Hår iFokus

Hår

Etikettfrisörer
Läst 3137 ggr
Markegard
2009-04-21 12:50
0

Frisörutbildning?

Hej.

Jag skulle så gärna vilja bli frisör.

Men sen när man börjar titta runt så kostar det ju multum att få en utbildning som det.

Finns det något annat sätt ?

det här är något jag verkligen verkligen vill göra.

Alex
2009-04-21 12:58
0

Det finns ju gymnasieutbildningar, där de även brukar kunna ta in nån som redan har en gymnasieutbildning, men som bara vill gå frisörutbildningen. Det är ju det billigare alternativet. De privata utbildningarna kostar ju…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Markegard
2009-04-21 13:01
0

#1 jo, visst! Sen är det väl så att jag inte direkt vill sitta i skolbänken i tre år. Skulle gärna vilja ha utbildningen igår :)

Tar man studielån på privata utbildningar?

Finns lärlingsutbildningar?

Alex
2009-04-21 13:37
0

#2 Fast sitta i skolbänken i tre år behöver du ju inte, eftersom du bara är med på just frisörlektionerna.

Vissa utbildningar verkar det som att man kan kunna få lån för i alla fall, men jag vet inte hur många det gäller och hur stor chans man har att få det. Men det går ju att kolla upp. Glad

Enbart lärlingsutbildningar finns inte (i alla fall inte godkända av Sveriges Frisörföretagande) och en sån frisör vet jag inte om jag skulle våga sätta mig hos heller, faktiskt. Det är ju en hel del man ska kunna om att blanda Färger, hårstrukturer och allt vad det är…

Men Svenska frisörskolan är väl den utbildning som är "närmast", där går man en termin på skolan, för att sen vara på salong i 2 år och 7 månader innan man gör gesällprovet. Har själv en kompis som har gått där, och hon var väldigt duktig redan när hon kom från skolan. Det är ju väldigt mycket praktisk träning på de utbildningarna, så man ska kunna börja som trainee på en salong direkt man kommer därifrån.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

JMax
2009-04-21 21:25
0

Vi har en frisörskola i Linköping, är det svenska frisörskolan kanske?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Alex
2009-04-21 22:06
0

#4 Nej det är Svenska Frisör Akademin. Svenska Frisörskolan finns i Stockholm, Trollhättan och Örnsköldsvik, och snart även i Göteborg och Malmö. Glad

Ska fixa ihop en artikel om olika frisörutbildningar snart, så kommer ni kunna läsa om det ordentligt! Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

JMax
2009-04-21 22:35
0

Aha! Så var det!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Markegard
2009-04-22 15:19
0

Ja gör det! :) får kolla vidare.

har planerat en flytt till örebro efter sommaren. där borde det finnas något tycker man :)