Annons:
Etikettertips-rådartiklarbilder
Läst 170 ggr
TatsuOni
2022-04-17, 13:07

Ta bra hårbilder själv

Att ta hårbilder på sitt eget hår, som faktiskt ser bra ut, kan vara lite krångligt till en början. Men i den här artikeln så kommer du att få tips som gör det lättare!

Timer & placering

Timer finns på dem flesta telefonerna och är din bästa vän! Ska du ta bilder på avstånd så är det timer som gäller! Jag brukar ställa in min på 10 sekunder.

Sedan så gäller det att ha mobilen eller kameran bra placerad.

Själv så har jag ett mobilfodral som gör att jag kan ställa mobilen upp. Det underlättar när man t ex är ute och inte kan luta den mot något.

PXL_20220416_190829847.jpg
Fodralet som jag har nu, är hårdare och stabilare.

Hemma, så kan man vara kreativ! Det är bara att luta den mot tvålflaskan, några böcker eller kanske ett vattenglas.

PXL_20220416_190753639.jpg

Höjden spelar också roll. Vill du t ex ha en bild på hela håret och största delen av/hela kroppen, så ska du inte ha telefonen för högt. Jag brukar ställa den på köksbordet eller handfatet om jag är inne. Ute, så brukar jag ta trädgårdsbordet, en passande sten, en stubbe eller helt enkelt ställa den på marken.

PXL_20220226_141450806.jpg
Tagen med mobilen på marken

PXL_20211225_102002138~4.jpg
Tagen med mobilen på köksbordet

För bilder på kortare hår eller t ex en uppsättning, så bör du placera mobilen högre upp (om du inte vill stå på huk eller sitta framför kameran)

Hitta gärna t ex en bra hylla eller skaffa en mobilhållare till spegeln, eller ett stativ. Du kan även vara kreativ och stapla upp t ex böcker eller en kartong.

Det gäller även att hitta ett bra avstånd. Så länge du får med tydliga detaljer, så kan du hellre stå för långt bort än för nära. Det är är lätt att klippa bort "överskottet" direkt i mobilen.

Screenshot_20220416-194250~2.png

Håll mobilen i handen

För t ex knutar, så kan man hålla mobilen i handen, bakom huvudet, om man har den rörligheten. Det är lite knepigt till en början att rikta kameran, men med övning så blir det lättare. Tänk på att inte stå eller hålla mobilen, så att den skuggar ditt hår.

PXL_20220417_093029100~2.jpg

Tänk på att använda volymknappen för att fota såhär.

Många bilder

Knäpp många bilder! På så sätt så bör du få några bra och resten kan du radera.

Screenshot_20220416-113651.png

Ljus

Ljuset är en utav dem viktigaste grejerna, för hur ditt hår kommer att se ut på bilden! När du tittar på bilder på sådär riktigt glansigt hår, då är de ofta tagna i bra ljus! (Många är även redigerade såklart)

Solljus är det absolut bästa! Även vanligt dagsljus ute, är ofta bättre än den vanliga belysningen inne.

Men om inte har dagsljus då? Ska du ta bilden på nära håll, så är blixt jättebra!

Se några exempel här nedanför.

PXL_20220416_093254650~2.jpg
Bild tagen i solljus

PXL_20220416_094220583.jpg
Bild tagen i ett rum med vanliga ledlampor

PXL_20220416_094228154.jpg
Tagen med blixt

Om du känner dig riktigt seriös, så kan du investera i t ex en "ring light". Själv så köpte jag en, för någon vecka sedan, för mina YouTube-videor. Självklart så finns det flera lampor som fungerar, men välj gärna något som du kan styra ljusstyrkan på och som har en bredare ljusbild.

PXL_20220410_132118833.jpg
Här har jag hängt min ring light över min mobil/kamerahållare på spegeln.

Bakgrund

Bakgrunden har också betydelse! Välj en mer neutral bakgrund, utan något som stör blickfånget. Tar du bilder ute, så tänk t ex på att kolla, så att du inte får en trädgren mitt i huvudet.

För ljust hår, så kan en lite mörkare bakgrund hjälpa till att framhäva ditt hår. För ett mörkare hår, så kan en ljus bakgrund passa bättre.

PXL_20220416_093254650.jpg
Exempel på ett störande objekt är den här blåa tunnan. Men i just det här fallet, så kunde jag bara klippa bort den.

PXL_20220416_093326131.jpg
Här skulle det se bättre ut, utan en blomkruka precis bakom min knut.

När man absolut inte kan få en snygg bakgrund då? Det exemplet skulle nog vara min konstant röriga hall. Där väljer jag att klippa bort så mycket som möjligt och eventuellt "sudda till" bakgrunden lite med redigeringsprogrammet i mobilen.

PXL_20211225_102341277~4.jpg

Fokus

När du ska ta bilder och inte själv ser motivet, så brukar det vara enklast att låta mobilen vara inställd på autofokus.

Ibland vill inte mobilen riktigt fokusera på ditt hår.

Några saker att göra då är att dels se till att ha bra ljus och bakgrund. T ex så vill inte min mobil fokusera på svart hår mot en mörk bakgrund, eller om ljuset är för dåligt.

Ett annat knep är att öka avståndet (eller i vissa fall minska det).

Nyare mobiler brukar ha bättre autofokus än äldre.

Längdbilder

Det här är en kategori för sig självt. Dels så gäller det att få en "rättvis" vinkel. Tar du t ex bilden från huvudhöjd, så kommer håret att se längre ut än det är. Vill du ha en riktigt korrekt bild, då ska du placera kameran i höjd med topparna.

PXL_20211229_080405247 (2).jpg
Kameran står i samma höjd som mina toppar

Och ska du ta regelbundna bilder för att följa hur håret växer. Då måste du ha exakt samma kameraställning varje gång och stå på samma plats. Jag brukar stå precis framför badrumsdörren och ha mobilen i framkanten på handfatet.

PXL_20211229_080327347~2 (2).jpg
Samma placering varje gång. Kameran är lite högre än mina toppar, men ger ändå en ganska rättvis bild av längden

Tänk också på att alltid titta rakt fram. Tittar du upp eller ner så blir det fel.

Använd gärna samma kläder eller markera med handen, t ex vart din midja är, för extra tydlighet

P3070005 (2).JPG
Här markerar jag min midja med handen och brukade oftast ha den här randiga tröjan, för längdbilder när mitt hår var kortare

Hår i rörelse

Det här är kul bilder! Men också bland dem svårare att få till själv.

För att fota så är det åter timern som gäller. Ställ gärna in den så att sen piper när det är dags, eller räkna själv i huvudet, när det är dags att röra på håret.

Kan du ställa in så att mobilen tar flera bilder i rad, så är det toppen!

mobiluppladdning_5ec6bf9a2a6b22a7939df228 (3).jpg
Bild tagen med timer

Men den enklaste metoden är faktiskt om din kamera kan filma i bra kvalitet. Då filmar du bara och plockar sedan ut bilder därifrån.

Screenshot_20220416-205621.png
Mitt redigeringsprogram i mobilen har en funktion för att plocka ut bilder direkt. "Exportera bildruta". Har du inte det, så kan du pausa videon och ta en print screen.

Selfies

Ibland så tar man ju hårbilder i selfie format. Då är det lockande att använda den främre kameran, även kallad selfie-kameran. Visst fungerar det, men den kameran är oftast av sämre kvalitet, så använd helst den vanliga kameran.

PXL_20220205_102204764.jpg
Selfie

Undvik också att fota dig i spegeln.

Står du ändå framför en spegel, så kan du använda den till att se skärmen på mobilen när du fotar.

Lycka till och visa gärna upp dina hårbilder här inne på sajten!

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Skönhetsrecept, Vikingar & Medeltiden. Medarbetare på Te, Goth & Musik

https://tatsu.blogg.se/

• Redigerat 2022-07-04, 22:28 av TatsuOni
Annons:
Niklas
2022-04-20, 11:46

Mycket välskriven och ambitiös artikel. 👍🏻

Ett billigt alternativ till blixt är en stark ficklampa. För att göra ljuset mjukare kan du låta det studsa på en vit yta, exempelvis en vägg eller ett papper.

Ett annat alternativ är att använda skärmen på en mobiltelefon eller surfplatta som fotoljus. Öppna ett vitt dokument och ställ ljusstyrkan på max.

Ett tredje alternativ, kanske det bästa, är att belysa håret med ljuset från ett norrfönster eller ett annat fönster om det är molnigt. Låt ljuset falla på håret i 45 graders vinkel för att undvika skuggor från dig själv och kameran.

Om du saknar bra ljus är det extra viktigt att du har ett stativ eller på annat sätt ser till att kameran är helt stilla.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

TatsuOni
2022-04-20, 13:32

#1 Tack! 😚

Jättebra tips Niklas!

Värd för Hår, Skönhetsrecept, Vikingar & Medeltiden. Medarbetare på Te, Goth & Musik

Niklas
2022-04-20, 17:25

Tack! Några tips till:

Saknar du stativ går det bra att improvisera med klädnypor, limklämmor eller annat. Saknar du helt stativ ska du hålla kameran med båda händerna och med överarmarna utmed sidorna av kroppen för att få ett stabilt grepp. Stöd gärna kameran mot ett fast föremål också, exempelvis en stol, en vägg eller en stolpe.

Ta som vana att hålla kameran vågrätt i sidled och lodrätt i höjdled. Då är det lättare att hamna rätt i höjd med det du fotograferar. Ett huvudporträtt har sin mitt i höjd med ögonen, 1/3-porträtt har sin mitt i höjd med bröstet och helfigur har centrum vid höfterna. Dessutom slipper du sneda linjer i bakgrunden.

Jag brukar avråda från att använda volymknapparna på telefoner som slutare. Det krävs mer kraft att trycka ner dem än att bara nudda skärmen och ökar därför risken för skakningsoskärpa i bilderna.

Sätt mobilen i flygplansläge medan du fotograferar. Inkommande samtal och notiser kan dels störa dig och dels avbryta filmning och fotografering.

Be dem du fotograferar att sluta ögonen några sekunder innan du ska ta bilden. Precis innan du tar bilden ber du dem öppna ögonen igen. Då minskar du risken att någon råkar blunda på bilden. Allra störst skillnad gör det på gruppbilder med många personer.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

TatsuOni
2022-06-11, 19:52

Några tips kanske kan vara bra för våra tävlingsdeltagare 😚

TatsuOni
2022-12-09, 19:34
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Här ser man tydligt skillnaden på vart ljuset träffar och inte, i hur glansigt håret ser ut.

Vi ser även skillnad mellan bild 1 & 3, på vad en snabb redigering i mobilen gör. Här har jag ändrat fokus, ökat ljus och skärpa lite. Så kom ihåg att inte tro på allt ni ser på en bild 😜

Och att ha en katt som ljustekniker rekommenderas inte.

• Redigerat 2022-12-09, 19:36 av TatsuOni
Upp till toppen
Annons: