Hår iFokus

Hår

Etikettövrigt
Läst 4438 ggr
sasha-
2009-06-27 17:17
0

Tappar hår

Jag har tappat väldigt mycket hår i ca 1-2 veckor nu, och börjar bli orolig. Jag äter som alltid och tar vitaminpiller. Visst, jag får inte loss några tussar, men jag vill inte längre dra handen genom håret för jag tycker det är så obehagligt att få en massa hårstrån i handen.

Jag använder inga stylingprodukter eller liknande.. Har inte gjort det förr heller.

Vilka anledningar kan det finnas? Vad ska jag göra? Nån som vet om protein-shampo funkar?

JMax
2009-06-27 17:31
0

Det kan ju vara så att du fäller "vinterpälsen". Man fäller lite extra då och då. Det är inte så att du är gravid eller äter nått med hormoner? Typ nya p-piller eller så kan oxå göra att man fäller lite extra ett tag.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Bpersonen
2009-06-27 19:38
0

Jag har varit med om det flera gånger, att jag har tappat betydligt mer hår än vanligt. Speciellt när jag har duschat har jag märkt det, och om jag har dragit fingrarna genom håret har det kommit flera hårstrån varje gång, hur länge jag än hållit på. Mitt hår är inte så nu, utan jag tappar helt normalt, men har som sagt haft så flera gånger förut.

Jag blev, precis som du, orolig, men det har gått över varje gång. (Har hänt två-tre gånger i livet.) Sedan hörde jag någonstans att håret reagerar flera månader i "efterskott" om man har mått dåligt för någonting, alltså om kroppen har varit i dålig balans, om man har varit sjuk eller stressad, några månader tidigare.

Kanske det kan vara lika för dig? Om det fortsätter kan du ju alltid gå till en doktor och kolla upp det för säkerhets skul, det är ju alltid bra att gå en gång för mycket än en gång för lite, men det kan som sagt bli så där ibland.

Hoppas att det snart går över och blir som vanligt igen. :)

sasha-
2009-06-28 11:07
0

Hehe nej gravid är jag då inte^^ Kanske kan vara något hormonellt.

#2 Det låter som jag iaf, jag sköljer bara av händerna utan att titta. Det kan väl vara möjligt att jag har varit stressad i slutet av terminen nu första året på gymnasiet..

Det är så svårt att veta när det har blivit mer än normalt och när det är dags att gå till läkaren. Hur länge höll det på för dig?

Bpersonen
2009-06-28 11:38
0

#3: Jag minns inte exakt, men det var ganska länge. Kanske en eller flera månader. Fast som sagt, det var mycket för mig, många fler hår än vanligt, men absolut inte så att någon såg det på mig. Håret blev inte tunt eller så.

Fast jag tyckte att det var väldigt obehagligt, speciellt första gången. Drog och drog med fingrarna genom håret och trodde aldrig att hårstråna skulle sluta lossna. Jag blev rädd att det skulle vara något fel.

sasha-
2009-06-28 11:50
0

Det är ingen som märkt det på mig heller, men samtidigt har det ju bara märkts i typ 2 veckor. Det är som sagt inte tussar utan bara lite hårstrån från här och där.

Jag har läst att det kan bero på hög feber, och jag hade typ 40 grader för några månader sen. Men det vara bara typ 2 dagar den var riktigt hög..

Bpersonen
2009-06-28 13:02
0

Var inte orolig, det ordnar sig säkert. Snart har du ditt vanliga hår igen. Glad

Jag hade en jobbarkompis som också tappade myckt hår en period, och hon märkte även att det blev tunnare, men i dag är det helt som vanligt igen.

sasha-
2009-06-29 12:33
0

Det är så svårt, för nu när jag väl börjat tänka på det så är det det enda jag kan tänka på^^ O glömmer jag det en sekund så kommer jag ihåg det när jag känner att ett hårstrå har trillat ner på armen..

Funderar på att gå till läkaren, men vet inte vad de skulle kunna göra, finns det nån typ av test de kan ta?

Chamy
2009-06-29 18:05
0

Det är helt naturligt att tappa mer eller mindre "mycket" hår. Man tappar normalt runt 100-200 hårstrån varje dag eftersom håret ersätts av nya hårstrån hela tiden. Oroa dig inte, alla människor har faser då de tappar mer hår.

Om du däremot inte är en man med anlag för håravfall och får kala fläckar så bör du uppsöka läkare!

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

sasha-
2009-06-29 23:42
0

Men om jag får kala fläckar är det ju för sent O.o

JMax
2009-06-29 23:56
0

Hörde om nån Robinson deltagare som tappade håret nu, hon trodde att det berodde på att de åt så dåligt och näringsfattigt under tiden de bodde på ön.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Chamy
2009-07-01 02:41
0

#9 om du får kala fläckar för att du är menad att vara flint(dvs oftast man med anlag för det) så blir du flint. Om du får kala fläckar för att du får i dig dåligt med vitaminer eller något annat så kommer det växa tillbaka direkt när du åtgärdar det.

Chamy

sasha-
2009-07-02 02:17
0

Men det lär ju inte vara näringsbrist då jag äter som jag alltid gjort, vilket är normalt, och äter vitaminpiller..

Chamy
2009-07-03 16:40
0

#12 det kan även bero på stress, det finns hur mycket som helst som det kan bero på. Plus det jag skrev tidigare- att alla tappar mer hår i perioder.

Chamy

Aviendha
2009-07-08 17:39
0

När jag mått psykiskt dåligt eller vart stressad under en längre period så fällde jag. Det var enorma mängder som föll ur, men det blev inte kala fläckar, utan bara lite tunnare och sedan kom det igen. Enligt frisören (som frågade om jag mått dåligt för jag hade så mycket utväxt på g) så var det en väldigt vanlig orsak till att man tappade extra med hår.

Bpersonen
2009-07-09 20:54
0

Håller tummarna för att det går över riktigt snabbt så att du kan sluta oroa dig!