Återhämtning efter färgning
I januari färgade jag mitt hår blont under tiden som jag var i Thailand. Jag gjorde misstaget att bada i en pool och håret vart snorgrönt. (bildbevis kan ordnas om ni vill garva lite)
I och med det gick jag till en frisörsalong som trodde sig kunna hjälpa mig och få tillbaka den blonda färgen, great tänkte jag och de vräkte på med superblondering och håret blev ljusgrönt istället. Saken var den att håret vart så skört att det vart som gummi och det lossnade stora tussar när jag duschade.
Nu, ett halvår senare är håret ganska återställt, det är mjukt och lent igen efter våldtäkten i thailand och ingenting lossnar längre. Har till och med provat slinga utan att det har blivit särskilt risigt eller lossnat. (WOHO)
Saken är den att jag vill så hemskt gärna bli blond igen, åtminstone ljushårig till en början. Nu undrar jag om ni "hårproffs" avråder mig från att färga och låta håret vara ett tag till, är det okej att slinga eller är det bara att köra på med en blekning? (bleka är ju inte bra, men någonstans måste man väl börja tror jag..)
Ni fick en liten bild på min nuvarande hårfärg bifogad också.
Hur är håret i kvalitén nu? Har det bara gått ett halvår så är ju det mesta fortfarande troligtvis väldigt slitet, och risken är ju då rätt stor att det blir gummi igen, alternativt lossnar om du bleker igen redan. Så det bästa vore nog att vänta ett tag till.
Det du kan göra är ju att slinga det i omgångar och därmed få det ljusare, eftersom slingning är lite skonsammare mot håret och hårbotten än att bleka allt på en gång.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ingenting är slitet längre, var och klippte mig förra veckan och min frisör sa att mitt hår nästan är sig själv igen :) Ingenting är gummiaktigt längre och topparna är fina..
Nu fick jag svar så sent, så jag köpte en såndär färg med först en lite mörkare färgning och sen avfärgning på det.
Sitter och torkar håret i skrivande stund och det känns inte så gummiaktigt som tur är..
Mörkare färgning och sen avfärgning? Hur menar du då, ska du färga det mörkare innan du färgar det ljusare?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Det finns ett slingpaket från loreal som innehåller först en grundfärg, och sedan avfärgning som verkar som slingor. Du lägger bara avfärgningen där du vill ha slingor, med andra ord.