Aleppotvål fungerar inte riktigt
Jag har använt Aleppotvål (24%) i ett par månader med äppelcidervinäger Surskölj och håret blir inte riktigt som jag vill utan när det torkat efter jag duschat delar det upp sig i olika partier och känns konstigt. Tvättade mitt hår med sulfat schampoo igår (utan stilikoner) för att testa och då blev håret fluffigt mjukt precis som jag ville ha det. Vad gör jag för fel? Vill inte riktigt ge upp Aleppotvål än.
Tack för svar.
Sköljer du håret tillräckligt?
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag sköljer håret väldigt länge.
#2 Använder du fingrarna för att gnugga igenom hårbotten och dra igenom håret samtidigt?
Ja det gör jag.
Vi får se om Harley eller någon annan som använder aleppotvål, kan komma med lite råd 🙂
Harley här! 😀
Tatsu har redan nämnt det jag tänkte på direkt när jag läste #0 så jag fyller på med:
Har du provat att enbart använda aleppotvål när du tvättar håret?
Det har jag själv gjort i flera år och mitt hår och hårbotten trivs bra med det. Håret blir rent, mjukt och får en fin volym.
Har du möjlighet att prova en aleppotvål med högre procent lagerbärsolja?
Jag använder 32%, testade 40% en omgång men jag upplevde den likvärdig med 32% så jag spar några kronor i inköpskostnad och kör på med 32%.
Aldrig testat 24% så jag kan inte uttala mig om hur mitt hår hade reagerat på den.
// Harley
Jag läste i länken som du Herveaux kom med inne på Livskvalitet, i en av recensionerna skrivs det att det kan bero på vilken typ av vatten man har, mjukt eller hårt, om man tycker att allepotvålen är bra eller inte, det kan skilja på vart i landet man bor. Har dock ingen egen erfarenhet men tänkte att det kan säkert ligga något i det! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#7: Låter vettigt!
// Harley
Tack för svaren, tror jag har lite hårdare vatten här. Ska testa att bara tvätta med Aleppotvål nästa gång. Vart köper ni eran tvål?
#9: Jag köper den här från Jordklok.
// Harley
#7: Det kan verkligen göra skillnad vad man har för vatten! Har aleppotvål till händerna och hemma så så försvinner allt från händerna när jag sköljer men vid sommarstugan (där vattnet är väldigt mjukt) så är det svårt att skölja av och det känns som man har en liten hinna kvar på händerna efter man tvättat sig.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag tvättade med bara Aleppotvål för ett par dagar sedan och jag tycker håret är rätt bra. Vad har du testat för olika % i Aleppotvål Harley? Och vad har du för vatten? Tänker att jag borde ge 32% en chans och se om det blir bättre. Har nu tagit reda på det om hårt eller mjukt vatten och jag har hårdare vatten, mycket kalk. Intressant tycker jag att vatten kan göra sådan skillnad.
#12 Du kan även testa att ta bort mineraluppbygnad ifrån håret. Jag måste göra det regelbundet, då vi har hårt vatten.
Du kan t ex testa 1/4 tsk citronsyra i 1 liter varmt vatten (tillräckligt varmt för att lösa upp citronsyran. Ha i håret i ca 10-15 minuter innan du sköljer ur det och tvättar håret.
#13 tack! Ska testa det.
#14 Jag kör på Balsammetoden, men så fort håret börjar kännas "konstigt" så kör jag en rengöring. Jag använder färdigköpt produkt, men citronsyra går bra och var det jag började med 🙂
Hoppas att det gör någon nytta för dig!
#12: Jag har provat 32% och 40% av den sort jag länkade till i #10.
För mig var 32 resp 40 så pass lika i känsla och resultat så jag är snål och håller mig till 32%-aren. Eftersom jag hittade rätt från start har jag inte provat några andra märken av aleppotvål.
Lärde mig precis att vi här i Knivsta kommun dricker och duschar i ytvatten från Mälaren som är ett mjukt vatten, med lägre värden av kalcium, magnesium och även en lägre salthalt än hårt grundvatten.
// Harley