet.

Jag har provat en mängd produkter för att få mitt hår att bli rakt, och vara rakt hela dagen.
Jag har provat Asia straight (schampo och balsam), det gjorde inte ens mitt hår lite rakare.
Jag har provat värmeskyddande kräm som även ska behålla håret rakt (kommer dock inte ihåg märke på dessa), men jag tycker att de gör håret så fett. Det hjälper ju inte att bara ta lite kräm, ju mer man tar desto mer fett blir håret.
Det som hjälpt mig lite grann är Elnett Satin Hårspray, som håller fukt borta ganska bra under vanliga dagar. Håller tyvärr inte fukt borta om luften är fuktig, utan bara under vanliga dagar när luften är förhållandevis torr.

Kom gärna med förslag om produkter som kan få mitt hår rakt, och som bevarar håret rakt länge. Att rakpermanenta det känns inte så värt, eller?

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

Nickel
0

Hade samma 'problem' som du innan, ingenting kunde hålla håret rakt.  Frågade en frisöro ch dom tyckte inte att jag skulle rakpermanenta det, för det sliter så mkt. Jag blev så trött på mitt hår, nu låter jag det vara lockigt. Ska låta det växa sig så långt så att lockarna försvinner, (dom gör det i mitt hår) Snart har det gått ett år sen jag slutade platta mitt hår varje dag, och först nu har jag börjat att gilla det lite..
Men en spray som jag gillade jättemycket var C4 straight. Värmeskyddande spray som även höll håret rakt, även fast det var lite fuktigt i luften. Det r en rosa flska. Finns på Kicks iaf och kostar runt 129 kr. Värt att testa kanske. :=)

Tina
0

Precis, tycker inte heller att det är värt att rakpermanenta det. Det sliter mycket och dessutom kostar det en del. Nej, permanentning blir det nog inte om jag inte blir riktigt desperat. Flört

Tack för tipset om sprayen, ska nog prova den!

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

Alex
1

Skaffa en bättre plattång och dela upp håret mer när du plattar det. Ska håret över huvud taget hålla sig rakt under dagen krävs det ju att det är helt rakt från början. Minsta lilla lockigt eller vågigt så blir det extremt mycket lättare lockigt sen. Så i den änden skulle jag börja om jag var du.

Sen ang. krämen, så extremt mycket behövs inte, i alla fall inte om det är en bra kräm från ett av de bättre märkena, då krävs det väldigt lite. Sen om du bara har det i längderna bör det inte se fett ut av den.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst