Tips på toning
Hej!
Jag vill tona mitt hår brunt men inte en intensiv toning. Finns det någon som ni skulle rekommendera?
Helst skulle jag vilja ha en med lite kallare pigment eftersom jag har hört att det inte lämnar kvar färgtoner lika mycket (jag har blont hår just nu.)
Är det så att du vill prova på hur håret skulle se ut i brunt? Isåfall kanske det är bra att pröva en sprejfärg som går att tvätta bort med en tvätt. Speciellt om du inte tvättar håret så ofta.
Alla toningar jag har använt har suttit som berget och tagit väldigt lång tid att få ur all märkbar färg av, om det gått alls. Då har jag använt Manic Panic, Stargazer och Directions. Såklart ganska så starka färgnyanser, så det kanske spelar roll :)
#1: Nej inte riktigt, jag vill färga håret brunt men jag får inte göra mer än bara tona.
Jag fick också bara tona när jag var yngre och efter det har jag använt både permanenta Färger och de jag nämnde.
Mitt hår är visserligen inte naturligt blont (fastän jag blekte innan färgandet efter toningen), men jag tycker att vanliga märken av toningar (dvs inte märken med fokus på extremfärger) sitter lika bra som permanenta. I samtliga Färger går vissa nyanser ur fort, speciellt de som man faktiskt ville ha. Brunt med röda nyanser blir snabbt brunt, till exempel.
Extremfärgerna går oftast ur så gott som helt, men lämnar kvar nyanser som jag tycker blir fula när det bara är den kvar. Det tar ganska lång tid, beroende på hur du tvättar ditt hår. Lila med blå undertoner lämnar kvar turkos, limegrön lämnar kvar gult. Det går inte bort.
Nu vet jag inte skillnaden på att färga ett naturligt blont hår jämfört med att färga ett blekt, men jag hade satsat på en mildare toning såsom märkena som har extremfärger. Det finns fler märken än de jag nämnde, men de har jag inte prövat.
Manic Panic har två bruna, men de andra hittar jag inga med brunt. Det finns som sagt fler märken att välja ifrån, så det kanske finns!
Jag gillar verkligen extremfärgerna eftersom de inte luktar starkt alls, utan som vanlig akrylfärg. Man kan också ta väldigt lång tid på sig när man färgar och är man villig att lägga tiden kan man komma undan med att använda extremt lite.
Annars kanske frisören kan hjälpa dig? Jag vet att det kostar skjortan, men de kan sin sak :)
#3: Jag har funderat och nu är sommaren så pass nära att jag väntar med att färga/tona till hösten.
Den toning jag hittat ute i butik är bara från l'oreal vilket jag inte är ett fan av riktigt. Jag ska kolla de andra märkena också.
Tack för din hjälp!
#4: Allt jag kan säga är att alla EMPs Färger som jag hittills använt försvinnner nästan helt efter några få tvättar.
Sedan finns för bra vegana Färger även ArcticFox och Directions men de håller längre och vet ej om de har brunt.