Balsammetoden - balsamkaka
Jag har ju kört Balsammetoden länge nu och haft samma Balsam i princip hela tiden. Men jag har fått reklam på Facebook om balsamkakor ett tag nu och börjar bli nyfiken
Är det någon här som kör Balsammetoden med enbart balsamkaka? Har läst lite recensioner och uppfattat att många verkar tycka att det är lite svårt att använda det i hårbotten, är det något ni märkt av?
Någon som vet om balsamkakor generellt är utan Silikoner osv eller om man behöver kolla att de är BM-godkända?
//Jessie
Använder balsamkaka.
Tycker inte att det är så besvärligt med hårbotten, men kanske är en vanesak.
Kan inte svara helt säker på den sista frågan, men aldrig en dum idé att kontrollera att de är godkända för BM.
#1 Vilken sort/märke använder du? :)
//Jessie
Jag använder en ifrån USA. Jag tycker att det går bra i hårbotten med rätt teknik om man vill. Men jag brukar använda ett separat tvättbalsam i hårbotten nuförtiden.
Det är stor skillnad på olika balsamkakor. Vissa är nästan bara pressat fett och andra är riktigt Balsam med både återfuktande ingrediens och fett. Så man får kolla innehållet lite innan man köper en.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#2: använder samma sort som Tatsu.
Den heter Lassëa
#3: tänkte väl det.
Tack för tipsen, båda två :D
//Jessie
Blev det någon kaka? 🙂
#7 Nej, inte än åtminstone :)
//Jessie
#8 Uppdatera gärna om du köper någon 🙂
#9 Absolut!
//Jessie
Jag har inte riktigt haft ork/lust att sätta mig in i innehållet i olika balsamkakor, men jag skulle beställa lite annat från Apotea och såg då att det fanns där med. Eftersom det bara fanns ett märke blev det mindre beslutsångest, så jag spontanköpte denna:
https://www.apotea.se/foamie-conditioner-bar-kiss-me-argan-for-dry-and-frizzy-hair-1
Testade för första gången nyss. Den löddrade mer än jag förväntade mig men var lätt att sprida både i håret och hårbotten. Håret kändes lite strävt när jag sköljde ur balsamet vilket får mig att misstänka att den är lite för tvättande/inte tillräckligt vårdande för mitt hår (vilket jag även tänkte när jag läste innehållsförteckningen)
Men håret har inte torkat än så får se hur det känns då och kommande dagar :)
//Jessie
#12 Att det var Sulfater i missade jag! (Har inte läst så många innehållsförteckningar sen jag hittade "mitt" Balsam, så har nog glömt en del av vad som är vad och vad jag ska leta efter)
Får vara mer noggrann nästa gång :)
Håret har torkat nu och känns ändå rätt bra, men det känns absolut att det inte är återfuktande som det Balsam jag brukar använda.
//Jessie