Hår iFokus

Hår

Etikettfrisörer
Läst 8010 ggr
[Mova]
0

Hur blir jag frisör?

Jag har alltid velat bli frisör och är lagd åt det praktiska hållet, mer än de teoretiska. Fick därför inte någon plats på frisör gymnasium när jag var yngre. Var kanske inte smartast i klassen och det behövdes skyhöga poäng för att komma in på den linjen.

Jag har kollat upp skolor m.m. Men de kostar ju mellan 100-150 t att gå där också i ca ett år, samt under det året behöver man ju ha pengar till uppehälle. Och skolan är 100% så man hinner ju inte med extra jobb :( Så den lösningen funkar inte för mig eftersom jag inte är miljonär vid mina unga 20år.

Har funderat på lärling, men det finns väl inga salonger som vill ha det? Har i och försig inte frågat för mig än. Men det jag tänkte höra är hur jag ska gå tillväga om jag någonsin kommer kunna bli frisör?

Jag är duktig på att klippa färga, se vad folk passar i och jag kan även göra extensions.

Vet inte ens riktigt med vad jag ville få fram med detta inlägg, behövde mest skriva av mig. Men har du nåt tips om hur jag ska göra så får du gära skriva det här :)

Tänkte att jag skulle kunna börja göra en portfolio med före/efterbilder, samt text om hur jag har gjort så kanske man kan visa det för olika frisörer så kanske de vill ha mig som lärling när jag kan visa vad jag går för som "självlärd". Så tipsa om vad man kan ha med i portfolion också :)

tack&hej :)

Alex
0

Tyvärr tror jag att de flesta frisörer vill ha en lärling med en del förkunskap. Även om det finns undantag, men då krävs det nog kontakter…

Frisörskolorna kostar, men man måste inte vara miljonär. Har man fast jobb så kan man ta banklån, alternativt om man har snälla föräldrar eller liknande som kan ta lån åt en (t.ex höja lån på ev. hus eller liknande) som man får betala av sen när man fått jobb.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Mova]
0

Men jag har ju inget fast jobb, jag jobbar så mycket jag bara kan (har sex olika jobb som jag är timanställd på) Men den lönen jag får av de räcker inte till mycket. :( Får väl öva och öva tills jag kan helt prick fritt och sen försöka smöra in mig i någon salog :)

Alex
0

Ingen som kan gå i borgen åt dig för ett lån då? Faktum är ju att det är mer än bara klippa man ska kunna…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Mova]
0

Jo absolut förstår jag att det är mer än att  bara kunna klippa bra. Men under ett år så kostar det ju att leva också :( skulle ju innebära att jag behöver ca 250 t för att klara mig under skolgången. Jo min pappa kan säkert ge mig pengar, men han gillar inte det yrket., och han vill inte finansiera nåt han inte är helt glad på. Läste att du också vill bli frisör, hur har du spånat på att kunna bli det? =) (alltid kul att höra hur andra har tänkt)

Alex
0

Japp, har haft planer på att gå en frisörutbildning tillsammans med en kompis. Hade fastnat för Style Educations utbildning som är under nio månader i Stockholm och kostar 92'000 kr exkl. moms. Inte så billigt med andra ord, att finansiera både det samt bo och leva i Stockholm. Flört

Men jag hade i alla fall fått hjälp av mina föräldrar, så de skulle ta lån åt mig och så skulle jag helt enkelt få betala av det sen när utbildningen var klar och jag hade jobb.

Tyvärr så fick inte min kompis ta lån pga att hon inte har fast jobb längre efter sommaren, och ingen som kan gå i borgen för henne. Vilket ju var extremt tråkigt då vi båda kom in på utbildningen samt hade lägenhet fixad och allt…

Dock finns det ju vissa skolor som erbjuder studentlägenheter, så där kan man ju troligtvis spara in en del pengar. Vad är det för skolor du har kollat på?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Mova]
0

Jag har inte direkt valt någon skola, mest kollat upp vad som finns i närheten då jag inte vill flytta igen, den i Trollhättan som drivs av Ann Pettersson verkar helt okej tycker jag eller Oslos frisör skole i Göteborg.  De har ungefär samma pris som den du har kollat på Stockholm. Men om det någon gång skulle bli aktuellt så kollar jag ju närmare på vilken som är bäst :)

Kan du inte börja utan din kompis på skolan då? Kan ju vara ett litet äventyr det också :)

Alex
0

#6 Har ingen möjlighet att betala en lägenhet där själv tyvärr, samt att vi har planer på att starta eget efteråt så då väntar vi hellre tills vi lyckas fixa nåt så vi kan gå båda två. Glad

Skolan i Trollhättan har jag vänner som har gått på, den ska vara kanon! De har trivts jättebra och blivit väldigt duktiga i alla fall. Trollhättan har ju dessutom studentlägenheter.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Mova]
0

Ja den verkar bra tycker jag också:) men jag bor bara 6 mil från trollhättan så det kan man ju lätt pendla :) Och vips, så sparar jag pengar på dubbla hyror :) hihi. aja får väl drömma nåt tag till :)

Alex
0

#8 Se där, inga problem alls för dig ju. Flört Det är ju dessutom bara ett halvår på skolan där, så det blir ju kortare tid.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Telefonkontakt
0

Jag vill också bli frisör *muttrar och ångrar mitt val av gymnasieprogram*

Men jag har andra planer nu.. och ha råd med en sådan utbildning kommer jag nog aldrig att ha. haha.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

[SarahOhrn]
0

Jag ångrar också mitt gymnasieval o har flera saker jag vill bli men som ej finns på vuxennivå :/

Alex
0

#11 Vad för yrkesutbildningar finns på gymnasienivå men inte vuxennivå? Låter konstigt tycker jag…

Mova, ett annat sätt är ju faktiskt att söka till en gymnasieskola. Finns de som tar in äldre till frisörutbildningen, så man är med på enbart frisörlektionerna. Kanske värt att kolla upp?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[SarahOhrn]
0

#12 Ja, till exempel frisör. Som är csn-berättigad alltså! För jag ahr definitivt inte råd o ta en kurs + leva i flera månader utan csn så. :) Man får ångra sig men…

Alex
0

Jaså okej. Men som sagt, lån finns…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[SarahOhrn]
0

#14 Jo, men då ska man behöva ta lån på typ 200 000. Det är lite väl mycket.. När man inte VET om man får jobb direkt sen heller och lånet måste man ju börja betala av på engång också.. Och det blir väldigt mycket med hyra, mat, räkningar + kursavgiften . :/ Dessutom finns ingen som vill gå i borgen åt mig för detta…

Så det är nog kört för mig tyvärr! :( Väldigt trist att det inte finns CSN-berättigat på vuxennivå.

Alex
0

#15 Utbildar du dig till frisör kan du i stort sett vara garanterad att få jobb efter utbildningen.

Och det finns faktiskt skolor som är CSN berättigade. Bl.a H-Akademin i Malmö. Dock har de lite andra krav för att komma in, som genomgången gymnasiekompetens samt erfarenhet av ett serviceyrke. Dock är själva utbildningen lite dyrare, kostar drygt 200'000, och är på två år.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[SarahOhrn]
0

#16 Jaså, den hade jag missat! Gymnasie har jag ju, dock ingen erfarenhet det är ju problemet.. :( Lite segt med 200 000 i csn-lån men ändå, samma sak som o ta ett vanligt lån, fast utan ränta och man får pengar under tiden + studiemedlet på 2000 kr eller vad det är. Det kanske vore nåt… Fan att man inte har mycket erfarehet av serviceyrket!! Ska kolla in det dock . :)

Jag går dock gärna längre än 6-9 månader och det är ju den utbildningen så det vore perfekt..

Alex
0

#17 Låter ju bra! Glad Annars kan det ju som sagt vara värt att kolla upp gymnasieskolornas utbildningar, för som sagt, det kan gå att komma in där också. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[SarahOhrn]
0

Aha såg nu, man kan få csn för att leva men inte för själva avgiften. Kanske en del men..

[SarahOhrn]
0

#18 Ska göra detta! :)

Alex
0

Tala gärna om vad som gäller för att gå gymnasieutbildningen efter du pratat med dem! Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Mova]
0

#12. Det var längesedan dom slutade med att man fick gå om kurser på ett gymnasium efter man slutat där, de slutade med det för kankse närmare 20 årsedan. De hänvisar numera till komvux om man missat vissa kurser :( Iallafall sa min handläggare det på arbetsförmedlingen när jag pratade med henne om det :( Men ska byta för hon är en jäla sur kärr. . . ing. Vet du vart dom tillåter att gå på frisör bitarna på ett gymnasium?=) (kankse bara är här i västragötaland dom är tjuriga)

Alex
0

#22 En jag känner gick i alla fall frisörutbildningen på ett gymnasium i Karlstad för 6-7 år sen. Så kan ju vara värt att kontakta dem i alla fall och höra. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zandra---83
0

#23 Vart i Karlstad var det, vilken skola. Jag är själv väldigt intresserad av frisör nu, men har gymnasieutbildning och har ingen som kan gå i borgen för mej eftersom jag brutit kontakten med mamma (men det kvittar för hon har skulder hon kronofogden så det skulle inte hjälpa ändå).

Alex
0

#24 Nobelgymnasiet är det som har frisörlinje.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zandra---83
0

#25 Okej tack, inte för att jag just nu orkar studera (ej helt okej psykisk ännu), men risker är väl att jag om ett år typ måste orka studera eftersom man aldrig vet vad försäkringskassan godkänner numer när det gäller sjukskrivningar och jobb är för min del inte att tänka på då jag vill studera eftersom jag inte har något alls att stå på mer än hästskötarexamen och det är inget jag längre tänker jobba som.

wolfgrin
0

Det är lite billigare i Östersund, 87 000kr, men så kostar det ju att bo där ett år.

Kanske hjälper det någon i alla fall.

Ge mer än du förväntar dig att få.