Hårfärg kli?
Hej.
Jag frågade håret nyligen (hos frisör) och upplever att det kliar lite lätt i hårbotten emellanåt. Något det i princip alltid gör på mig till och från.
Är det normalt eller har jag en påbörjan till en allergisk reaktion?
Har hunnit gå en dag nu och har tvättat håret ifall det skulle finns lite färgrester kvar eller så. Det var första gången jag färgade håret och reagerade inte på testet 24h innan.
Jag har inte ont någonstans och så men det kliar till rätt rejält emellanåt. Sen bra igen. Men det kanske är normalt?
Jag tycker definitivt inte att det låter som en allergisk reaktion om det bara är lite lätt klåda och det hade gått en tid mellan frisörbesöket och trådstarten. Du skulle nog ha märkt av svullnad och/eller utslag/rodnad isåfall.
Om du upplever att du har de här problemen ibland så är det nog helt enkelt så att det förvärrades med färgen som jag misstänker är vanlig färg, ganska så starkt mot hårbotten med permanent färg.
Hur ser dina rutiner ut? Hur ofta tvättar du och med vad? Använder du några produkter/verktyg såsom plattång och hårfön?
Och, är det bättre idag? :)
Jag är allergisk mot vissa hårfärger. Men ett lätt ”kliande” känner jag av hos alla Färger medan färgen sitter i håret och fram tills att jag tvättat ur den. Min teori (hos mig i alla fall) är att det blir så när färgen sakta torkar. Det är liksom då jag känner det som mest.