Hår iFokus

Hår

Etikettprodukter
Läst 112 ggr
alva03
0

Balsammetoden hjälp

Som sista shampoo: funkar ett av dessa?

Shampoo 1:
Aqua, sodium coco sulfate, Aloe Barbadensis Leaf Juice, lauryl glucoside, Glycerin, insulin, citric acid, fructose, guar hydroxyproylitrimonium chloride, cananga odoarta flower water, mel, disodum coco clucoside citrate, sodium chloride, coco glucoside, glyceryl oleate, sodium hydrocide, sodium phytatem hydrogenated vegetable glycerides, Sodium Benzoate, potassium sorbate

Shampoo 2.
Aqua, Sodium Laureth Sulfate, Sodium Chloride, Parfum, Cocamidopropyl Betaine, Sodium Xylenesulfonate, Sodium Benzoate, Citric Acid, Sodium Citrate, Sodium Salicylate, Hydroxypropyl Methylcellulose, Sodium Hydroxide, Tetrasodium EDTA, Hexyl Cinnamal,Histidine, Glyoxal, CI 17200, CI 19140, CI 42090

Shampoo 3.
Aqua (Water), Sodium Coco-Sulfate, Lauryl Glucoside, Coco-Glucoside, Sea Salt, Aloe Barbadensis Leaf Juice, Citric Acid, Glyceryl Oleate, Arginine, Glycerin, Phytic Acid, Hydrolyzed Corn Protein, Hydrolyzed Wheat Protein, Hydrolyzed Soy Protein, Leuconostoc/Radish Root Ferment Filtrate, Tocopherol, Bambusa Vulgaris Leaf Extract, Hydrogenated Palm Glycerides Citrate, Lecithin, Ascorbyl Palmitate, PCA Ethyl Cocoyl Arginate, Potassium Sorbate, Parfum (Fragrance), Limonene, Linalool, Citronellol, Citral*

Och som balsam:

Balsam 1:
Aqua, Ceterayl Alcohol, Aloe Barbadensis Leaf Juice, insulin, Disteraoylethyl dimonium chloride, Glycerin, shea butter, sunflower seed oil, fructose, lactic acid, cananga odorata flower water, mel, sodium phytate, tocopherol, parfum, linalool, benzyl alcohol, Sodium Benzoate, ptassium sorbate, citric acid

Balsam 2:
Aqua, Stearyl Alcohol, Behentrimonium Chloride, Cetyl Alcohol, Bis-Aminopropyl Dimethicone, Parfum, Isopropyl Alcohol,Benzyl Alcohol, Sodium Benzoate, Disodium EDTA, Polysorbate 20, Citric Acid, Histidine, Hexyl Cinnamal, Geraniol, Alpha-Isomethyl Ionone

Balsam 3:
Water (Aqua), Alcohol denat., Cetearyl Alcohol, Behenyl Alcohol, PCA Glyceryl Oleate, Glyceryl Stearate Citrate, Glyceryl Stearate, Avena Sativa (Oat) Flower/Leaf/Stem+ Extract, Fragrance (Parfum), Isoamyl Laurate, Althaea Officinalis Root+ Extract, Cocos Nucifera (Coconut) Oil+, Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil+, Carrageenan, Citric Acid, Arginine, Hydrolyzed WheatProtein, Xanthan Gum, Limonene, Linalool, Citronellol, Geraniol, Coumarin.

Annars märken ni kan tippsa om som finns hos ica, coop, willys?

MVH Alva <3

Crucio
0

Om jag inte har missat något så funkar alla dessa schampoon och Balsam. Jag skulle dock antingen välja Balsam 1 för de fuktgivande ingredienserna eller Balsam 3 för de vårdande oljorna, hellre än 2.

Sajtvärd på Skrivlust

alva03
0

#1: Tack! :D

MVH Alva <3

alva03
0

Okej jag har använt det första nu men problemet är att min hårbotten känns fet. Som om det inte blir rent liksom och det stör mig för det syns lite

vänjer håret om sig eller är mitt Balsam kanske för tungt? eller måste jag använda varamare vatten?

MVH Alva <3

Crucio
0

#3: Om man tidigare har använt vanliga schampoon så är grejen att hårbotten blir fet snabbt p.g.a. att de strippar hårbotten på fukt, och huden (som ju hårbotten är) överkompenserar genom hög oljeproduktion som skydd. Detta är ett av de problem som Balsammetoden brukar hjälpa mot, att när man inte längre använder uttorkande produkter så lugnar hårbotten ner sig, men du kan behöva ge det lite tid.

Att rengöra med Balsam kräver dock också lite mer gnuggning och sköljning; istället för hårt rengörande ämnen så är rengöringen mer "manuell", så det är viktigt att man både masserar in det längre än vad man är van och sköljer noga.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2026-03-11 13:29 av Crucio
alva03
0

#4: får nog öva lite och testa mig fram då! och ge det hela mer tid. :D

MVH Alva <3

alva03
0

Tycker det är så klurigt att ha nog tid för att tvätta håret men mitt hår känns mycket mjukare när jag använder balsam
ska kämpa på, blir nog lättare när håret är längre och jag kan tvätta på kvällen istället för morgonen (för nu så är det så kort att det efter en natt står ut åt alla håll)

MVH Alva <3

alva03
0

Har bytt till ett annat Balsam, något från garnier, tror det är lättare? andra kändes för tungt. får se hur mitt hår känns idag.

MVH Alva <3