Borsta håret - hur ofta?
Hej! Jag har läst att det är dåligt att borsta håret för ofta, men mitt hår blir trassligt väldigt snabbt och jag kan inte låta blir att borsta det. När jag säger väldigt snabbt menar jag verkligen det, jag kan borsta håret precis innan skolbussen kommer, och när jag kommer fram till skolan är det redan totalt kaos.
Jag har lätt vågigt, mellantjockt hår och längden är ungefär halva ryggen.
Hur ofta är det okej att borsta håret? Vad kan jag göra för att det ska bli mindre trassligt?
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Hur ofta man borstar/kammar håret är individuellt.
Huruvida det är skonsamt för håret beror på flera saker, som typ av kam/borste och även sättet man gör det på.
Jag exempelvis använder oftast bara min bredtandade kam, och innan den så fingerkammar jag håret för att det blir mindre trassel på det viset för mig.
Man ska nog inte ha bråttom när man kammar/borstar håret, för då blir det lätt att man gör det för snabbt och riskerar att skada det (kluvna hårtoppar etc).
Sedan brukar de flesta börja nedifrån och upp.
Att ha håret uppsatt är bra för att förebygga tovor.
Även att se till att håret inte är torrt. T ex genom att använda balsamsprej eller aloe vera gel.
Jag använder precis som Moon en bredtandad kam. När jag stöter på en tova, så använder jag fingrarna för att reda ut den. Därefter så använder jag en mer fintandad kam, för att b la få ur ludd ur håret.
Plast kan göra håret statiskt. Men vill man använda plast, så ska man undvika verktyg med sömmar och borstar med plastkulor längst ut.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Tack! Dags att köpa en ny hårborste alltså 😉
#2 menar du att man kan sätta aloe vera gel i håret? 😃
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3 Ja det kan man göra 🙂
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik