Hår iFokus

Hår

Etikettertips-rådfrisyrer
Läst 121 ggr
millan21
2

Klippa sig själv?

Om man har jämnlångt hår, luggen och hela håret är ca 15 cm nedanför axlarna. Finns det nåt knep hur man ska få det jämt och rakt bak på ryggen om man skulle vilja klippa sig själv. Tänkte kapa det 5 cm ca pga att det är så nött.
Men om jag bara gör en svans mitt bak och kapar rätt av så blir väl inte håret jämnt när jag släpper ut det sen.

Finns det nåt knep?

• Redigerat 2023-02-09 18:28 av TatsuOni
Calcifer
0

Du kan få bort längd genom att sätta håret i en toffs som du klipper av, men det kommer inte se bra ut sen. Jag klippte bort nästan 2 dm för några år sen, och använde flätmetoden - dvs jag gjorde en fläta och klippte av den. Men klart jag fick spendera flera dagar med att jämna till det sen så det skulle se jämt och fint ut.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

TatsuOni
1

Såhär gör jag. https://har.ifokus.se/discussion/1532060/toppa-langt-har-sjalv

Det borde fungera för din längd också 🙂

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Ett svenskt hårforum med brett utbud av hårartiklar. Frisyrer, uppsättningar, balsammetoden, hårprodukter, hårfärg och hårvård är exempel på vad vi tar upp på sajten.
[Moon AppleGrey]
1

Har använt samma metod som Tatsu för att få till en U-form istället för en helt rak linje, men annars så föredrar jag att inte sätta upp håret alls.
Då brukar jag dela på håret i mitten, dra fram de två hårtesarna över axelv på vardera sida, och sedan drar jag håret försiktigt genom fingrarna som frisörer brukar göra.
Men är olika så klart, vilken metod man tycker är enklast. 😊

[Moon AppleGrey]
1

#1: fast med fläta blir det väldigt ojämnt, så det vore väl enklare med en vanlig tofs.
Blir inte lika mycket man behöver justera/jämna till då. 🙂

Calcifer
0

#4: Jo absolut. Jag tänkte mer på om man är i en situation där man vill ta av en rejäl längd, och att i så fall är det ju enklast om man kapar bort ett stort stycke först innan man börjar forma och klippa till det. Annars kan man ju stå där i evigheter. :)

[Moon AppleGrey]
1

#5: ja, fast jag ser ingen anledning till att använda specifikt fläta till det.
Klipper man för mycket på en gång riskerar man att det blir kortare än vad man har tänkt sig när man väl jämnar ut det.

• Redigerat 2023-01-27 13:41 av [Moon AppleGrey]
Calcifer
0

#6: Mamma gjorde det på mig när jag var liten och skulle klippa från under rumpan upp till öronen. Då skulle så mycket hår bort att hon tyckte det var enklast. Fläta behöver man ju inte göra, toffs räcker ju. Men det var så jag menade liksom, och att man såklart ska lämna god marginal när man ska klippa det till någon specifik frisyr.

:)

millan21
0

Nej det gick inte alls att göra så som det länkades till i #2

När jag gjorde så, så blev det kortast mitt bak och längre på sidorna och fram. Vet inte om jag missförstod hur man skulle göra men det blev ganska mycket kortare mitt bak.
Jag gjorde om proceduren flera gånger och håret blev kortare och kortare.
Till slut fick jag strunta i att göra en tofs. Jag klippte runt om så gott det gick och nu har jag axellångt hår helt plötsligt, haha
Men mitt hår växer så fort så skit samma,

TatsuOni
1

#8 Om håret blev kortare i mitten, så har du lutat huvudet för långt fram.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

millan21
2

#9 Aha okej, ja så var det nog