Hår iFokus

Hår

Etiketter: färgtips-råd
Läst 62 ggr
Lona
2

Hur väljer jag färgnyans?

Jag färgar håret emellanåt, men vad ska jag tänka på för att välja rätt nyans?
Jag är ute efter att få lite "guldigare, fylligare" brun färg som möjligen har lite röda toner men ändå inte är röd.
Min vanliga hårfärg är någon form av lite tråk-mellanbrun (med grått i), jag ser ganska lätt blek ut.

Jag färgar hemma med vanlig hårfärg som man köper lite varstans.

Har ni några goda råd? Eller för den delen vad jag absolut inte ska ha?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

TatsuOni
2

Hmm. Svårt att säga utan att ha sett ditt hår. Och sen ska jag erkänna att jag inte är helt insatt i de konventionella färgerna på marknaden.

Kanske kan du få någon hjälp av den här artikeln? https://har.ifokus.se/discussion/1264656/farger

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Ett svenskt hårforum med brett utbud av hårartiklar. Frisyrer, uppsättningar, balsammetoden, hårprodukter, hårfärg och hårvård är exempel på vad vi tar upp på sajten.
Lona
2

#1: Oj, vad intressant! Det där borde man egentligen veta - det handlar ju inte bara om hår - men det hade jag inte koll på.
Jag beställde visserligen färg igår, får väl se vad det blir för resultat. 😮🙃
Senast jag färgade håret blev det visserligen lite mer "gyllene" men det är i princip ingen som märkt något. Lite mer effekt ville jag trots allt ha. 🙂
Nu blev det en nyans med mahogny så håll tummarna att det blir bra!

En möjligen korkad fråga men jag ska snart beställa nya glasögon. Eftersom jag inte har en bestämd färg/nyans på håret som jag gillar så kanske det är bäst att ha min naturliga hårfärg när jag väljer bågar…?

Det är helt klart lättare att "anpassa" hårfärgen än ett par glasögon för 7000:-

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

TatsuOni
2

#2 Ja det är en bra artikel Surpan skrev!

Jag hoppas att det blir bra! ☺️

Antingen det eller välja ett par bågar som passar det mesta? 😅 Beror ju helt på vad du gillar! Själv hade jag tunna svarta bågar av metall på den tiden jag använde glasögon 🤪

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Moon AppleGrey]
1

#2: mahogny är fint.
Hade jag ett tag som tonåring, innan det märket jag använde slutade sälja den nyansen.
Hoppas att det blir bra. 😊

Ah, när jag köper/beställer nya bågar så utgår jag faktiskt inte efter vilken färg jag har i håret, utan den färg som passar mitt ansikte bäst som jag ser det, och den jag känner färg stunden.
Har svarta nu, men tidigare haft silver, blå, grön och lila par.
Brukar också ha optikpersonalen som smakråd. 😛

• Redigerat 2023-02-25 12:38 av [Moon AppleGrey]
[Undertaker]
1

#0: Svårt att gissa sig till då det beror både på färgen man använder men även färgen man harr och hur tort håret är. Dessutom beror det ibland även på pigmenten då vissa Färger håller bättre hos vissa än andra.

Beroende på rödton kan man om man tillexempel har en mörkare blond bas få fram både något mer åt det gråa hållet, röd-guld färgat hår eller en kopparton.

Du får gärna dela resultatet. :)