Vegetabilisk olja i håret?
Hej!
För några månade sedan läste jag på någon sida (minns inte vilken) att man kan få håret att växa genom att göra en sorts inpackning av vegetabilisk Olja, och tog i lite olivolja. Det kanske blev lite mycket Olja, hehe. Men till problemet: efteråt fick jag INTE ur oljan! Inte på något sätt!
Men jag har ändå känslan av att mitt hår gillade det, även om det dagen efter inte gick att visa sig bland folk, det var så oljigt att det så ut att inte ha blivit tvättat på åratal.
Skulle vilja prova det igen, vad kan jag ha gjort fel som gjorde att det inte gick ur? Enlgit sidan var det "bara att skölja ur med varmt vatten och shampo", men det gick åt skogen.
Någon som har tips?
Att ha i Olja får inte håret att växa, men det kan vårda håret och att massera hårbotten kan påverka hårväxten positivt 🙂
Några saker om Olja.
T ex kokosolja kan kännas bättre/lättare i håret om du har det som inpackning, än olivolja.
Har du i en liten mängd mellan tvättarna, så ta bara några droppar och testa gärna t ex argan eller jojobaolja.
För att tvätta ur en oljeinpackning, så kan du testa att ha i Balsam i håret i ca 20 minuter innan du blöter ner håret. Sen tvätta som vanligt. Detta körde jag på, när jag för många år sedan gjorde oljeinpackningar.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#2 Ja det kan täppa till hårsäckarna för vissa personer, så att de tappar mer hår. För andra inte. Jag hade personligen aldrig några problem när jag höll på med det.
Äppelcidervinäger (blandat med vatten) är en så kallad Surskölj. Klicka på ordet för att läsa lite mer.
Det kan för vissa ersätta Balsam. För mig räcker det inte. Det har ett lågt pH-värde, vilket sluter fjällskiktet i håret, så att det blir glansigare och mindre tovigt. Det är även bra för hårbotten.
Själv tvättar jag håret med Balsammetoden.
Jag provade en hårinpackning med en blandning av ett ägg och ett äggskal med olivolja. Blandade ordentligt och masserade det i håret och hårbotten och lät sitta kvar i 15 minuter som en hårmask innan jag tvättade ur med ljummet och kallt vatten i ca 15-20 minuter. Funkade galant för mig!
Iofs är det inte veganskt om det är det du är ute efter. Men jag brukar ha lite mandelolja, ytterst lite i hårtopparna. Tror att det är väldigt individuellt dock vad som funkar och vad som ej funkar.
hade du äggskalen i håret?
Hur gör du det med mandeloljan?😊
#5 Nja… nej det hade inte gått så bra. Använder mig av äggulan och vitan.
Med mandeloljan så tar jag två till tre droppar i mina händer och bara försiktigt drar de genom mitt hår när det är nästan torrt efter att jag duschat eller badat.
Ok, tack😊
Tänkte väl att jag måste fel ang äggskal i håret…😅
Varifrån får du mandeloljan?
#8 Mandelolja finns hos t ex
Jordklok https://www.jordklok.se/
Organic Makers https://www.organicmakers.se/
ok, tack
#10 Om du föredrar en fysisk butik, så bör det även kunna finnas hos t ex life och andra hälsokost-butiker.
ok, tack för att du tar dig tid!
- Redigerat 2022-05-20 22:26 av [Kaninusen]
#12 När det kommer till att prata hår och naturlig hudvård så hittar jag i princip alltid tid 😁
Mandelolja använde jag i många år till huden 😊 Nu använder jag andra oljor.
😊👍