Klippa håret
Jag skulle gärna vilja klippa håret, och kanske färga det till blått eller någon rolig färg. så att det blir mer könsneutralt ( är ickebinär och tjej) några ideér tips eller råd? Vill gärna ha lite tips om hur man kan klippa det 😃
Det är väldigt svårt att ge förslag utan att veta ungefär vad du är ute efter. T ex ungefär vilken längd?
Varför inte bara färga i en färg som du själv vill ha om du ska färga det? Du kommer däremot att behöva bleka håret innan om du vill ha det t ex blått.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#1: ganska kort. Funderar på axellångt 🤔🤔…
Tack! Det ska jag komma ihåg ( tror ej jag får det 🥲 men om jag får)
#2 Vill du ha något som bara är rakt? Lite uppklippt? Som kräver styling eller inte?
Ska jag vara ärlig så skulle jag avråda dig från att bleka håret. Du hinner förstöra det med blekning när du är äldre och blekning är inte bra för hårbotten heller.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#3: jag har inte bestämt mig än 😅😅
Tack! Bra att veta
Jag råder dig att leta fram lite korta frisyrer som du tycker är fina. Sedan brukar bra frisörer ge råd och input kring hur mycket jobb det är med frisyren och om den passar ditt ansikte. Sedan kan man göra som jag gjorde och testa sig fram… Klippa en kort frisyr, låta växa lite och testa en annan, etc. Tar bara sin lilla tid för håret att växa.
Något annat man kan göra för att kunna vara ”tjej” men även könsneutral är en 360-undercut. Du kan leta fram bilder på Google. Då kan man se mer maskulin ut när man sätter upp håret.
Enklast för att hitta frisyrer blir att leta online på korta frisyrer. Om du lägger till man så slipper du bob och några som fortfarande är längre.
Alternativt kan du söka ”afab masc haircuts”. Den kanske ger bättre resultat för dig? (Har inte bemödat mig att testa.)
Angående färgning: Gör det hos en frisör. OM du gör det själv: KÖP BRA FÄRG! Alltså till exempel Manic Panic. Tänk även på att till och med semi permanent färg lämnar en svag färgton väldigt länge. Färgar man det blått så blir det, beroende på exakt nyans, en grå eller grön ton i håret som håller i sig tills man färgar över eller klipper bort. Visst, den blir oftast väldigt svag efter några månader, men den finns kvar och kan skimra igenom. Så vill man att färgen ska se ”bra” ut även när den försvunnit är röda nyanser betydligt mycket bättre.
En annan sak: Färgar man håret och tvättar det ofta så försvinner färgen snabbare. Så att behålla en fin och skinande färg blir en del arbete.
Sedan är du enligt min vetskap nog lite ung för att färga semi permanent (vad jag vet så brukar det finns en åldersgräns). Så det är nog bra att fråga frisören innan.
Och en sista grej: Hårfärg har inget med hur könsneutralt det blir att göra. ;)
Jag springer ibland runt med rosa hår men har aldrig setts som en tjej för det. Så när dagen du vill färgs håret kommer, välj en färg DU vill ha. Det blir betydligt roligare så.
Något jag bör tillägga:
Jag har till exempel rakt hår så för att få volym och lite mer liv i håret behöver jag används mig av vax eller någon styling paste. Annars lägger det sig platt, framförallt på sommaren.
Min vän har lockigt hår och han behöver till exempel inte göra något för att håret ska sitta som det ska. För honom räcker det att dra handen genom håret.
Har man kort hår så kan man behöva eller vilja experimentera med just vax, hårspray, gel, styling paste och annat som finns där ute.
#5: 🙏