Brunt till blont
Har haft alla möjliga hårfärger men aldrig riktigt lyckats bli blond.
Blev alltid gult eller orange -.-'
Någon som har tips på hur jag kan bli blond utan att tappa håret som en gång innan x)
Och har heller inte ork att lägga ner tusenlappar till frissan. Såååå .. :)
Tips tips tips :D
Hur blond vill du bli, och vad har du för hårfärg nu?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Om man verkligen vill bli blond, och ska gå från en mörk hårfärg så är det bara blekning som fungerar, och då tar du en risk att håret faller av. Om ditt hår har förstörts så mycket en gång tidigare av blekning så skulle jag verkligen inte rekommendera att du försöker dig på det igen. Vissa hår är mycket mer känsliga mot färgning och blekning än andra, och om du har reagerat så tidigare så är förmodligen ditt hår av den känsligare typen.
#1 . Vanligt blond, inte bimbo-blont och inte mörkblont utan.. blont :D
Och jag har en mellan brun färg just nu, typ som chocklad brun om man köper hårfärg :)
#2 . Har inte känsligt hår, tror jag x)
Det föll av bara för att jag färgade typ flera gånger i månaden då.
Sen klippte jag kort, färgade brunt och sen dess har jag inte färgat håret :) (ca… 4-6 månader sedan) :)
#3 Nån naturlig mellanblond färg då?
Jag skulle nog trots allt rekommendera dig att gå till en frisör. De bör kunna se vad ditt hår klarar av och bästa metoden för att få det resultat du vill ha.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#3 Okej, hur kort har du nu? För om du har relativt kort hår så kan det ju funka. I vilket fall som helt så bör du rådfråga en bra frisör, oavsett om du planerar på att göra det hemma eller på salong. =)
#4 . så kanske det heter x) naturligt mellanblond . :P
Kanske kanske X)
#5 . Jadu hur kort :P kortare än axlarna, haha. kan inte ha toffs..
så ja, för kort enligt mig .
Jag skulle också rekommendera dig att gå till en frisör. Då får du proffsig hjälp och behöver inte vara rädd för att få håret förstört.
Jag färgar mitt hemma och flippar mellan olika Färger. Det funkar för mig, men det är absolut inte säkert att det funkar på ditt hår. Det beror ju på flera faktorer, som grundfärg, hårkvalitet, osv.
Så här gör jag i alla fall: (Nu utgår jag alltså från att håret är färgat sedan tidigare.)
Först gör jag en avfärgning. (Det är egentligen inget annat än en mildare form av blekning, man återfår inte sin naturliga hårfärg eller så.) Efter att jag har avfärgat det är håret gulblont. Då brukar jag färga över det med en önskad färg. HELT perfekt färg får man inte så här första gången, men det blir inte "misslyckad-blonderings-gult" utan blont, dock åt det guldiga hållet.
Tar man en naturton när man färgar över, som ex. mellanblond, eller en ask, kan håret bli missfärgat, lila- eller grönaktigt. Tar man däremot en guldig ton, som till exempel guldblond, blir det inte så.
Ett annat alternativ är att avfärga det och sedan göra slingor över. Sedan finns det silvershampoo som man kan tvätta håret med. Det gör de gula reflexerna färre.
Detta är som sagt bara som jag brukar göra. Det är inte säkert att det är optimalt för dig.
Att hemmableka ett mörkt hår och få till ett snyggt resultat är i alla fall dömt att misslyckas. Då brukar det bara bli gult eller orange. Då är det bättre att göra blonda slingor.
Jag har mörk brunt hår och har blekt det till platina blont, tappade inget hår alls! Men om du inte vill ha det gult, borde du kanske göra det hos frisör.