Hår iFokus

Hår

Etikettövrigt
Läst 9251 ggr
Russtoka
0

Kvinna och tunnhårig

Jag har en hög panna och högt hårfäste. Tunt silkigt hår som jag låter vara långt, jag passar inte i kort eftersom jag ser ut som en kille då.

Hur vanligt är det egentligen bland kvinnor?

Hör jag till de stora undantagen?

rakuLotta
0

Ens hårkvalité är ju genetiskt betingat och går tyvärr inte att göra så mycket åt ,om man då inte väljer att göra hårförtjockning, eller på kirurgisk väg.

Det kan även vara så att håret förändras hormonellt, som mitt, när jag fött barn. Har nog bara två tredjedelar av det hår jag hade tidigare, samt att mitt självfall nästan helt försvunnit. Sen så försämras ofta kvalitén med åldern tyvärr. Det sägs att det förbättras upp till 15 års ålder, då du har din "peak", för att sedan försämras. På en del märks det tydligt, på andra inte.

Men det finns ju alltså alternativ. Som nåt som kallas hairlink, man knyter på 4 hårstrån på ett hårstrå. Tidskrävande men det blir ganska bra. Dock får du fylla på vid varje frisörbesök, så det blir ju lite kostsamt. Det går ju dock inte att göra nåt åt ditt hårfäste med denna metod, men det finns ju många sätt att med frisyren få ditt hårfäste att döljas lite. Du behöver ju inte klippa dig kort, nån form av lugg skulle säker fungera och behöver inte vara för jobbigt att sköta.

Sen kan man göra förtjockning med vanlig hårförlängning oxå, men det gör du i underhåret. Går i och för sig att göra en bit upp om man delar fästena så att de inte syns så mycket(Britney Spears gjorde ju i hela håret när hon hade rakat av sig det, men det syns ju ganska tydligt)

Det är inget att rekommendera inför sommaren, då man hellst inte ska bada i saltvatten med det, och det kräver lite skötsel, men det bli jättefint.

Gå till en duktig frisör och diskutera och få råd.

Mvh Lotta

Russtoka
0

Tack för alla tips. Jo det är helt riktigt genetiskt betingat, plus hormonsvängningar och ålder.

Många frisörer verkar inte tycka det är så kul med mitt hår som inte går att göra så mycket åt. För närvarande låter jag bli helt, men det är av ekonomiska skäl.

På vintern tänker man inte så mycket på det eftersom jag bär mössa. Men på sommaren verkar det vara mer eller mindre tabu att ha något på huvudet.

Fast med åldern skiter man i det mer och mer. Vill jag ha huckle så har jag det. Och när jag jobbar är det suveränt att ha en kökshandduk som huckle, den suger åt sig svett som rinner ner i ögonen annars.

Ville bara höra vad ni där ute har för vetskap om just tunnhårighet.

Tack så mycket Lotta.

Är det någon mer som vill skriva så läser jag med stort intresse.

Skruttan-1
0

Jag tycker att har man långt hår men tunt o hög panna kan man trolla bort lite med skaffa lugg :) detta gör man enkelt själv genom ta en sax o vips har man en lugg. Tänk bara på att du inte ska ta för mycket lugg för högt upp för så blir synen att pannan är så hög. Sen säger frisörer att huvudbonad gör att man tappar hår mer? om detta stämmer tror jag själv inte på :P Jag är en son som fryser mycket o mössa är bra sen korthår gör att jag ser ut som en tjollahej på morgonen därmed kepa ibland då man går till skolan för lämna barnen. Nu har inte jag tunt hår men en kusin (barn) jag klipper har tunt o fint hår. Henne har jag satt lugg på och hon brukar voffla håret eller fläta för ge det lite mer volum. Lite våger jag ett luft så ska man ut på lite fin kan man sätta upp papilotter om man har såna.

Russtoka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har just upptäckt att luggen som jag låtit växa ut står inte rakt upp när det blåser det minsta lilla ute lika mycket nu som när den var kort…

Det är ju så med tunt hår, det ligger aldrig still. Har mått riktigt illa av att vara utomhus bland folk av den anledningen. Har många gånger velat ha slöja som muslimerna, men jag är kristen…

Det är dock bättre nu.

Har också använt kepa av och till. Ibland har jag en cowboyhatt, det är fränt.

Bilden är färsk, där jag kör häst utan något på huvudet. Hade jag haft kortare lugg hade den stått rakt upp.

rakuLotta
0

Då verkar det ju ändå vara bästa lösningen för dig att ha hela längder så du kan fästa upp det och få bort håret när du är ute och kör. och så farligt är det ju inte tycker jag. Ibland får man väga det praktiska mot andra för/nackdelar och här väger ju det tyngre antar jag.

Mysigt att vara ute och köra i vårvädretGlad

Fladdra
0

Jag har tänkt spara ut mitt hår och ''ge bort'' det om det är tillräckligt fint. Finns ju tunnhåriga och liknande som gärna vill ha mer, alltså.

Fast jag tror blondt är mer eftertraktat.