Att ha uppsatt sliter på håret..
Hej!
Jag har ganska mycket uppsatt hår, i en hästsvans då, för att jag tycker det är i vägen så mycket när man skriver osv.
Mamma säger att det sliter att ha det uppsatt, och att hårfästet kryper uppåt, vilket det börjar göra lite på mig. Men nu försöker jag att ha utsläppt och tycker inte längre att håret är i vägen så mycket..
Aja, detta var bara ett litet tips, eller en varning för er som brukar ha håret uppsatt i tofs ganska mycket..
Om hårfästet kryper uppåt så är det genetiskt, eller så beror det på att man har en extremt tight frisyr, med håret på samma ställe dag ut och dag in. Men med allt som gäller hår så funkar en del saker bra för vissa, och hemskt dåligt för andra.
Generellt så sliter det mindre att ha håret uppsatt eftersom det inte utsätts för lika mycket väderslitage. Men det beror självklart på vad man använder för att sätta upp håret med, och hur man gör dvs. hur stramt man drar bak håret osv.
Men om det sliter på ditt hår att ha uppsatt så är det ju bra att du väljer att ha utsläppt istället.

För att undvika slitningar på håret så mycket som möjligt så ska man sätta upp det på olika ställen på håret. Så det inte sitter på samma ställe varje dag. Och så ska man helst undvika att sätta det så hårt. Sen så att man använder mjuka snoddar till håret och inte vanliga gummisnoddar.
Tänker man på det här, så är det nog ingen större fara med att ha uppsatt mycket.
- Medarbetare på studier.ifokus
#2 Precis, håret behöver lite variation på den fronten. =)
Bäst är det att använda redskap utan skarvar och helst inte i plast. Så köp snoddar utan metallskarvar på. Helt i tyg är bäst.

#3 Men hur är det med klämmor man har i håret? Det finns ju dem i metall som sitter hur hårt som helst, jag har inte vågat prova sånna för det känns som jag skulle "döda" håret.. Försöker leta efter dem i plast som inte sitter så hårt, fast dem går rätt lätt sönder :/ Men det är sånt man får ta!
- Medarbetare på studier.ifokus
#4 Det finns vissa specifika klämmor som funkar hur bra som helst. Så länge man undviker skarvarna så går det bra. Om du märker att ditt hår fastnar i någon klämma så är det ju inte så bra heller.

Jag har hört att plastklämma o fläta är det bästa om man ska sätta upp.
Fläta ska man göra en lång o ha snodden långt ner på topparna för då är det bara de som slits o de toppar man ju bort sen. Men slits håret i själva flätan? Det ligger ju mot varandra o skaver?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!