Hjälp med hårvård
Du måste inte köpa alla produkter, som honung och kokosolja kan man hitta i många hem som båda är bra för håret.
Sen handlar att hand om håret mer än bara produkter. Bara att sova i fläta sliter mindre på håret!
Duscha inte håret för ofta, använt inte varmt vatten när du tvättar håret och mycket mer.
Sen är det olika från person till person. För en del blir håret jättefint av nån produkt men för en annan blir det inte så bra resultat.
Mitt bästa tips är: titta runt på sajten och se vad du hittar för tips.
#1 jag brukar sova i fläta och tvättar bara håret 1-2 gånger per vecka :)
No 'poo och att inte tvätta håret med vanligt schampoo är nummer ett om man vill ta hand om sitt hår. Sedan kan du kolla in wavy girl method.
Här kan du läsa om no 'poo: https://www.nopoo.se
Sajtvärd på Skrivlust
#3 mitt hår blir dock väldigt fettig väldigt fort så jag vet inte om jag hade klarat no poo
Varmt vatten är inga problem att tvätta håret med. Men det ska vara varmt och inte kokhett.
Själv kör jag på Balsammetoden som är en No poo metod, men det är inte för alla. Man får testa sig fram.
Vad borstar du håret med idag?
Hur brukar du ha håret på dagen och natten?
Några generella råd:
Borsta inte håret när det är blött. Om du ändå vill borsta det när det är blött, så gör det i duschen med Balsam i håret och se till att du har rett ut tovorna innan tvätt.
Örngott i polyester Satin eller siden är bättre än bomull.
Om håret blir torrt, så se till att återfukta det med t ex en inpackning eller aloe vera gel.
Om du har håret utsläppt, så undvik grova material som t ex stickat eller vassa dragkedjor.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#6 under dagtid har jag oftast håret utsläppt eller uppsatt i en låg tofs. Ibland I en fläta eller typ en "bulle". När jag sover har jag alltid mitt hår i en/två/tre flätor då jag tycker det blir jobbigt med någon annat.
Min hårborste är från apoteket tror jag, sedan har jag en kam men den har jag tyvärr tappat bort. Det var en grå bredtandad kam oxå från apoteket.
Jag lägger till en bild på min hårborste, den är dock lite skitig just nu men den ska tvättas senare idag.
#7 Den där borsten sliter garanterat på ditt hår.
Jag skulle rekommendera en bredband kam i trä, eller en hårboste i trä, utan bollar i ändarna.
Utsläppt hår och hästsvans sliter på håret. Så om du kan tänka dig att begränsa det, så skulle det hjälpa. När du gör en knut så använd hellre en hårpinne, knutnålar eller en hårklämma än en hårsnodd.
Upplever du att håret är torrt?
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#8 Håret känna torrt ibland, typ efter tvätt men sedan efter en dag känns det liksom inte torrt typ
Jag läste en intressant grej igår jag aldrig tänkt på och tänkte kolla om det stämde.
Efter att man duschat och tvättat ur balsamet ska man tydligen ha in en leave in conditioner för att återupphålla hårets fukt. Funderar på att testa det ikväll när jag ska duscha men såklart inte om det skulle förstöra mitt hår mer. Vill gärna höra vad ni tänker!