Min hårresa
Tänkte i denna tråd visa mer eller mindre alla frisyrer samt två av färgerna jag haft mellan 2019 och 2022.
2019 var sista året jag hade samma längd jag haft mer eller mindre hela mitt liv. Därefter började jag experimentera.

Lilla jag november 2019. Hår till brösten och fortfarande blont.

April 2020 klippte jag för första gången håret kortare. Inte mycket men kändes som världens största förändring då.

September 2020. Vad hände däremellan…? :’)
Jag bestämde mig från ena dagen till den andra att klippa håret och färgade det ett par månader senare blått. Hade den frisyren (rakade sidor och längre upptill) i ungefär 8 månader från juni 2020 till början av året därpå.

April 2021 kände jag för att färga håret igen. Det blev lila men som man ser gick det inte helt som planerat. Därefter färjade jag håret regelbundet rött eller lila.

Nästan ett år senare började jag låta håret växa ut lite. Juni 2022 var jag en sämre Malfoy-kopia.

Oktober 2022 klippte jag håret lite men som man ser är det fortfarande längre en under Malfoy-perioden. Jag visste inte riktig om jag ville låta det växa ut eller bara raka av allt. Dessutom färgade jag håret senast i Juli. :’)

Dagens resultat. (Mitt hår är betydligt ljusare men ser alltid brunt ut i dagsljus.) Jag kapade det ytterligare lite men kommer antagligen låta allt förutom luggen växa ut. Luggen får jag fixa imorgon.
Jag vet inte varför jag delar detta här men tycker det är roligt att se hur jag gick från att inte våga göra ett skit med mitt hår till att spontant kapa allt och därefter färga en hel del och nu även spontant klippa lugg. För mig var det nog ett stort steg i att våga vara mig själv som var kopplat till just mitt hår. Men som man ser bryr jag mig absolut inte längre. :’)
Kul att du våga!
Jag blev så trött på mitt långa hår som försökte strypa mig om nätterna och klippa fast i svetten den där extremvarma sommaren 2018 så när jag kom hem från sommarstugan så tog jag djurens rakapparat och raka av allt! Raka ned det några gånger, sista gången vid årsskiftet (18/19) och sen fick det växa utan att jag gjorde något med det.
Nu har det blivit långt igen (ungefär som på din första bild eller möjligen lite längre) och börjar vela om jag ska låta det vara långt eller om jag ska raka av allt igen (var rätt bekvämt med väldigt kort hår men är så jobbigt när man vill låta det växa ut när man kommer till stadiet där man ännu inte kan sätta upp det men det hela tiden är i vägen).
Nu i somras så raka jag dock bort en del hår i nacken för det alltid blir så svettigt på mig och det gjorde stor skillnad så kanske jag bara fortsätter med det.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: Själv gillar jag inte allt för långt hår men kommer nog testa att låta det växa och fixa en undercut för att minimera mängden hår. Vill ha en längd som inte kräver att jag klipper det allt för ofta så även om jag älskade mitt korta hår så var det jobbigt.
Att bara göra sig av med allt är sjukt befriande. Men det var ett helvette delvis att göra något med håret och jag hade en hel del skumma faser innan jag nu återigen nått en någorlunda ”vettig” punkt.
Kul att få se bilder och din resa!
#2: Jag kapa ju bara allt rakt av (med ett skär som lämna 19 mm) så hade aldrig någon "frisyr" att hålla efter precis. Men det var ju också för att jag verkligen inte orkade ta hand om mitt hår just då (har iof fortfarande inte så mycket ork för det nu heller) så blev borstat kanske en gång i veckan när jag skulle tvätta det, där emellan var det i fläta eller en rufsig knut som ofta satt i flera dygn i rad innan jag orka göra något med det 😅
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#4: Man ser på den första bilden att jag absolut inte kan ta hans om långt hår. :’)
Kul att få se din resa! 😁
Min egen resa är motsatsen till din. Korta frisyrer med olika Färger som ung, inklusive ett side cut, för att sen spara ut håret längre och längre. Det gäller att hitta vad man trivs bäst i och för min del så är det långt hår 😁
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik