Hår iFokus

Hår

Etikettsajten-och-ifokus
Läst 237 ggr
TatsuOni
10

Har ni fått PM?

Jag vet inte riktigt hur jag ska skriva det här…

Men jag vänder mig främst till er yngre medlemmar. Om ni får PM om att någon har sett era bilder och tycker att ni har vackert hår. Så rekommenderar jag er att inte svara.

Personen kanske vill väl. Men det är en vuxen man och beteendet att skicka meddelanden istället för att kommentera i trådar, är ofta ett försök att få igång en konversation med er privat. Men personen kan gott säga det han har att säga offentligt.

Så var rädda om er och svara inte på några eventuella frågor!

Om ni blir kontaktade, så får ni gärna kontakta mig eller prata med en vuxen om det. Det är alltid bättre att vara extra försiktig.

//Tatsu

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Lilium]
3

#0: yes, hör av mig om jag får något.

[Moon AppleGrey]
1

#1: bra.
För detta tyckte vi var riktigt obehagligt.

[Lilium]
0

#2: förstår det! Håller med er också, det är obehagligt. Har ni vänt er till Niklas om vem det är? Och vad den har gjort. (ni kanske har gjort det, kolla bara.)

[Tismon]
2

Skickas meddelandet på iFokus?

Vixxen
3

#0: Bra att du varnar!

TatsuOni
2

#3 Personen har egentligen inte skrivit något "fel" alls. Utan vi har bara fått komplimanger i PM här på iFokus.

Det är bara det att vi själva har erfarenheter av att när vi blir kontaktade på det här sättet. Så blir det ofta att folk börjar skriva mindre "bra" saker eller komma med frågor om man svarar.

Det här har tyvärr hänt mig många gånger sedan jag började använda internet när jag var 14. Därför har jag som vana att aldrig svara på den typen utav meddelanden.

Och på ett diskussionsforum, så känns det lite udda att ge en komplimang i ett meddelande, istället för i tråden som man har läst.

Så som sagt. Jag vill bara att alla ska vara försiktiga en gång för mycket än för lite!

johan
0

Är detta ett vanligt problem på iFokus?

Mvh // Johan

[Moon AppleGrey]
3

#6: det som också gör det mer creepy är ju när det kommer från en total främling som aldrig skrivit till en tidigare, ens i kommentarsfält.

• Redigerat 2022-12-10 18:38 av [Moon AppleGrey]
TatsuOni
3

#7 Nej det här händer väldigt sällan på iFokus vad jag vet. Tack och lov! Det är därför vi är lite extra förvånade.

På dem flesta andra plattformarna är det vanligt tyvärr. Därav mina dåliga erfarenheter.

Men jag tycker också att det är bra att folk tänker till rent allmänt. Skulle man som ung tjej bli kontaktad av en vuxen man, så är det bra att undra varför. Även jag som vuxen kvinna undrar varför ibland…

Och skulle man svara och det sedan blir obehagligt för att man t ex får frågor om vart man bor. Då ska man genast sluta svara och helst prata med en vuxen.

johan
5

#9: Ja, jag håller med dig. Och det börjar alltid så oskyldigt.

Mina två barn började använda internet tidigt och speciellt den ena har alltid gillat att spela online och chatta och till slut prata med folk hen lärt känna i spelen.

Det är svårt att prata med barn om riskerna, då man inte vill behöva förklara vad som ens kan hända. Men det är otroligt viktigt.

Vi har pratat mycket om vad man bör vara uppmärksam på, varningsflaggor och att dom alltid kan komma till oss vuxna om något är skumt. En av dom absolut viktigaste sakerna vi som vuxna kan göra är att få det tveklöst tydligt det inte är barnens fel om något creep lyckas övertala dom till något som inte vill och att dom inte kommer straffas typ med att bli av med spel, mobiler eller internet på grund av det. Det måste vara extremt tydligt att det dom inte kan förlora något på att gå till en vuxen och be om hjälp.

I början satt jag ofta och spelade samma spel, så jag också kunde se chattar. När dom började prata satt jag ofta i rummet första gångerna dom pratade med någon ny.

Men det har blivit många nya vänner också. Vi har varit och hälsat på en av dom och hen har också kommit till oss och bott över, trots att vi bor nära Stockholm och den andra i Jönköping. Och barnen blir grymt bra på engelska av dessa aktiviteter.

Många fördelar. Men också risker att ta på allvar och lära sig känna igen.

Mvh // Johan

TatsuOni
2

#10 Bra skrivet!

Och som kvinna så säger jag att varningsklockorna ringer när man får en komplimang på det sättet. Det leder i princip aldrig till en trevlig konversation.

[Moon AppleGrey]
2

#10: 👍

#11: sant.
På instagram får de som skriver så alltid "insta-block" av mig.

johan
5

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den här filmen är otroligt välgjord och visar hur grooming ofta går till.

Den är också ganska obehaglig, så om du är ung kanske du ska titta på den med en vuxen eller inte alls. Eller kanske be en vuxen titta på den först och hjälpa till att avgöra om det är rätt tid för dig att se den.

Filmen baseras på en riktig händelse, men personerna i filmen är skådespelare och har inget med den verkliga händelsen att göra.

Mvh // Johan

[Tismon]
4

#13: Vet inte ens om jag, en vuxen person, "orkar" titta på den. Blev groomad som tonåring och känner alltid sådant obehag kring det. Så barn gör nog rätt i att inte se den.

johan
1

#14: Kan vara så. Men den är gjord för att visa för ungdomar. Men är förmodligen mycket mer lämpligt för någon som är 15 än 10.

Mvh // Johan

Lona
1

Jag tänker att det kan vara lämpligt att posta på Tonåringar.ifokus också om det inte redan har gjorts?
Sånt här kan vara riktigt otrevligt även om det förhoppningsvis är oskyldigt.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Undertaker]
3

#16: Ska ta upp det med resterande ledning så kan vi även komma överens om vad man kan skriva.

Vixxen
2

Varningen kanske ska läggas på barnens också?

[Goldie2010]
2

Bra att du tar upp det!👍🏻👍🏻👍🏻

[I_love_iller1]
2

Bra att du säger till! Jag får hålla ögonen öppna

Pilspets
2

#18: Barnens iFokus menar du?
Kan slänga upp en varning där om det är ok för TS.